אילנית בניזרי
אילנית בניזרי

אוכל, אהבה: איך פוסט אחד הפך את אילנית בניזרי לגורו בישול | ריאיון

מתכון פשוט שהעלתה אילנית בניזרי לקבוצת הפייסבוק הסופר פופולארית “אימהות מבשלות ביחד” הביא לה עשרות אלפי עוקבים בפייסבוק וסדנאות לבישול לאנשים מכל הארץ. בריאיון אישי היא מספרת על הגירושים שהביאו אותה לגלות מחדש את אהבת נעוריה, על האוכל שבישלה לאביה ז”ל שגידל אותה לבדו, על הסירוב להשתתף בתכניות ריאליטי של בישול ועל האהבה לעיר אשקלון שאותה עזבה לפני כמה חודשים

פורסם בתאריך: 9.9.18 09:06

     

אילנית בניזרי תמיד אהבה לבשל, אבל רק לפני ארבע שנים אזרה אומץ ופרסמה את אחד המתכונים שלה בקבוצת הפייסבוק הפופולארית “אימהות מבשלות ביחד” ונדהמה מהתגובות שקיבלה. “הייתי בחופשת לידה עם בת הזקונים שלי והחלטתי לנסות לשתף. לא ציפיתי ולא חלמתי שאקבל כאלה תגובות. התחלתי לקבל אלפי בקשות חברות, והבנות חיכו למתכונים שלי וביקשו עוד ועוד”, היא נזכרת.

בעקבות הביקוש הרב היא פתחה זמן קצר אחר כך קבוצה משלה, שבה יש כיום יותר מ-50 אלף עוקבים ולפני כחמישה חודשים נאלצה לפתוח דף נוסף “קבוצת המתכונים של אילנית בניזרי”, שבו יש כבר כ-17 אלף חברים. “ההחלטה לפתוח קבוצה עבור המתכונים שלי באה מתוך רצון לשתף וללמד, לאור ההצלחה המסחררת ברשת והשיתופים של התוצאות המושלמות הבנתי שאני מצליחה להעביר את המתכון בצורה מדויקת, וזאת בדיוק המטרה שלי. זה כיף גדול לראות שמצליחים ועושה חשק להמשיך עוד ועוד. אני מעלה בקבוצה גם סרטונים עם הסברים ושלבי ההכנה. אבל יש בקבוצה הזאת הרבה מעבר למתכונים, יש דיונים ואטרקציה ונוצרות גם חברויות”.


במקביל נבחרה בניזרי להיות אחת מהפרזנטוריות של קבוצת “אימהות מבשלות ביחד”, שבה יותרה מ-500 אלף חברים. “קיבלתי אהדה גדולה מאוד בזכות הקבוצה הזאת ובאופן מפתיע נבחרתי, יחד עם בנות נוספות, על ידי חברי הקבוצה להיות הפנים שמייצגות את הקבוצה, וזאת זכות גדולה”.

את יודעת להסביר למה זכית לאהדה גדולה כל כך?
“אני חושבת שזה בעיקר בגלל שאני משקיעה בקבוצה הזאת המון מהזמן הפנוי שלי. אני מעלה מתכונים על בסיס יומי וברגע שעולה מתכון עולות גם המון שאלות ואני מקבלת הרבה מאוד הודעות. אני עונה לכולן בסבלנות ובמהירות. חשוב לי להיות מחוברת כל הזמן, כדי שאם מישהי שמכינה את המתכון נתקעת תוך כדי, היא תוכל לקבל מענה מיידי. הבנות מעריכות את זה מאוד ותמיד שולחות מילים טובות והודעות מרגשות. ובסוף כל התהליך אני תמיד מקבלת את התמונה של התוצר הסופי”.

אילנית בניזרי

איך ההרגשה לראות מתכון שלך על שולחנות של אחרים?
“אין לי דרך להסביר את ההרגשה הזאת. זאת התרגשות מאוד גדולה ותחושת סיפוק עילאית. אני מרגישה כאילו קיבלתי הודעה על כך שהבן שלי הצטיין במשהו. ניתנה לי הזכות לשמח משפחות, ואני עושה את זה באהבה רבה”.

מה הסוד במתכונים שלך?
“פשטות. אני מבשלת עם מצרכים בסיסיים מאוד, כאלה שניתן למצוא כמעט בכל בית ולא צריך ללכת ולקנות אותם במיוחד או לחפש אותם במקומות מסוימים. אלה מתכונים מאוד פשוטים לביצוע, אבל התוצאה מדהימה, טעימה ונעימה למראה”.

האהבה הישנה

בניזרי (47) נולדה וגדלה באשקלון, יש לה שני בנים (19, 23) מנישואיה הראשונים וילדה בת 4 מזוגיות פרק ב’ עם יאיר, אהבת נעוריה. לפני כמה חודשים עזבה את העיר לטובת נשר, אולם בניה ובני משפחתה עדיין גרים באשקלון. “אני מגיעה לעיר לעיתים מאוד קרובות, וכבר בצומת הכניסה יש לי צמרמרות. לא מזמן הייתי כאן שבוע וממש לא רציתי לחזור. אשקלון היא הבית, אין ולא יהיה לה תחליף”.

אילנית בניזרי והמשפחה. צילום: יניב פרץ

אילנית מבשלת מגיל 15 בשל סיפור חיים מורכב. היא בת הזקונים למשפחה שבה שבעה ילדים, וכשהייתה רק בת 5 הוריה התגרשו, והילדים נותרו להתגורר עם האב. “אבא ז”ל פרנס אותנו לבד. הוא היה עובד מאוד קשה ובמקביל לקח לידיו גם את כל מטלות הבית, כולל בישולים.

ברגע שגדלתי קצת כבר לקחתי את המושכות לידיים שלי, בניסיון לעזור לו ולהקל עליו עד כמה שניתן. לקחתי מתכונים מכל מי שרק אפשר, מהגיסות, השכנות והדודות. המחמאה הראשונה שקיבלתי מאבא שלי על סיר דגים שבישלתי לו נתנה לי את הדרייב להמשיך כדי לשמח אותו.

שבוע שלם הוא סיפר לכולם בעבודה שלו על הדגים שלי, ולא הייתה מאושרת ממני. לאט-לאט כבר בניתי לי מתכונים משלי ומאכלים שאפיינו רק אותי. אבא היה גאה, וכולם דיברו על האוכל של אילנית”, היא מספרת.

בגיל העשרה נשלחה על ידי אביה להתגורר אצל אחיו בצפון, ושם הכירה את יאיר, בן זוגה כיום, והאהבה ביניהם פרחה. “הוא היה השכן של דוד שלי, וזאת הייתה אהבת נעורים כמו בספרים, אבל תוך זמן קצר חזרנו לאשקלון והוא נשאר הרחק מאחור”.

בתקופה של טרום עידן הפייסבוק, האינסטגרם והווטסאפ היה קשה לשני הצעירים לשמור על קשר. אילנית נישאה וילדה שני ילדים, וגם יאיר התחתן. בתום 14 שנים של נישואים היא התגרשה, וכעבור 25 שנה מהיום בו התראו לראשונה איתר אותה יאיר ברשת החברתית ויצר קשר. התברר שגם הוא התגרש. השניים נפגשו, ומאז הם מנהלים זוגיות כבר שש שנים, והורים לתאיר בת ה-4. “זה לגמרי סיפור מהאגדות”, היא אומרת, “זה רק מחזק אצלי את האמונה שמה שצריך לקרות קורה, ומה ששלך יהיה שלך בכל מחיר. אנשים לפעמים כמהים לזוגיות ומצפים לה בקוצר רוח, ואני תמיד אומרת שמשהו מחכה להם, יש אור בקצה המנהרה”.

“תהיתי מי כבר ירצה לבוא אליי”

לאחרונה היא החלה גם להעביר סדנאות בישול בביתה, וגם במהלכן היא משתפת את המשתתפים בסיפור חייה ובחוויות מילדותה. “מה שלא הורג מחשל, למדתי את זה על בשרי שוב ושוב. ולכן אם זכיתי למצוא את הדרך ללבם של כל כך הרבה אנשים, חשוב לי להעביר להם את המסרים שלי, לספר להם על עצמי ולשתף אותם גם בדברים האישיים שלי. אם הצלחתי לגרום לפחות לאחד מהם להסתכל על החיים קצת אחרת, אני את שלי עשיתי. כשהתחלתי עם הסדנאות נורא חששתי, תהיתי מי כבר ירצה לבוא אליי, אני לא איזה שף בעל שם. להפתעתי הרבה מגיעים אליי אנשים מכל רחבי הארץ, גם נשים וגם גברים. אני צובטת את עצמי ופשוט לא מאמינה. זה עושה לי טוב, סוג של תיקון לעבר שלי”.

אילנית בניזרי

שני הוריה כבר אינם בין החיים. האב נפטר לפני שנים רבות ולאחר מותו חזרה האם להתגורר בעיר ולטפל באחד מאחיה של אילנית הלוקה בתסמונת דאון. “עצוב לי שהם לא כאן כדי לראות אותי. אבא תמיד היה גאה באוכל שלי, ואין לי ספק שזה היה מביא לו נחת וגאווה. הייתי גם רוצה שהוא יידע על הזוגיות שלי עם יאיר ויכיר את תאיר. הייתי מאוד קשורה אליו והוא חסר לי. למרות שהייתי הכי קטנה, הייתי כמו אמא בשבילו, תמיד חיכה לו אוכל חם שהכנתי לו. אימא נפטרה לפני שש שנים, ועד אז חזרנו להיות בקשר טוב מאוד. מעולם לא שמרתי טינה על זה שהיא עזבה אותנו, לא אני ולא אף אחד מהאחים שלי. לא כעסנו, לא אמרנו מילה רעה, ואני חושבת שזה גם הרבה בזכות מה שאבא שידר לנו כל השנים. לא פשוט בכלל לעזוב שבעה ילדים והיא עשתה את זה מסיבותיה שלה ותמיד הבנו את זה וכאב לנו עליה. הייתה לנו ילדות מורכבת עם קושי רב, אבל מעולם לא שפטנו אותה”.

לאחרונה החלה בניזרי גם לקבל פניות והצעות להשתתף בתכניות בישול למיניהן, שלהן היא בינתיים מסרבת בנימוס. “אני ביישנית ודי חסרת ביטחון, כל תכניות הריאליטי האלה עם הלחץ וכל המסביב לא בשבילי. אני לא רוצה להתחרות ולא לבשל על זמנים, אני מבשלת בשביל הכיף שלי. בתכניות אירוח הייתי לא פעם, עם זה דווקא אין לי בעיה. מעבר לזה אני באמת לא מרגישה שאני עושה משהו מיוחד, רק משהו שאני אוהבת ובא מהלב. מעולם לא חשבתי שאני אקבל כל כך הרבה תגובות ואהבה, וזה מפתיע אותי בכל פעם מחדש”.

טיפ: להכין רשימה מסודרת

שולחן החג כבר מזמן הפך לגולת הכותרת של החגים, ועבור בשלניות כמו בניזרי הימים שלפני החגים נתונים להיערכות מיוחדת.

איך זה בא לידי ביטוי?
“אני תמיד אוהבת לשדרג ולהפתיע, וכל חג מוציא ממני דברים חדשים ואני בונה מתכונים משלי. יחד עם זאת, אני תמיד שומרת על המסורת. יש לי סיר ברכות מיוחד שאני מכינה בראש השנה, והוא, למשל, ילך איתי כל החיים. יש גם דברים שחובה שיהיו על השולחן, כמו כבש או מוח, שבמתכונים שלהם אני מגוונת”.

איזה טיפ את יכולה לתת כדי שכל ההכנות יעברו בשלום?
“להכין רשימה מסודרת, וככה אין פתח לטעויות ותסכולים. אפילו שאני בשלנית טובה ויודעת גם לאלתר כשצריך, אני תמיד מכינה רשימה מסודרת של כל מה שאני מתכוונת להכין ובמקביל עושה רשימות של המרכיבים והמצרכים. אני הולכת לקניות עם הרשימה הזאת, אחרת אני מתחילה לאבד את עצמי וזה פחות מומלץ, בעיקר לפני החגים. הסוד בבישול טוב הוא לעבוד בצורה מסודרת, בנחת ובעיקר באהבה”.


המתכונים של אילנית בניזרי לחגי תשרי ובכלל

שוק כבש בתנור

מתכון מנצח בהשראת השף צחי מויאל

מרכיבים:
• כתף או שוק כבש
• 7 שיני שום פרוסות
• שמן זית
• חרדל גרגירים
• דבש
• פלפל שחור גרוס ומלח גס
• תערובת עשבים טריים: רוזמרין, טימין טריים או יבשים
• ראשי שום חצויים

שוק כבש בתנור

שוק כבש בתנור

אופן הכנה:
1. לחרוץ את הנתח ולהכניס בחריצים כ-7 שיני שום פרוסות. לזלף מעט שמן זית, חרדל גרגירים ודבש. לפזר פלפל שחור גרוס ומלח גס ותערובת עשבים טריים.
2. להניח את הנתח על רשת תנור ומתחת לשים מגש תנור מרופד בנייר אפייה. על המגש להניח ראשי שום חצויים לשניים (לא חובה, הם יקבלו את כל הטעם)
3. לכסות בנייר כסף ונאפה בחום 200 מעלות 45 דקות. להסיר את נייר הכסף ולהנמיך ל-160 מעלות ל-45 דקות נוספות. ב-10 הדקות האחרונות לזלף שוב מעט דבש ולחמם ל-190 מעלות לקבלת צבע.
* זמני האפייה משתנים מתנור לתנור לכן הבדיקה הכי נכונה היא לנעוץ סכין ולוודא שהיא חודרת בקלות.


תבשיל מוח

איך אפשר בלי?!

מרכיבים:
• מוח
• 1/2 כפית כורכום
• 1 כפית חומץ
• 1/2 כוס שמן
• כ-8 שיני שום שלמות
• 1 גמבה אדומה פרוסה לרצועות
• 2 פלפלים חריפים אדומים פרוסים לרצועות
• 1 כף פפריקה גדושה
• 1/2 כפית כורכום
• 2 פלפלים יבשים מתוקים חתוכים לשלוש
• כמון, פלפל לבן, פלפל שחור, אבקת מרק
• חופן כוסברה קצוצה
• צ'ילי גרוס מתוק או חריף

תבשיל מוח

תבשיל מוח

אופן ההכנה:
1. בשלב ראשון לנקות את המוח המוכשר מהקרום ומהגידים היטב. רצוי לעבוד איתו כשהוא חצי מופשר כי כשהמוח מופשר לחלוטין הוא עלול להתפרק.
2. בסיר קטן למלא מים, 1/2 כפית כורכום ו-1 כפית חומץ (החומץ נועד להלבין את המוח). להרתיח על הגז ומרגע הרתיחה לבשל 10 דקות.
3. לסנן ולצנן היטב. לאחר הצינון לפרוס פרוסות דקות.
4. להכנת הרוטב: בסיר שטוח לחמם 1/2 כוס שמן עם כ-8 שיני שום שלמות. לאחר שהשמן רתח להוסיף גמבה והפלפלים החריפים ולטגן קלות. להוסיף פפריקה וכורכום ולערבב. להוסיף את הפלפלים המתוקים. לתבל בכמון, מעט פלפל לבן, פלפל שחור, להוסיף כוס מים רותחים עם כפית אבקת מרק עוף. להוסיף חופן כוסברה קצוצה.
5. להרתיח את הרוטב ואז להוסיף את חלקי המוח. לפזר מלמעלה כפית תבלין צ’ילי גרוס. לבשל חצי שעה. במהלך הבישול לנענע את הסיר על מנת שהרוטב יכסה את המוח.
6. בסיום לעטר בחופן כוסברה קצוצה.
* את המוח לא לבשל יתר על המידה כי אז הוא יהפוך לצמיגי ולא נעים לאכילה.
* ניתן להוסיף חומוס שבושל מראש או מקופסת שימורים.


בקלוואה בשרית

לא יאמינו שאתן הכנתן

מרכיבים
• חבילת דפי פילו
• קילו בשר בקר טחון
• 100 גרם פיסטוקים שבורים קטן (לא קלויים)
• 100 גרם שקדים חצויים או אגוזים שבורים
• בצל קצוץ
• 2 כפות סילאן
• חופן כוסברה קצוצה
• חופן פטרוזיליה קצוצה
• תבלינים: 1 כף בהרט, 1 כפית אגוז מוסקט, קמצוץ קינמון, מלח ופלפל שחור
• ביצה טרופה
• שומשום לפיזור 1/2 כוס סילאן להברשה

בקלאווה בשרית

אופן ההכנה
1. ראשית יש להפשיר את דפי הפילו לילה לפני במקרר.
2. להכנת המלית: לטגן בצל עם 2 כפות שמן עד להזהבה. להוסיף סילאן ולקרמל את הבצל. להוסיף את הפיסטוקים והשקדים ולהקפיץ קלות. להוסיף את הבשר הטחון, חופן כוסברה קצוצה, חופן פטרוזיליה קצוצה. לתבל ולמעוך בעזרת מזלג עד לשינוי צבע הבשר. לצנן היטב את המלית.
3. לרפד את תבנית האפייה של התנור בנייר אפייה. להניח עלה פילו, למרוח אותו בשמן בעזרת מברשת וכך להוסיף עלה ועוד עלה עד שמקבלים 5 עלים מרוחים בשמן. לפזר את כל המלית על העלה האחרון. מעל המלית להניח עוד 5 עלים מרוחים בשמן. בעלה העליון ביותר לסמן פסים או מעוינים. להבריש בביצה טרופה ולפזר שומשום.
4. לאפות בחום 200 מעלות עד להזהבה. איך שיוצא מהתנור להבריש בכ-1/2 כוס סילאן שחומם כמה שניות במיקרוגל.


אסאדו בתנור עם בצלצלי שאלוט ותפוחי אדמה

המנה שתעיף את האורחים

מרכיבים
• 1 קילו אסאדו פרוס לקוביות
• 10 בצלצלי שאלוט קלופים שלמים או 3 בצלים סגולים חתוכים לרבעים
• 7 תפוחי אדמה קטנים עם הקליפה, שטופים וחצויים
• 2 ענפי רוזמרין
• 1 שום שלם שטוף עם הקליפה
•מלח גס, פלפל שחור גרוס

אסאדו בתנור

אסאדו בתנור

למרינדה: 
• 2 כפות שמן
• 2 כפות רוטב שזיפים של קנור או רוטב ברביקיו או טריאקי
• 1/2 כפית כורכום
• 1 כף פפריקה
• 8 גרגירי פלפל אנגלי
• 1/2 כפית פלפל שחור גרוס

אופן ההכנה:
1 להכניס את הבשר לתוך קערת המרינדה, לערבב היטב ולהכניס למקרר לשעה.
2. לחמם מחבת טפלון ללא שמן ולטגן את הבשר כדקה מכל צד לסגירה. להוסיף חצי כוס מים ולבשל 5 דקות על הגז.
3. בינתיים להכניס לקערת המרינדה את תפוחי האדמה, הבצלצלים והשום, להוסיף חצי כוס מים חמים ולערבב.
4. להעביר את הבשר, כולל המים, לתוך הקערה עם תפוחי האדמה והבצלים. לערבב ולהעביר לסיר שמותאם לתנור או תבנית. לפזר מלמעלה מלח גס, פלפל שחור גרוס ולהניח את ענפי הרוזמרין.
5. לכסות בנייר כסף ולהכניס לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות לשעה. כעבור שעה להנמיך ל-160 מעלות לעוד שעתיים. בשעה האחרונה להסיר את נייר הכסף על מנת שיקבל צבע.
* ניתן להשתמש באסאדו עם עצם, יש בו פחות שומן.

סיר ברכות לראש השנה

כמעט כל הברכות בסיר אחד

מרכיבים:
• כוס חומוס מושרה (הזן הגדול)
• בצל גדול פרוס לרצועות
•כרישה חתוכה גס
• רבע דלעת חתוכה לריבועים עם הקליפה
• 2 חבושים קלופים חתוכים לפלחים
• עלי מנגולד עם הגבעול חתוכים גס
• חופן שעועית ירוקה
• חופן תמרים צהובים
• כף אבקת מרק עוף
• 4 כפות סוכר
• מלח ופלפל

סיר ברכות לראש השנה

אופן ההכנה:
1. לטגן ב-2 כפות שמן את הבצל עד להזהבה. להוסיף כפית כורכום ולערבב. להוסיף את החומוס, לערבב קלות, לסדר את הפירות וירקות בקבוצות, אחד ליד השני. להוסיף 2 כוסות מים רותחים. לתתבל בפלפל לבן או שחור וחצי כפית קינמון. לבשל כשעה על להבה נמוכה.
2. בכוס עם ידית לשים כף אבקת מרק עוף פרווה, 4 כפות סוכר ומים חמימים לערבב היטב. להוסיף לסיר ולבשל עד לאידוי מחצית מהמים.
3. להכניס לתנור ללא מכסה (חשוב להכין בסיר שמיועד לתנור). לחום 180 מעלות ל 20 דקות.
* החומוס אינו קשור לברכות רק תוספת לטעם.
* ניתן להוסיף לתבשיל בשר ראש שהורתח בנפרד.
צלי בשר עם פטריות ורכז רימונים

מרכיבים:
• 6 פרוסות בשר צלי מספר 5 טרי או גוש שלם מורתח מראש
• 2 קופסאות פטריות חתוכות או טריות
• חבילת ערמונים קלופים בשקית ואקום
• 1/4 כוס שמן
• 3 שיני שום מגורדות
• 1 כף סילאן
• 1 כפית כורכום
• 1 כפית פלפל אנגלי
• 1/2 כפית כמון
• פלפל שחור גרוס
• 1 כף אבקת מרק עוף
• 1/2 כוס רכז רימונים
• כוסברה או פטרוזיליה קצוצה

אופן ההכנה:
1. במחבת עם טיפה שמן זית מחומם לסגור (לטגן) את פרוסות הבשר משני הצדדים ולהניח בצד.
2. בסיר רחב ושטוח לטגן בצל עם 1/4 כוס שמן עד להזהבה. להוסיף, סילאן ולערבב קלות. להוסיף כורכום ואת צלי הבשר ולטגן אותו שוב משני צדיו כדקה.
3. להוסיף את הפטריות מהשימורים (אם מכינים עם פטריות טריות הן ייכנסו לתבשיל רק ב—1/4 שעה אחרונה לבישול). להוסיף פלפל אנגלי, כפית כמון, פלפל שחור גרוס, 2 כוסות מים רותחים עם כף אבקת מרק עוף ולבשל כשעה.
4. להוסיף את הערמונים ולזלף רכז רימונים (לא חובה). להמשיך לבשל עוד שעה בערך על להבה נמוכה. לקראת סיום לפזר כוסברה או פטרוזיליה קצוצה ולבשל ללא מכסה עוד 10 דקות.

הערות:
* מי שרוצה יכולה להרתיח את פרוסות הבשר בנפרד. טיגון הבשר הוא השלב הראשוני והוא מומלץ על מנת לשמור על הנוזלים של הבשר. הרתחה של שעתיים עם בצל קלוף שלם, ליטר וחצי מים, פלפל אנגלי, עלי דפנה, מעט כורכום ומעט פלפל שחור גרוס תקצר את זמן הבישול.
* ניתן להרתיח גוש שלם של הבשר לטגן קלות את הגוש מכל צדיו לפני ההרתחה ואז להרתיח עם החומרים הרשומים למעלה.
* לצנן במקרר לפחות לילה לפני או חצי שעה במקפיא ורק אז לפרוס.
* בשר מומלץ מספר 5 או 6.
* ניתן להמיר את רכז הרימונים בטריאקי או רוטב שזיף, רימון או ברביקיו.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר