זבל בחוף. צילום: אלירם משה
זבל בחוף. צילום: אלירם משה

חופי אשקלון: נקיים אבל לא הכי

רוחצים בים. תתפלאו או לא לשמוע שהחופים באשקלון אמנם נקיים אבל ממוקמים בתחתית רשימת החופים הנקיים בישראל. גם ממדד הרשויות עיריית אשקלון והמועצה האזורית חוף אשקלון לא מוזכרות ברשימת הרשויות שהחופים בתחומיהן נקיים

פורסם בתאריך: 6.5.18 15:11

     

עונת הרחצה 2018 רק נפתחה ובמשרד להגנת הסביבה טוענים לשיפור משמעותי בחופי ישראל בהשוואה לשנה שעברה. ממדד 'חוף נקי' שבודק המשרד, עולה כי 74.24% מהחופים שנבדקו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד" – זאת, לעומת 65% באותה תקופה בשנה שעברה. מתחילת שנת 2018, 66% מהחופים שנבדקו נמצאו נקיים לפחות 70% מהזמן.

תלמידים במבצע ניקיון החופים. צילום: דוברות מוא"ז חוף אשקלון

המדד מגלה גם כי אשקלון או חוף אשקלון הן לא מהרשויות הנמצאות ברשימת הרשויות שבהן החופים הכי נקיים. הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא גן רווה; ואילו הרשויות הנקיות ביותר הן: חדרה, אשדוד, תל אביב-יפו, בת ים, חוף השרון, הרצליה, עמק חפר, ג'יסר א-זרקא ומטה אשר.

אם לא רשות שחופיה נקיים – אולי נתנחם באיזה חוף באזורינו שהצליח להשתחל לרשימת החופים הנקיים. גם בזה התוצאה עגומה. החופים הנקיים ביותר בישראל הם: ראש הנקרה, בצת, כזיב, שבי ציון, חצרות יסף, בוסתן הגליל, עכו דרום, הבונים, ג'יסר א-זרקא, חדרה דייגים, אולגה, בית ינאי, צפון נתניה, נחל פולג דרום, גדר תע"ש- סידני עלי, הרצליה דרום, הצוק, תל ברוך, בת ים, גן לאומי פלמחים, אשדוד דרום, מפרץ השמש אילת. כל כך הרבה חופים אבל אף חוף מחופי אשקלון או מחופי המועצה האזורית חוף אשקלון לא זכה לציון גבוה כל כך.

החופים מזוהמים. אילוסטרציה: עמיר ארד.

תכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה פועלת למעלה מעשור במטרה לשמור על חופי הים הלא מוכרזים נקיים במהלך כל השנה. מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת והכלים החד-פעמיים, ולהימנע מזיהום ומלכלוך חופי ישראל.

תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו – וגם בישראל. מידי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פסולת פלסטיק, בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

חוף שדות ים. צילום: דן בירון, המשרת להגנת הסביבה

לפחות 60% מהפסולת בים ובחופים בישראל מקורותיה יבשתיים. ציבור לא אחראי המבלה בחופים ומשאיר אחריו לכלוך רב: בקבוקי שתייה, כלים חד פעמיים, קשיות שתייה, שקיות ניילון, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד. פסולת נוספת מצטברת בחופים משפכי נחלים או מפלט ים, שכולל במקרים רבים פסולות שנשטפו מחופים אחרים ונסחפו בזרמי הים.

רשימת החופים המלאה

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר