אשקלון. צילום: אדי ישראל
אשקלון. צילום: אדי ישראל

היער העירוני: שומרים על העצים ברחבי העיר

אשקלון מצטרפת למיזם של משרד החקלאות ומעלה את המודעות והחשיבות לנושא קידום נוף העצים ברחבי העיר

פורסם בתאריך: 31.7.18 11:54

     

עיריית אשקלון הצטרפה למיזם 'היער העירוני' של משרד החקלאות המהווה את תחילתו של התהליך לקידום נוף העצים בערי ישראל. ברחבי העיר שכבר ידוע כי כבר לפני מאות שנים התיישבו אוכלוסיות מתרבויות שונות התברכה בהמון מיני וזני עצים. בכמה מקומות בעיר קיימים עצים עתיקים שגילם מוערך ב-350-400 שנה ויות. ולכן, להשתתפות העיר במיזם יש חשיבות יתרה בהעלאת המודעות לנושא.

במסגרת המיזם, על העירייה לבצע מספר משימות: סקר עצים עירוני, נטיעת עצים, שיקום עצים בוגרים, תכנית חינוכית להכרה ולשמירה על עצים, הפעלת נאמני אילנות ועוד.

אז למה חשוב לשמור על העצים? העצים הם הגורם החי המשמעותי ביותר בתרומתו להשפעה על הסביבה, הן מבחינת נוף, אסתטיקה, אקלים ואקולוגיה. המדע פורט שורה של תפקידים חשובים שיוצר העץ בכלל ובמרחב העירוני בפרט: יצירת חלק גדול מהחמצן אותו אנו נושמים, יצירת מיקרו-אקלים על ידי הפחתת הטמפרטורה בחמש מעלות ובכך הקטנת עומס החום בכ-30%, ספיגת אבק, הפחתת עוצמות רעש, קליטת פחמן דו חמצני ועוד. גם מערכת השורשים של העצים הבוגרים עשויה להיות גורם מגן באופן משמעותי ברעידות אדמה.

עצים בגן העתידני. צילום: אלירם משה

מלבד השכונות הוותיקות בהן גדלים העצים ה'זקנים', בשכונות החדשות מתבצעת נטיעה של עצים חדשים העתידים לתת הצללה מרבית, תוך שימוש בזני עצים עם מינימום הפרעה לתושבים (שורשים, פירות ועלים), הנטועים בבורות עם נפח בקרקע מינימום 2-4 קוב לעץ במדרכות.

העצים שמיועדים להעתקה בעבודות לסלילת כביש היציאה הצפונית צילום: אלירם משה

כחלק משימור העצים הוותיקים, העירייה מבצעת טיפולים מיוחדים כמו: ניקוי רקבונות, גיזומים, התקנת עמודי תמיכה וכדו'. לצד זה, העירייה, במטרה לשמור ולהעצים את הנוף הירוק בעיר, נוטעת עצים חדשים במרחב הציבורי ומטפלת בהם בכדי למנוע פגיעה אפשרית ולהבטיח גידול תקין של העצים בפעולות אחזקה שוטפת, גיזום, דישון, השקיה וניקיון.

העתקת עץ שסללו כביש במקום שבו גדל. צילום: אלירם משה

בעצים צעירים ובינוניים, מבצעת העירייה גיזומים לצורך יצירת נוף מאוזן, תוך התאמתו לאזור ולשכונה בו הם נטועים. עיצוב העצים, החל משלב הנטיעה ועד לשלבי הגידול השונים, מבוצע בהתאם לטיפולים יזומים ועל פי תלונות שמתקבלות במוקד העירוני. ביצוע העבודות נעשה על ידי אנשי מקצוע בתחום הגינון ובפיקוח מקצועי של אנשי המחלקה לגינון באגף שפ"ע ואגרונומים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר