בוזחיש על הגל. צילום: ניסים אמנו
בוזחיש על הגל. צילום: ניסים אמנו

הגולשים נגד האסדה: “נהפוך לעיר תחת מצור של שוברי גלים”

העבודות שנועדו להגנה על המצוק בחוף הים מתרחבות לחופים נוספים, והמרחב הנתון לרשות הגולשים מצטמצם ולדבריהם אף נגרמת להם סכנת חיים. הם מתכוונים לצאת למאבק בנושא. מהחברה הממשלתית להגנה על המצוקים נמסר: “החוף המדובר הוכרז כמסוכן ביותר במדינת ישראל”

פורסם בתאריך: 17.8.18 12:04

     

קבוצה של גולשי גלים, דייגים ואנשים שאוהבים את הים פתחה השבוע במאבק נגד העבודות שמבצעת החברה הממשלתית להגנה על מצוקי חוף הים התיכון, בחופיה של אשקלון. “התכנית כוללת הצבת גיאוטיובים בתוך המים וזאת לאורך כל רצועת החוף הצפונית של אשקלון, באורך של 1.2 ק”מ. מדובר בהתערבות ברוטלית בטבע, שאינה מהווה פתרון ואף תיצור בעתיד בעיות קשות יותר”, מסביר עומרי בוזחיש, פעיל מרכזי במטה המאבק

התערבות ברוטלית בטבע. בוזחיש

הגיאוטיובים שעליהם מדבר בוזחיש הם למעשה יריעות גיאו-טכניות מלאות בחול, אשר מוטבעות בעומק של כמה מטרים בים ונועדות למיתון של עוצמת הגלים. עבודה מסוג זה נעשתה כבר מול מלון הולידיי-אין וכעת מתקדמת צפונה.

אסדה להנחת הגיאוטיובים בקרקעית הים.

“הגאוטיובים לא נוסו כלל בארץ, ואנחנו העיר הראשונה שהולכת להשתמש בשיטה הזו”, מוסיף בוזחיש, “היא בוודאי עדיפה משובר גלים, כי קל מאוד לפרק אותה, אך עדיין, לא זו הדרך. קל להשתמש באשקלון, עיר פריפריה, כעיר ניסוי לשאר חלקי הארץ”.

אין חולק על העובדה שחופי אשקלון ספגו בעשורים האחרונים פגיעה קשה מאוד, הבאה לידי ביטוי בצמצום ניכר של שטח החוף והתמוטטות המצוק והכורכר ונסיגה שלו. המלון שנבנה במרחק של עשרות מטרים מהחוף מצוי היום מטרים ספורים משפת המצוק. לכן הוקמו שם מיגוני המים המוטבעים.

“זה הבית של הגולשים”

“אם כבר מתערבים בטבע בצורה כזאת ברוטלית שתשחית לנו את הנכס היחידי שיש לעיר, צריכים לעשות זאת רק איפה שחייב, כלומר באזור הולידיי-אין”, אומר בוזחיש, “מקטע זה הוא באמת תחת סיכון גבוה, והוא חייב טיפול מיידי. עם זאת, ללא הגנה יבשתית לא יישאר סיכוי לצוק ולדעתי הוא לא יחזיק יותר מארבעה חורפים קשים”.

המצוק באשקלון

המצוק באשקלון

בימים אלה מתבצעות עבודות בחוף גוטה, וכעת המטרה של חברי מטה המאבק היא לעצור אותן. “זה החוף המרכזי של גולשי הגלים, ומאות תושבים פוקדים חוף זה עשרות שנים, זה הבית שלהם. אזור זה איננו מהווה סיכון לאיש ואפשר ורצוי לעצור את העבודות הימיות לפני שלא תהיה דרך חזרה”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




על איזו פגיעה אתם מדברים?
“פרויקט זה יכול לגרום לנזק חסר תקדים בכל המובנים. ההיסטוריה של אשקלון מלמדת שכל פעם שהתערבו התערבות ברוטלית בים זה הוביל להרס. חוף בר כוכבא, שהיה אחד החופים הגדולים ביותר בארץ, לאחר בניית שוברי הגלים בדלילה, רצועת החוף התכווצה משמעותית. אותו דבר קרה גם לאחר בניית המרינה באשקלון, דבר שגרם לאסון אקולוגי ולמצב שאנו חיים בו היום. כלומר הפתרון המוצע רק יעביר את הבעיה לחופים הצפוניים יותר ויגרום לנזק חסר תקדים, שיפגע בעתיד הלא רחוק גם בשמורות הטבע. במהלך זה אפשר פשוט להיפרד מהחופים היפים של אשקלון. אנחנו נהפוך לעיר תחת מצור של שוברי גלים, 75 אחוז מרצועת החוף יהפכו להיות תחת שוברי גלים, מרינה או גאוטיובים. הגולשים נפגעים, הדגה תיפגע, והחופים יהיו מזוהמים. בנוסף, ענפי ספורט שלמים כמו גלישת גלים, קייט-סרף, צלילה חופשית הולכים להיפגע אנושות, דווקא כאשר ענפים אלה החלו להתפתח בעיר בצורה יוצאת דופן. חשוב לציין שהגיאוטיובים גם מהווים סכנת חיים של ממש, אני אישית נחבלתי לא פעם, ובאחד המקרים הייתי בסכנה של ממש ונאבקתי במשך 20 דק כדי לצאת מהמצב שנקלעתי אליו”.

הגולשת האשקלונית לודמילה מטבייב. אילוסרציה

הגולשת האשקלונית לודמילה מטבייב. אילוסרציה

מה אתם דורשים?
“אנו דורשים לעצור את הפרויקט במיידי, ובמהלך זה נוכל לבחון את ההשפעה של הגיאוטיוב באזור הקריטי של מלון הולידיי-אין. בכך אפשר יהיה קודם כול לראות אם הפתרון בכלל עובד. משנים עברו למדנו וחווינו במו עינינו מספר כשלים, שגם בזבזו הרבה כסף וגם הרסו את החוף כליל. חשוב לציין שצריך לפתור את בעיית המצוק, אבל לא בדרך כזאת ברוטלית שתחריב את הים. יש לנו רצועת חוף קטנה שצריך לשמור עליה, רצועת חוף יפיפייה, יש הרבה מאוד פתרונות אפשריים”.

רצועת חוף קטנה. לא נשמור עליה? צילום: אלעד הלר

למשל?
“לדוגמה פתרון יבשתי לחלק שמצפון לגוטה על ידי טראסות, בדיוק כמו בחוף בר כוכבא. שם הצוק לא מהווה סיכון לאף אחד ויש מקום לעבוד וליצור שיפוע לצוק שמוגן על ידי מסלעה. במהלך זה אנחנו לא פוגעים בחופי הים שלנו, בנוסף, המהלך ינגיש את החופים לרחצה ויגדיל את התיירות בעיר. אפשרות נוספת שעלתה כבר לפני מספר שנים על ידי יואב נקש, גולש שתרם רבות לשמירה על המצוק, היא הקמת ריף מלאכותי. פתרון זה יוביל רק לדברים טובים. החיסרון היחידי בו אלה העלויות הגבוהות, אבל אני מניח שהרבה כסף כבר נשפך על ניסיונות קודמים שלא היו יעילים”.

חברי מטה המאבק מתכננים לקיים ביום שישי הבא צעדה מחוף בר כוכבא לכיוון החופים הצפוניים. “אנחנו ניצור מעגל גולשים מסביב לאסדה כדי להדגיש שזה לא פתרון שמתקבל על ידי התושבים המודאגים של אשקלון. בחיים לא יצאתי למאבקים, אבל אי אפשר לשבת בשקט כשהורסים לך את הבית”.

הגולש האשקלוני ארטיום מטבייב

הגולש האשקלוני ארטיום מטבייב

מהחברה הממשלתית להגנה על מצוקי הים התיכון נמסר בתגובה: "החוף המדובר הוכרז כמסוכן ביותר במדינת ישראל מבחינת נסיגת המצוק החופי. על מנת לרסן את נסיגת המצוק המאסיבית, נדרש מהחברה, להביא לעצירת נסיגת המצוק. החברה הובילה תכנון מסודר לפרויקט בשיתוף מלא ובתמיכתה של הרשות המקומית. לאחר תום העבודות להקמת הגיאוטיוב הוא יסומן וידוגלל, יוזן החוף בחול כך שרצועת החוף תורחב. באשר להפרעה לציבור הרחב, לדייגים ולמתרחצים, דווקא הפתרון שנבחר הוא הפתרון הידידותי ביותר, שכן החלופה היא הקמת שובר גלים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר