תלמידים בכיתה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב - INGIMAGE
תלמידים בכיתה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב - INGIMAGE

צרחות ועונשים: זה מה שעבר על תלמידי כיתה ב'

צרחות אימים, עונשים, איסור אכילה ואיום לגזור את הלשון: זו הייתה מנת חלקם של תלמידי כיתה ב’ באחד מבתי הספר בעיר. ההורים נאבקו, והמורה כבר לא בכיתה של ילדיהם. אף על פי שהיא כבר התנצלה, ההורים נאבקים כעת שהיא לא תלמד כיתות אחרות. “הנושא טופל בהיבט המשמעתי”, נמסר ממשרד החינוך

פורסם בתאריך: 21.12.18 10:52

     

בתקופה האחרונה הרוחות בכיתה ב’ באחד מבתי הספר היסודיים בעיר סוערות. הכול החל כיומיים לפני שהתלמידים יצאו לחופשת חג הסוכות, אז הודיעו להורי הכיתה כי המורה שלימדה אותם בשנה שעברה ושהייתה זו שגם פתחה איתם את שנת הלימודים הנוכחית יוצאת לפנסיה, וזאת ללא כל התראה מוקדמת. כשחזרו הילדים לכיתה בתום החופשה קיבלה את פניהם המורה החדשה, סטאז’רית במשרד החינוך. “זה לא היה אידיאלי מבחינתנו להחליף מורה ככה פתאום, אבל הבנו שזה לא החלטה של המערכת וקיבלנו את זה”, מספרת אחת האימהות.

אחת האימהות מספרת כי כבר בימים הראשונים החלו כמה הורים לקבל שיחות טלפון מהמורה שהתלוננה בפניהם על בעיות משמעת. “הבן שלי מאובחן עם בעיית קשב וריכוז, אבל הוא סיים את שנה שעברה עם מורה מדהימה, ללא בעיות חריגות ובמצב טוב מאוד מבחינה חברתית ולימודית. פתאום היא מספרת לי שהוא לא לומד, מתחבא מתחת לשולחן, מדבר ומפריע למהלך השיעור. מהר מאוד התברר לי שיש עוד מספר הורים שמקבלים תלונות דומות שוב ושוב”.

“לא היינו רגועים”

ההורים החלו לחשוב ביחד כיצד לסייע למורה, מתוך מחשבה שאולי הילדים מתקשים להסתגל למצב החדש ולעובדה שהחליפו להם מורה באופן פתאומי. הם ביררו עם הילדים, שהחלו להתלונן על כך שהמורה צועקת ושכואב להם הראש בעקבות הצעקות. ההורים הגיעו לבית הספר לבירור. לדבריהם, במהלכו המורה ציינה כי אכן היא מרימה את הקול, אולם הגדירה זאת "ברמה סבירה" והסבירה שזה נעשה במטרה להרתיע את הילדים.

מורה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב - INGIMAGE

מורה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב – INGIMAGE

לאחר ימים מספר פנתה האם בפעם השנייה למורה על רקע תלונה של אחד התלמידים שטען שהיא אמרה לו שאם לא יספיק להעתיק מהלוח הוא "יעשה שבת" בבית הספר. האם ציינה בפני המורה כי הרמת קול על ילד אינה מקובלת על ההורים ואף ייעצה לה לגבי מספר דרכים להתמודדות עם הילדים והציעה את עזרתה. אולם לדברי ההורים זה לא עזר והם המשיכו לקבל תלונות שונות ומשונות מצד הילדים. בתגובה קבעו ההורים פגישה עם המנהל, שהביע פליאה נוכח ההאשמות והזמין אותם לעמוד ליד דלת הכיתה כדי להאזין למה שמתרחש בתוכה. “ודווקא כשעמדנו שם היה שקט יחסי, אז לא הייתה לנו דרך להוכיח שהילדים שלנו דוברים אמת”, מספרת האם. לדבריה, המנהל גם הודה להם עם הערנות ואמר שישים לב למתרחש. “לא היינו רגועים, אבל ברגע שכבר כולם מעורבים חשבנו שזה בטיפול”.

צרחות דרך השעון

לפני כחודש קיבלו ההורים הצצה למה שהתרחש בין כותלי כיתה ב’1. זה קרה לאחר שאחת האימהות, שהייתה בבית עם בתה התינוקת ששיחקה בטלפון הנייד שלה, החלה לשמוע לפתע צרחות מתוך הטלפון הנייד. התברר שהילד שלה, שלומד בכיתה המדוברת, ענד את השעון החכם שלו, והתינוקת לחצה בטעות וחייגה אליו באמצע השיעור. האימא ההמומה מיהרה לעדכן את הורי הכיתה בקבוצת הווטסאפ הכיתתית ואף שלחה אליהם את ההקלטות, שבהם נשמעת המורה צורחת על התלמידים: "עוף מפה" ו"לא רוצה לראות אותך".

“החלטתי לשתף אתכם במה שיצא לי לשמוע היום במקרה”, היא כתבה להם. “לא חושבת שזוהי צורה שבה אמורים ללמוד הילדים שלנו, לא חושבת שיש שיפור. לדעתי זה משפיע על ההתנהגות של ילדינו גם מחוץ למסגרת בית-ספרית. אני מקווה מאוד שביחד נצליח לעשות שינוי כלשהו לטובת כל הכיתה”.

ההורים ההמומים החליטו שהם לא מחכים אפילו רגע אחד והתייצבו בבית הספר, הם הוציאו את הילדים מהכיתה והשמיעו למנהל את ההקלטות. “המנהל קרא למורה ואמר לה שעד לסיום הבירור של העניין היא לא תלמד את הכיתה יותר”.

לחתוך את הלשון

בהמשך נאמר להורים שהמורה תעבור שימוע של ועדת משמעת והם התבקשו לרכז את כל התלונות שלהם. “רק אז נחשפה בפנינו כל התמונה האמיתית של כל מה שעברו הילדים שלנו”, מספרת האם “מסתבר שהם פשוט חיו בפחד איום מפניה, חששו מאוד לספר לנו על כל מה שקורה ושמרו לעצמם. הבן שלי ועוד שלושה תלמידים חטפו את הרוב, למרות שכל הכיתה סבלה מצרחות האימה שלה ופחדה ממנה. באחת הפעמים מישהו שרק בכיתה, היא חשבה שזה הבן שלי. אז היא לקחה מאחת התלמידות בכיתה מספריים, התקרבה אליו, ביקשה שיוציא את הלשון ואיימה שבפעם הבאה שזה קורה היא חותכת לו אותה. הבן שלי לא סיפר לי את זה בכלל. רק כשניסינו לדובב את הילדים אחת התלמידות סיפרה את זה ואני שאלתי אותו אם זה נכון. לצערי הרב הוא אישר את הדברים ואמר שפחד לספר לי, כי פחד שאכעס עליו. מרוב שנחרדנו מהסיפור הזה הצלבנו את המידע הזה עם עוד ילדים, וכולם סיפרו את אותו הדבר, כולם ידעו באיזה צבע היו המספריים ומאיזו תלמידה הם נלקחו. כולם גם אמרו שהם חששו לספר כי פחדו שהיא תממש את האיום ותחתוך לו את הלשון”, אומרת האם. “והכי מחריד שהוא עוד הגן עליה בחירוף נפש. הוא ניסה להפיל את האחריות על עצמו ואמר דיבר בכיתה ושזה מגיע לו. ממש כמו אישה מוכה”.

תלמידה בדרך לבית הספר. אילוסטרציה.

לדבריהם, לא פעם השתמשה באיומים ובעונשים חסרי רגישות, “זה מה שהילדים שלנו חוו יום-יום. מדובר בשיטת לימוד שמשליטה טרור וזורעת פחד בילדים”.

לדברי ההורים, ילדיהם סיפרו כי המורה משתמשת דרך קבע במילים לא ראויות כמו: "חרא" ו"כוסאומו". ההורים אף התלוננו כי המורה לא פעם השתמשה באיומים ובעונשים חסרי רגישות, למשל: “’מי שלא יסיים להעתיק או יפריע, לא יאכל את ארוחת הצהריים שלו’. במקרה אחר אחת התלמידות שדיברה בשיעור קיבלה איסור מהמורה לאכול את הארוחה שלה וכך היה! התלמידה לא אכלה דבר עד שהגיעה לביתה בצהריים, ואף חששה לספר על כך לאימה”, התלוננו ההורים במכתב שהגיע לידי “כאן דרום”.

עוד נטען במכתב כי כחלק מהענישה של המורה “באחד מימי ההולדת שחגגו בכיתה, תלמידות שהפריעו לה נשלחו לכיתה המקבילה לבד, על מנת שיפסידו את חגיגת יום ההולדת וגם לא יקבלו מעוגת יום ההולדת. שוב ענישה משפילה שמורידה מערכו של הילד”, נטען.

ההתנצלות

ההורים אספו את העדויות והמתינו בסבלנות עד לבירור בוועדת המשמעת. גם המורה נחשפה, כמובן, לטענות ולסערת הרוחות ושלחה להורים הודעת התנצלות. “באתי ללמד בכיתה מתוך רצון לקדם את התלמידים לימודית וחברתית”, היא כתבה להם. “לצערי הרב, היום התבטאתי באופן שלילי ביותר ואני מצרה על כך. אני מבינה ללבכם השוצף. אני מרגישה מחויבות עצומה לילדים ואני מתכוונת להתנצל גם בפניהם. אני מבטיחה לכם ולעצמי שאירועים כאלה לא יקרו שוב בעתיד ואעשה הכול למען הילדים המקסימים שלכם. אני לוקחת אחריות מלאה על רגע של שפל ומבטיחה לתקן את הנעשה. רגע שכזה אינו מאפיין כלל את התנהלותי, כמורה, כמחנכת וכאדם. התנהלותי היום הייתה לא תקינה ואני מבטיחה להסיק מסקנות”. בהמשך כתבה המורה כי היא מתכוונת להגיע לבית הספר כרגיל, אולם לא תיכנס ללמד בכיתה. היא סיכמה במילים: “ערב טוב וסליחה”.

ההורים סירבו לקבל את ההתנצלות ולא קיבלו את גרסתה לפיה מדובר היה במעידה חד פעמית. “מה היא אומרת?” כתבה אחת האימהות “הילדים שלי ששמעו את ההקלטה אמרו שהיא תמיד צורחת ככה”. “יש לצעוק ויש לצרוח את נשמתה. היא איבדה עשתונות”, כתב הורה אחר. “לא מקבלת את סליחתה”, כתבה אימא נוספת.

אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/ingimage

“מדובר פה בגורלות של ילדים”, מוסיפה אימא אחרת, שמספרת כי שנה שעברה הייתה לה ילדה למופת, כזאת שרוצה ללמוד, מגיעה לבית הספר בשמחה, עושה את שיעורי הבית, מכינה מערכת שעות בלהט ומגלה עניין רב בלימודים. מאז שהתחלפה המורה, השתנתה הילדה ללא היכר. “החלו להגיע תלונות על התנהגות רעה, לא כותבת, לא מקשיבה, מפטפטת, מבקשת לצאת להתפנות ולא חוזרת עד סוף השיעור. עימותים חוזרים ונשנים על הכנת שיעורי בית, עושה מערכת בכוח, קמה לבית הספר עם תירוצים של כאבים. הילדה בלי שום חשק ללמוד, הכול נעשה במלחמה פסיכולוגית והסברים. היא הלכה לאיבוד, התפזרה ושינתה את דעותיה. זה כל כך מפחיד אותי שכך זה יישאר”.

“איזה מסר זה מעביר לילדים?”

לפני כשבועיים וחצי עודכנו ההורים כי המורה לא תחנך את הכיתה יותר, אולם תישאר ללמד בבית הספר. “הילדים חוו התעמרות ואנחנו היינו סבלניים, אבל את זה אנחנו כבר לא מוכנים לקבל. הילדים שלנו הפכו לשק החבטות שלה, זה השפיע עליהם מאוד ועדיין משפיע על ההתנהלות היומיומית שלהם. הם מפחדים ממנה והם לא צריכים לראות אותה במסדרונות בית הספר. מעבר לזה שהיא לא צריכה ללמד לא רק את הכיתה שלנו, אלא בשום כיתה. זה בן אדם שלא יכול להיות חלק ממערכת החינוך וממשרד החינוך, זה פשוט לא הגיוני”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




כעת, כמוצא אחרון, פנו ההורים למשרד החינוך והגישו ערעור על ההחלטה, ואליו צירפו מכתב ארוך שמגולל את הסיפור כולו. “אנו שמים דגש על השתלשלות הדברים על מנת להדגיש כי עוד לפני ההקלטות על נושא הצעקות לא נעשה דבר. לא ברור לנו האם חברי הוועדה מודעים לכך. אנו מעוניינים לדעת מה השיקולים שהפעילו חברי הוועדה בהחזרתה של המורה לעבודה, והאם נחשפו לכלל העדויות על התנהלותה מול הילדים”, הם כתבו.

עוד כתבו: “לא נקבל סנקציה ‘רכה’ או מתחשבת, אנו רואים את הדברים בחומרה רבה, וכך אנו מצפים שתהיה התייחסות כלפיה, לא לחסוך בתגובה, בדיוק כמו שהיא לא חסכה מילדנו”, נכתב שם. “התחושה היא שמורחים אותנו וגם במשרד החינוך אין עם מי לדבר. איך יכול להיות שמורה שמקללת, מאיימת עם מספריים ומענישה נשארת במערכת החינוך. אם מורה כזאת נשארת במערכת, איזה מסר זה מעביר לילדים שלנו? מדובר במורה שבאה ממשפחה מוכרת וחזקה באשקלון, ואנחנו מתחילים לחשוב שאולי יש קשר בין הדברים”.

ממחוז דרום של משרד החינוך נמסר בתגובה: “הנושא טופל בהיבט משמעתי וממשיך להיות מטופל על ידי גורמי המקצוע”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר