תחנת כח רוטנברג. צילום: אלירם משה
תחנת כח רוטנברג. צילום: אלירם משה

יצרני החשמל הפרטיים: לסגור את תחנת הכח רוטנברג

בניגוד לתכנית משרד האנרגיה טוען הפורום כי הסבת תחנת רוטנברג הישנה מנוגדת לשמירת בריאות הציבור. לדבריו, המשך הפעלת התחנות הפחמיות הישנות והסבתן לגז במקום הקמת מתקני ייצור אחרים, תפגע באיכות האוויר ותביא לבזבוז עצום של גז טבעי על חשבון הדורות הבאים

פורסם בתאריך: 10.12.18 17:37

     

פורום יצרני החשמל הפרטיים יוצא היום בקריאה חסרת תקדים: כדי להפחית באופן מירבי את זיהום האוויר מייצור החשמל יש לסגור לאלתר את תחנת הכח הפחמית הישנה ולהחליפה בתחנת כוח בגז טבעי.

על פי עבודה כלכלית שערך הפורום לדבריו, על מנת להפחית באופן מירבי את זיהום האוויר הנגרם מייצור חשמל, יש להפסיק את פעילות תחנות הכח הפחמיות הישנות, בהן תחנת הכח רוטנברג באשקלון באופן מיידי ולא להסבן לגז טבעי. כך מבקש פורום יצרני החשמל הפרטיים.

פועלים בתחנת הכח רוטנברג. צילום באדיבות לע"מ

משרד האנרגיה פרסם לאחרונה תכנית אסטרטגית למשק האנרגיה עד לשנת 2030. המטרה העיקרית: הקטנה משמעותית של היקף זיהום האוויר בישראל. התכנית כוללת, בין היתר, הפסקת השימוש בפחם במתקני ייצור החשמל והגברת השימוש בגז טבעי לצורך ייצור חשמל.

תחנת הכח דוראד. צילום: יגאל גורן.

אולם, במקביל לקידום התכנית והקריאות להפחית את זיהום האוויר, משרד האנרגיה פועל להסבת תחנות הכח הישנות – רוטנברג באשקלון ויחידות 6-5 בחדרה לגז טבעי, מהלך אשר יביא לשריפה כפולה של גז טבעי ולגידול משמעותי בפליטות CO2 זאת בהשוואה לפעילותן של תחנות יעילות יותר הפועלות אף הן על גז טבעי.

על פי הנתונים, תחנת הכח הפחמית הישנה אשר תוסב לגז טבעי תצרוך ותשרוף כמות גדולה יותר של גז על מנת לייצר חשמל. לעומתה, מתקני ייצור חשמל מודרנים הפועלים בטכנולוגית מחזור משולב (מחז"ם), יעבדו ביעילות גבוהה הרבה יותר. משמעות הדבר הינה שריפת קטנה יותר של גז טבעי ופליטת פחות מזהמים. אף על פי כן, בעבודה מציינים כי יש לשמר את התחנות הפחמיות הישנות להפעלה בחירום בלבד.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מהניתוח עוד עולה, כי מעבר לפגיעה באיכות הסביבה ולזיהום האוויר, הסבת התחנות הפחמיות הישנות תעלה לכלל המשק כ-4.5 מיליארד ₪ ותביא לבזבוז משאבי הגז הטבעי של ישראל על חשבון הדורות הבאים. בתוך כך, שריפה מואצת של גז טבעי עלולה ליצור בעיה למדינה שתידרש לעבור לגז טבעי נוזלי שהוא יקר יותר משמעותית והאספקה שלו פחות בטוחה ויציבה.

כזכור, על פי דוח ריכוזיות ייצור החשמל של איגוד ערים אשקלון שיצא השנה, תחנת הכח רוטנברג שהינה התחנה השנייה בגודלה בארץ מבחינת הספק, אחראית לכ-64 מיליארד ק"ג פליטות CO2 בנפת אשקלון, נכון לשנת 2016.

חבר המועצה לשעבר, יורם שפר שהיה ממונה על הגנת הסביבה בעירייה ושהנושא קרוב לליבו התייחס הערב לקריאה ברגשות מעורבים "הרי לא ניתן להותיר את משק האנרגיה בידי השוק הפרטי…. ומנגד אינטרס לשמר את הבנה הארגוני של חברת חשמל מטעמים ״פוליטיים׳״ מסר הערב שפר והוסיף "אין ספק שצריך להקדים את השימוש בגז טבעי ויש כאן סחבת לא קטנה לאורך השנים.
והבשורה האמיתית הראשונה לחבר את אשקלון לגז טבעי".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר