עו"ד אבי עייש. צילום: דודו דפוס גוונים
עו"ד אבי עייש. צילום: דודו דפוס גוונים

לראשונה מזה שני עשורים: עו"ד אבי עייש מסביר מדוע אינו רץ לראשות עיריית אשקלון

בכל מערכת בחירות שהתקיימה ב-20 שנים האחרונות היה עו"ד אבי עייש מועמד לראשות עיריית אשקלון. עכשיו בריאיון לקראת הבחירות המקומיות הוא מסביר מדוע החליט לוותר הפעם ועל מה הוא מתחרט, מספר על הביקורת שלו על הנהגת העיר הנוכחית ומגלה מה יגרום לו לחזור ולהתמודד

פורסם בתאריך: 4.9.23 16:17

     

לא מעט פוליטיקאים היו כאן באשקלון שהתמודדו לראשות העירייה, חלקם ניצחו וחלקם לא, אבל רק אחד היה זה שניסה שוב ושוב במשך 4 מערכות בחירות – עו"ד אבי עייש.

שלט בחירות של אבי עייש

שלט בחירות של אבי עייש

שלט בחירות של עייש. צילום: אלירם משה

תמונותיו של עייש, עם רעמת השיער המפוארת שהפכה לסמלו המסחרי, שנתלו ברחבי העיר בישרה לנו את בוא עונת הבחירות המקומיות.

אבל הפעם, אנחנו מתקרבים כבר לחודש אוקטובר, ודמותו של עייש נעדרת מהמרחב הציבורי.

אז פנינו אליו עם השאלה הזאת והוא השיב שאכן, הפעם הוא לא מתמודד, "אין יום שאני עובר ברחוב או יושב בבית קפה, ואין אליי פניות לברר שאלה זו. הרבה תושבים התרגלו שאני מצוי בגלריית המועמדים", אומר עייש ומסביר כי הסיבה לכך נעוצה בשיטה הפוליטית הקלוקלת, "כל עוד אחוז ההצבעה נשאר כמו שהוא, אין סיכוי לאף מועמד, שאינו מחובר לרבנים, או לקבלני קולות ידועים, להיבחר. צר לי, שהמחוקק, אשר קבע יום שבתון לבחירות המוניציפליות, לא טרח להוסיף סייג קטן: 'יום השבתון יוענק בתנאי שהוכחה הצבעה בפועל'. שכן, תכלית החוק הייתה לעודד הצבעה ואילו בפועל מצביעים העדיפו לעשות מנגל או לנכס לעצמם יום חופשי על חשבון ציבור משלם המיסים. המחוקק טעה. לו היה מתוקן החוק, לא הייתי מהסס והייתי מציג מועמדות מיד".

כנס בחירות של אבי עייש

כנס בחירות של אבי עייש

עייש כאמור, היה מועמד לראשות העירייה, בארבע מערכות בחירות. עוד בזו שהתקיימה בשנת 2003, אז היה עייש התקווה הגדולה לשינוי והמועמד המוביל והבטוח לראשות העירייה עם תמיכה רחבה מאוד. אבל מערכת הבחירות הזאת הייתה גם ההחמצה הגדולה עבורו, שכן מאות בודדות של קולות הפרידו בינו לבין עלייה לסיבוב השני מול שבתאי צור, מה שהיה מספק לו ניצחון בטוח.

אלא שבמקרה זה התקיימה האמרה: "שניים רבים והשלישי לוקח" ורוני מהצרי, האנדרדוג שלא ייחסו לו סיכויים בכל סקר שנערך, לקח את הקופה בסיבוב השני, ותומכיו של עייש, שהיו חסידי השינוי, העניקו לו את הניצחון. מאז עייש לא התייאש והמשיך לנסות פעם אחר פעם ולא נבחר.

אם אתה טוען שאחוזי ההצבעה הנמוכים הם בשל דילים פוליטיים שממליכים את ראשי הערים, אז מדוע גם אחרי 3 כשלונות בחרת להתמודד בפעם הרביעית ולא הסקת את המסקנה המתבקשת?
"כמו שאמרתי, לראשונה נקבע יום שבתון במערכה הרביעית שהשתתפתי בה בפעם האחרונה. זה הוביל אותי להנחת העבודה שאחוז ההצבעה יהיה גדול יותר. במצב כזה, יש מספיק סיבות להניח, שהיו מגיעים לקלפיות מצביעים רציונלים רבים, שאינם מחוייבים לרב זה אן אחר, לקבלן קולות זה או אחר, וההצבעה הייתה חופשית לבחור את האדם הכי ראוי. פגשתי הרבה שאמרו לי מפורשות שאני הכי מתאים מבחינתם, אבל צר להם ומחובתם להצביע למועמד שנקבע על ידי רב זה או אחר או על ידי קבלן קולות אינטרסנטי שהניע אותם. בפועל לצערי, החוק לא הניע אנשים להצביע ורבים ניצלו את היום ליום חופשי. ולכן גם הפעם לא נבחרתי".

עייש מצהיר כי יחזיר את הספורט המוטורי לאשקלון. צילום: גל חזיזה

עייש מצהיר כי יחזיר את הספורט המוטורי לאשקלון. צילום: גל חזיזה

אז אתה בעצם אומר שכל ראש עירייה שנבחר פה בוא בעצם תוצאה של דיל פוליטי.
"בדיוק כך. אם מחר תתקיים מסיבת עיתונאים של אותם שרי אלפים שמניתי למעלה, שבה יכתירו את פלוני כמועמד מטעמם לראשות העיר, הוא יבחר בנקל. זכור כי במצב של 50% מצביעים שמתוכם 40% ממליכים אותך לראשות עיר, הרי לך אפשרות טכנית עם 20 עד 25 אלף קולות בלבד ואתה נבחר אוטומטית ולא משנה ההשכלה שלך, היכולת שלך, כושר הביטוי שלך, כלום… קבלני הקולות הנ"ל יתנו הוראה וכולם יצביעו בפקודה. הקול הרציונלי הבלתי תלוי או מושפע מהוראות הרבנים או שרי האלפים וקבלני הקולחת, לא יגיע להצביע ואם יגיע לא ישפיע. רק אחוז גדול יאיין את כוחם של קבלני הקולות".

אז למה בעצם לא גייסת עבורך את אותם קבלני קולות או רבנים – אלה שאתה מכנה שרי אלפים?
"כדי לגייס קבלני קולות ושרי אלפים כגון אלו, לא די להבטיח לדאוג לאינטרסים של הציבורים שלהם, לצערי נדרש להבטיח מעבר לכך, ואין לי עניין לכהן בתפקיד של ראש עיר, כאשר במשך 5 שנים אהיה מצוי בחרדות, או בלחצים. תמיד הקפדתי לנהל מערכת בחירות כאשר אני משוחרר ממפעילים, תורמים, בעלי עניין וכו' רק כך אפשר להוביל את העיר למקום אחר. ראש עירייה חופשי, בלתי לחיץ ומשוחרר מהתחייבויות יכול להוביל אותה ללא משוא פנים, למיצוי הפוטנציאל האמיתי והענק החבוי בה".

עייש נואם בכנס בחירות

עייש נואם בכנס בחירות

אבי עייש, ריקי שי והפעילים. מקום אחרון ומאכזב. צילום: מטה אבי עייש

אבי עייש, ריקי שי והפעילים. צילום: מטה אבי עייש

עייש נואם בכנס בחירות

עייש נואם בכנס בחירות

חשוב לציין שגם אם אתה לא במערכת הפוליטית, אבל אתה עדיין מוביל משרד עורכי דין מצליח באשקלון. האם זה מה שממלא אותך או שאין תחליף לפוליטיקה?
"אכן המשרד שאני מוביל מדורג דנס 100, כאחד מ-100 המשרדים המובילים בישראל בענף הנדל"ן והיקף העסקאות שאנחנו מטפלים בהם מגיע לכדי מיליארדי ש"ח. ללא ספק זה מאתגר, מעניין והשכר בצד הדברים. עיסוק במשרדי הוא ממלא ומביא בהחלט לידי סיפוק וזה הרבה יותר טוב מפוליטיקה. מעולם לא נמשכתי לפוליטיקה כשלעצמה אלא בערה באצבעותיי השאיפה ליזום, ליצור ולעצב את תדמיתה של אשקלון בארץ ובעולם ולהוביל אותה למקום של גאווה לתושביה".

עוה"ד אבי עייש, אבי עומר, ירדנה בן שלום ואלי גולדשמידט

עוה"ד אבי עייש, אבי עומר, ירדנה בן שלום ואלי גולדשמידט. צילום: פוטו יוסי את עוזי

במבט לאחור עם פרספקטיבה של שני עשורים, במה טעית? האם יש משהו שהיית עושה אחרת?
"במבט לאחור, טעיתי שלא פעלתי די להוביל חקיקה לצורך הגדלת אחוזי ההצבעה, כגון כזו, שמאפשרת יום שבתון רק למי שהצביע. טעיתי בכך שלא נערכתי מספיק בפן הטכני של הבאת מצביעים לקלפיות אלא הסתמכתי על הסקרים וסמכתי על הבוחר הרציונלי שיטרח להגיע ולהצביע".

האם זה נכון שהפסדת הון רב ב-4 מערכות הבחירות שבהן התמודדת או שהצלחת לקיים אותן בעזרת תרומות וניסיון כאיש פרסום מבלי לפגוע בעצמך כלכלית?
"אכן זה עלה לי בממון, אבל מעולם לא הסתמכתי על תורמים כבדים אלא לפי החוק. מבקר המדינה תמיד ציין את התנהלותי במצויינות. לא נפגעתי כלכלית כי נהלתי את ענייני באחריות ובחוכמה. דרך אגב, כפירסומאי ידעתי לעשות ב שקל אחד מה שאחרים נדרשו לארבעה שקלים ובכך חסכתי כסף רב בקמפיינים. לא נזקקתי לקופיירייטרים, למעצבים גרפים, לתסריטאים ויוצרי שלטים וכו. את זה הכל עשיתי בעצמי".

האם עייש יחזור לשולחן המועצה?

האם עייש יחזור לשולחן המועצה?

לסיום, יש לך להגיד משהו על ראש העירייה? על העיר?
"ובכן, בגדול יש הרבה דברים טובים לומר על ההתפתחות בעיר, והרבה ממה שרשמתי במצעים שלי כבר התקיים, אבל אפשר לבקר ולומר שלא נעשה די להתמודד עם זיהום האוויר שמגיע מכיוון תחנת הכח וקצא"א, שכל הסכם הגג הזה יצר את מה שידענו לצפות קרי את הפגיעה באיכות החיים של המרחבים שהיו לנו והתחלפו בצפיפות, פקקים, שמש שלא נראית עוד בברנע בגלל הבניינים הגבוהים, צריך לזכור שכמה שאשקלון חוטפת טילים לא זכתה להקלה במיסים כמו שדרות. לא נעשה די בעניין זה. עניין המיתוג של העיר לא מתברר עדיין ואין לדעת אם היא מוכתרת כעיר תיירות, או עיר שטוב לחנך בה את הילדים, או עיר שהיא מרכז הייטק… אין לה מיתוג מסוג כלשהו".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר