ביצי צבי ים. עגולים ובגודל כדור פינגפונג. צילום: יח"צ

עונת ההטלה החלה: 89 ביצי צב ים נתגלו ליד אשקלון

לקראת עונת הטלת הביצים של צבות הים שמתחילה בימים אלו, רשות הטבע והגנים קוראת לציבור לגלות ערנות ולמלא אחר כללי ההתנהגות הנדרשים בכדי להגן על צבות הים שעולות אל החוף להטיל את ביציהן ועל קיניהן

פורסם בתאריך: 2.5.18 15:43

     

מזל טוב. תקופה ההטלה של צבות הים בחופי ישראל מתחילה בימים אלו וקן ראשון של צבת ים חומה כבר נתגלה ובו 89 ביצים. הקן נתגלה באחד החופים ליד אשקלון. הביצים הועתקו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, המוסמכים לכך, למדגרה מוגנת. זאת במטרה להבטיח את שמירתן עד לבקיעתן. קן נוסף אותר ליד עתלית והינו של צבת ים ירוקה והוא הושאר במקומו מאחר והינו בשטח מוגן יחסית.

במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים מציינים כי "תקופת ההטלה של צבות הים בחופי ישראל מתחילה עתה, ובלילות אלו, עולות לחופים צבות הים על מנת להטיל את ביציהן. הפרעות כגון רעש, אלומות אור, סנוור פנסים, מדורות (במיוחד בלג בעומר) ורחשים שונים עלולים לפגוע משמעותית במלאכת הטלת הביצים של צבות הים וחשוב ביותר להימנע מהן בתקופה זו ובכלל.

 

מדגרה אליה הועברו הביצים. צילום: קבי סופר, רשות הטבע והגנים

בתקופה זו של ההטלות, פקחי רשות הטבע והגנים סורקים מדי יום, בשעות הבוקר המוקדמות, את רצועת החוף מצפון ועד דרום הארץ, כדי למצוא את ההטלות של צבות הים. זאת במקביל למידע ספציפי שמגיע לרשות הטבע והגנים מהקהל הרחב שמעדכן בדבר ההטלות.

ברשות הטבע מבקשים מהציבור כי במקרה בו נתקלתם בצב ים, עקבות או קן עם ביצים, יש להימנע מהפרעה למלאכת הטלת הביצים של צבת הים וכמובן מחפירה, טשטוש העקבות או פגיעה בקן. עם זיהוי מקרים אלו חשוב ליצור קשר בהקדם עם מוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639* על מנת שפקחי הרשות, שרק הם מיומנים ומוסמכים לטפל בקנים, יגיעו לאסוף את הביצים למדגרה מוגנת, שתבטיח את שלומן.

מתוך שלושת מיני צבי הים החיים בים התיכון, בישראל נפוצים צבי הים החומים והירוקים. כל שלושת המינים מצויים בסכנת הכחדה ומוגנים על פי חוק. במסגרת עונת ההטלה שמתחילה בימים אלו, עולות לחופים צבות הים על מנת להטיל את ביציהן. הפרעות כגון רעש, אלומות אור, סנוור פנסים, מדורות ורחשים שונים עלולים להפריע למלאכת ההטלה ולגרום לצבה לשוב על עקבותיה ולחזור אל הים. במידה ומספר ניסיונות של הצבה להטיל את ביציה בחוף כשלו, היא תטיל את הביצים במים, דבר שיוביל לאובדן התפתחות הביצים לכדי צבונים ואף פגיעה אפשרית בצבה עצמה על ידי התפתחות זיהום סופני.

רשות הטבע והגנים קוראת לציבור משתמשי החופים להישמע להוראות ולנהוג על פי כללי הזהירות הדרושים:
· הימנעו משימוש בתאורה על החוף במהלך הלילה. האור מפריע לצבות לעלות אל החוף בבטחה ולצבונים שעתידים לבקוע מהביצים.
· חשוב לשמור על השקט. הימנעו מהגעה אל החופים במהלך הלילה, אך אם בכל זאת אתם מבלים על החוף, דאגו לשמור על השקט, לא להדליק מדורות ולהפחית רחשי קולות ומוזיקה.
· האשפה לפח. אשפה מהווה סכנה ממשית ומכשול עבור צבי הים העולים אל החוף בתקופה זו. הקפידו לאסוף את כל האשפה סביבכם ולזרוק לפח.
· איסור נהיגה בחוף. רכבים שנוסעים על החוף עלולים לפגוע בקן ביצים שהטילה צבת ים ולגרום לאובדן של מאות צבונים שעתידים לבקוע. בנוסף, הרכבים מותירים אחריהם שקעים וחריצים בחול המהווים מכשול לצבים בעת עלייתם לחוף.
· נתקלתם בצב ים, עקבות בחוף או קן ביצים? קודם כל, אל תפריעו לצב ואל תחפרו או תפגעו בקן, שכן פגיעה בקן תפגע בסיכויי הביצים לבקוע. דווחו מיד לרשות הטבע והגנים בטלפון *3639.

 אז איך צבת הים מטילה את הביצים ומה קורה איתם?

עונת ההטלה מתחילה בימים אלו ונמשכת עד חודש אוגוסט. כשצבת הים מחליטה שהגיעה המועד להטיל את הביצים היא עולה כמה עשרות מטרים לעומק החוף, ובהתאם למין הצב, חופרת בור באמצעות סנפיריה שעומקו יכול להגיע אפילו למטר אחד ומטילה לתוכו בין 50-160 ביצים עגולות שגודלן כגודלו של כדור פינג-פונג.

עקבותיה של צבת הים נראים כמו עקבות טרקטורון שעבר על החול. פקחי רשות הטבע והגנים סורקים בתקופה זו, מידי בוקר, את חופי הים ומחפשים אחר עקבות אלו.

בעת איתור קן, מעתיקים הפקחים המוסמכים את הקן ל"חוות הדגרה" כדי לפקח על תהליך הדגירה והבקיעה, כיוון שסיכוייו של קן צבי ים לשרוד את תקופת הדגירה בתנאים הקיימים של החוף קטנים מאוד, כמו גם הסיכוי של האבקועים הקטנים (צב ים שבקע מהביצה) להגיע אל הים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר