ראש העירייה, תומר גלאם. צילום: אדי ישראל
ראש העירייה, תומר גלאם. צילום: אדי ישראל

לא בפועל | תומר גלאם: "כל הדרך הייתה לי תחושה של ניצחון"

אחרי שהסיר את התואר “בפועל” והפך לראש עיריית אשקלון, מספר תומר גלאם על רגעי המתח שחווה, על הסוקרים שהתבדו, על שרה זכריה ועל הטענות לגניבת הבחירות

פורסם בתאריך: 9.11.18 13:57

     

רגע אחרי שתומר גלאם נבחר, שעות ספורות אחרי שהבחירות הוכרעו, הגיע אליו אחיו וסיפר לו סיפור על אביו ז”ל שמעולם לא סיפר לו. הוא גילה לו כי כשתומר הגיע לגיל מצוות ובבית לא היה כסף כדי לחגוג לו בר מצווה, אז האבא פנה לאח הבכור וביקש ממנו לשכנע את תומר לוותר על חגיגת בר המצווה בתמורה למחשב יד שנייה. האח עשה כמצוות אביו ושכנע את תומר הקטן שכדאי לו לבחור במחשב, כי האב לא היה מסוגל לבקש דבר כזה מבנו. אבל האח מעולם לא גילה לו שעשה זאת בשליחות האב ושבכלל לא הייתה אופציה לחגיגת בר מצווה.

תומר גלאם. צילום: אלדד עובדיה

חוגג מחוץ לבית ילדותו. תומר גלאם. צילום: אלדד עובדיה

כך קרה שתומר הקטן לא זכה לחגיגת בר מצווה, ולפני הבחירות עלה אחיו לקבר של אביו והתפלל שם לניצחון של תומר. כשהוא ניצח, הוא כבר ראה את חגיגות הניצחון כפיצוי על אותה בר מצווה שלא התקיימה. “זה סוג של בר מצווה שלא הייתה לי”, אומר גלאם. “ושהקב”ה יזכה אותי לעשות בר מצוות לכל מי שאין לו אפשרות ולגרום לכך שלא יהיה ילד שלא תהיה לו אפשרות לעשות בר מצווה”.

האמנת שתשב בכיסא הזה בתום הבחירות?
“לאורך כל הדרך הייתה לי תחושה של ניצחון. המאבק הצמוד, לא האמנתי שהוא יהיה כל כך צמוד. לא ציפיתי שזה יהיה כך, חשבתי שיהיה הפרש של כמה אחוזים. ראית גם את הסקרים שיצאו באותה התקופה וניבאו לנו שאנחנו מפסידים ב-25%, מינה צמח ויוסי ודנה, סקרים שהוכיחו שמשהו שם לא הגיוני. יש להם, לאותם סוקרים, אחריות מאוד גדולה, ואלה דברים שלא יכולים להתקבל כסטייה סבירה, של אחוז-שניים. אבל סטייה של 25% זה משהו לא הגיוני. אבל הכוח של השטח והאווירה של התושבים שייחלו לשינוי זה מה שהביא לניצחון. היו פה הרבה שחקני נשמה, כל כך הרבה קבוצות האמינו ונרתמו ועזבו את הצד שני וחברו אלינו כי רצו לעשות הכול בצורה יותר טובה ומסודרת. ויש פה פרמטר לא פחות חשוב: הם בחרו בראש עיר שיכהן ויוביל את העיר בשנים הבאות, וזה חשוב בבחירה אישית כמו בחירה לראש עיר”.

הקהל בכנס הניצחון של גלאם. צילום: אלדד עובדיה

הקהל בכנס הניצחון של גלאם. צילום: אלדד עובדיה

“מה יהיה?”

את הבחירות מורטות העצבים הללו לא זוכרים, כמאמר הקלישאה, גם זקני העיר. הפער הקטן בסוף ליל הבחירות, ההמתנה לקולות החיילים, הספירה הכל כך ארוכה שלהם והבשורה שהגיעה רק ביום חמישי בבוקר. במשך יומיים היה הציבור כולו מתוח לדעת מי ייבחר, והדבר הורגש ברשתות החברתיות ובכלל ברחוב כשכולם שאלו “מה יהיה?”.

אז גלאם, כך הוא מספר, בזמן המתח העדיף לשבת עם המשפחה שלו, “זה בעיקר לשבת עם המשפחה הקרובה ועם אשתי שעברה תקופה לא פשוטה ונחנו קצת – או ניסינו לנוח – מכל הריצות וחיכינו לשמוע בצורה רשמית. וככל שזה נמשך, זה הפך להיות ניצחון מתוק יותר. זה מראה כמה זה היה קרב צמוד. אבל זה היה קרב הוגן ואנחנו הצלחנו לנצח את הבחירות ביושר. היום השמחה מאוד גדולה. אני לא אגיד שלא היה מתח ולחץ, אבל זה טבעי. יש פה אחריות מאוד גדולה וזכינו וחובת ההוכחה חלה עלינו”.

שלטי הענק של גלאם. צילום: אלירם משה

"זה הפך לניצחון מתוק". צילום: אלירם משה

אתה מתחיל עכשיו במלאכת הרכבת הקואליציה, מי הראשונים שנקראים לדגל?
“אנחנו במשא ומתן עם כולם למעט איתמר, כי זה מה שהתחייבתי ציבורית. לא חלילה מסיבה של שנאה, אלא שעד שלא ייגמר המשפט והכול תקין – אין על מה לדבר”.

יהיה קושי להרכיב קואליציה עם מועצה שמלאה בסיעות קטנות?
“מי שבאמת רוצה לעסוק בעשייה בא לכיוון הקואליציה ומי שרוצה לעסוק בביקורת, שזה גם לגיטימי, אז הוא הולך לאופוזיציה. אני את כל ההצלחות שלי הבאתי מתוך הקואליציה, אך פעם לא הייתי באופוזיציה. כי ברגע שאתה באופוזיציה קשה לך לשרת את הציבור וליישם את האג’נדה שלך. אני קראתי לכולם להצטרף ויש משא ומתן ואני מאמין שנבנה קואליציה רחבה וטובה שרואה לנגד עיניה את טובת התושב”.

שרה זכריה ותומר גלאם

"יש סיכוי שהיא תהיה הממונה על הגימלאים". שרה זכריה ותומר גלאם בימים טובים יותר

נפגעת משרה זכריה?
“לגבי הנושא של הגמלאים, חשוב לדעת שכל תושב בשבילי הוא חשוב. הגמלאים קיבלו בשנה וחצי האחרונות תקציבים בצורה ניכרת, היא אמנם הייתה ממונה, אבל אני הסטתי את התקציבים עבורם. הם מספיק בוגרים וידעו לקבל החלטות נכונות וידעו מי קידם ומי עשה. כמובן שאני מקבל את ההחלטות בשיתוף עם חברי המועצה, אבל בסופו של דבר מי שמחליט זה ראש העיר. התחום ימשיך לקבל משאבים, כי הגמלאים זה דור שבנה את העיר ותרם לעיר, ואני מאוד רגיש לתחום הזה. אם היא תצטרף לקואליציה, אז יהיה משא ומתן ויש סיכוי שהיא תהיה ממונה על הגמלאים. בסופו של דבר, אני ראש עיר של כולם, אני אוהב את כולם ואני רוצה לתת מענה לכולם. נכון שהיו הרבה אנשים שהיו איתי והרבה שהיו נגדי, והרבה אנשים לא יצאו לבחור. אבל אני לא יכול להשתמש בנקמות האישיות בקבלת ההחלטות כי זה עלול לפגוע בציבור, ולציבור מגיע הכול כדי שיהיה מרוצה”.

ימית 2000. צילום תומר אפלבאום

צריך להקים פארק מים. ימית 2000. צילום: תומר אפלבאום

מה הנושא הראשון שאתה מתכוון לפעול בו?
“יש כל כך הרבה נושאים, כמו החינוך שצריך לייעל ולשפר, למרות שאנחנו במצב טוב, אבל תמיד כדאי לשאוף למצוינות. יש את נושא התברואה והניקיון בעיר שמאוד חשוב לי לשפר. יש את נושא הפיקוח ויש את הפרויקטים הגדולים שצריך להוביל אותם: פארק המים, בניית בתי ספר, מתנ”סים שצריכים להיבנות בשנים הקרובות. יש את התשתיות בשכונות הוותיקות, יש לגייס תקציבים ממשרדי הממשלה כדי להמשיך את העשייה שהייתה בשנים הקרובות. הכול נמדד בכמה תקציבים מצד אחד ובשדרה הניהולית מצד שני, כמה היא איכותית וכמה היא תדע לטפל בהם”.

מכרזים, רבותיי, מכרזים

כידוע, השדרה הניהולית הוחלפה בזמן שלטון שמעוני, ורבים לא שרדו גם את התקופה הזו. כיום העירייה מתפקדת ללא מנכ”ל עירייה, ראש מינהל חינוך, מנהלי האגפים בחינוך, גזבר עירייה, ראש מינהלת הסכם גג ועוד. גלאם אומר כי הכול יאויש, “כבר בשבועות הקרובים יצאו מכרזים לתפקידים הללו שלא יכולנו לאייש בגלל תקופת הבחירות. המכרזים יצאו לפי החוק ולפי לוחות הזמנים. יש המון עבודה לפנינו”, הוא אומר.

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

"יש המון עבודה לפנינו". בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

היו תגובות שהפתיעו אותך?
“אני ראש עיר של כולם. של כל אלה שתמכו בי ואלה שלא ואלה שהתלבטו, וחובת ההוכחה חלה עליי. אני ראיתי עכשיו אנשים שמחים. באמת שמחים, וזה משהו שלא ראיתי בבחירות קודמות. הם שמחים שנבחרתי ומאוד רצו את המשך העשייה הזאת. הדברים האלה מעודדים ויפים, אלה האמירות המיוחדות. אלה אנשים שאין להם אינטרסים, והם כל כך שמחים, ועכשיו חובת ההוכחה חלה עליי להוכיח שהם עשו את הבחירה הנכונה”.

ראש העירייה, תומר גלאם. צילום: אדי ישראל

"עכשיו חובת ההוכחה היא עליי". גלאם. צילום: אדי ישראל

הסגנים שלו עדיין לא מונו, אבל כבר ידוע כי סופה ביילין תישאר ממלאת מקום ראש העירייה, כפי שסוכם איתה ערב הבחירות. סגן נוסף יישאר בידי המפלגה של גלאם, ומה שיישאר זה שני סגנים שאחד מהם הוא ללא שכר. גלאם אומר כי נכון לעכשיו לא שוקלים לבקש ממשרד הפנים את אותו הסגן בשכר, “אם יהיה צורך ציבורי בגלל כל המסה של הסכם הגג והפרויקטים הגדולים והיקפי העובדה בשנים הקרובות, אז תהיה סבירות שנבקש. נכון לעכשיו עדיין לא קיבלתי החלטה אם לממש את הסגן הזה”, הוא אומר.

תומר גלאם וסופה ביילין. צילום: אלדד עובדיה

היא תישאר ממלאת המקום שלו. גלאם וסופה ביילין. צילום: אלדד עובדיה

“כנס התמיכה יותר משמעותי מכנס הניצחון”

אחד הדברים שהיו בולטים בכנסים שקיים גלאם היה פרץ האהבה מהציבור, דבר שלא נראה בבחירות קודמות. “אני חייב לומר שכנס התמיכה היה לא פחות גדול ולא פחות משמעותי מכנס הניצחון. אחרי שאתה מקבל אהבה כל כך גדולה ואתה רואה שהציבור מעריך את העשייה בתקופה קצרה כל כך, אתה מבין שאתה בדרך הנכונה. אתה רואה כמה אני נגיש לכולם ומדבר עם כולם, וזו הדרך. אני צריך להישאר אני, אני רוצה להישאר תומר. אני נבחרתי בזכות זה שאני תומר ויש לי את המעלות ששאבתי מההורים שלי. גם היום אני אותו ראש עיר, לא יהיר ולא מתנשא, אין פה סגירת חשבונות, ובסופו של דבר כל החלטה מתקבלת בצורה מקצועית למען טובת העיר”.

טלי ותומר גלאם בכנס הניצחון. צילום: אלדד עובדיה

"אהבה כל כך גדולה מהציבור". טלי ותומר גלאם בכנס הניצחון. צילום: אלדד עובדיה

הציבור שבחר בגלאם הוא ציבור שהיה נתון ללא מעט פיתויים, לקמפיין קולע מצד המתחרה איתמר שמעוני. בין השאר הוא נחשף שוב ושוב באמצעי המדיה והרשתות החברתיות לדמותו הכריזמטית של שמעוני. למרות זאת, קהל רב נשאר נאמן לגלאם והצביע לו, “אני רוצה לומר תודה לכל התומכים והפעילים שעשו הכול בצורה מכובדת כדי שננצח את הבחירות האלה עבור העיר אשקלון. זה לא דבר מובן מאליו שבתקופה של שנה וחצי אפשר לרכוש את אמון הציבור במעל 40%. זה אומר שהיום יש לי את החובה הגדולה לתושבים היקרים שאני כל כך אוהב אותם. יש 150 אלף תושבים, ואני רק אחד, אבל אני אוגר את הכוחות ועושה הכול כדי שתהיה דלת פתוחה לכל התושבים, כדי שיקבלו את השירות המגיע להם. יש לנו את אחת הערים היפות בארץ. אני חוזר ואומר שאני ראש העיר של כל תושבי אשקלון, ללא יוצא מן הכלל. יש לי אהבה לכולם. נכון שאני מודה לפעילים ולמי שבחרו, אבל המטרה היא לרכוש את אמון הציבור כולו, ונקווה שנהיה כמו הערים שבהן כבר אין בחירות כי יש הסכמה על המועמד היחיד. מי ייתן שהקב”ה ייתן לי להמשיך במידת הצניעות והענווה בגובה העיניים ובהצלחה רבה”.

תומר גלאם והרב יצחק ברדא. צילום: אלדד עובדיה

"מדובר באדם חכם". תומר גלאם והרב יצחק ברדא. צילום: אלדד עובדיה

אחד הדברים המעניינים בבחירות הללו היה ההחלטה של הרב יצחק ברדא לתמוך בגלאם אף על פי שהדבר היה נראה בלתי סביר בהתחלה. זו הפעם השלישית שהרב ברדא מהמר על ראש העירייה ומצליח. זה קרה בעבר גם עם רוני מהצרי וגם עם איתמר שמעוני.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“לא הייתי אומר שהוא הימר”, אומר גלאם. “כי מדובר באדם חכם שהוא נגיש לכל הציבור ולא רק לציבור הדתי. הוא מוקף בציבור רחב של מסורתיים וחילונים וגם חרדים, אבל הוא חשוף לרחשי הציבור. אז כנראה כשאתה חשוף יותר, אתה יכול לבוא בביטחון ולהכתיר שלושה ראשי הערים ולומר שהם ייבחרו. זה משהו שהוא לא מובן מאליו. אני רק מקווה שבפעם הבאה הוא יגיד את זה על מי שהוא אמר בפעם האחרונה”, הוא אומר בחיוך.


דוחה את טענות שמעוני: "דברים מיותרים"

ביום חמישי בבוקר, לאחר ספירת קולות החיילים, התברר כי ראש עיריית אשקלון המושעה איתמר שמעוני הפסיד בבחירות לראש העירייה בפועל תומר גלאם בפער של 374 קולות בלבד. שמעוני קיבל 24,737 קולות אל מול גלאם שקיבל 25,111 קולות.

אלא ששמעוני אינו מתכוון לעבור לסדר היום על הפסד זה, והוא אומר כי נעשתה פנייה לרשויות החוק בעניין. שמעוני שלח ביום חמישי מסר מוקלט לפעיליו בעניין. תחילה שיבח שמעוני את הפעילים החרוצים שפעלו למען בחירתו ובהמשך הוא הוסיף גם ביקורת חריפה והאשמות כנגד מטה הבחירות של תומר גלאם ופעיליו.

איתמר ורויטל שמעוני מצביעים בבחירות

איתמר ורויטל שמעוני מצביעים בבחירות

“צריך לדעת להפסיד בכבוד, אבל גם לנצח ביושר, ומי שניצח אותנו לא ניצח ביושר”, נשמע שמעוני בהקלטה. “חבורות עבריינים שעשו פה פולישטיק של בחירות, והדברים האלה עכשיו נבדקים ברשויות החוק. פנו אליי מאות תגובות של אנשים עם צילומים ותיעוד של דברים מכוערים שעשו קבוצות של עבריינים בקלפי ובהובלת הקלפיות לספירה. אנחנו נדרוש שכל הדברים האלה ייבדקו. לא אמרנו את המילה האחרונה”.

תומר גלאם שמע את הטענות הללו והוא דוחה אותן בביטול, “הכול זו קנטרנות לשמה, אנשים צריכים להבין שבסופו של דבר מי שהצביע בבחירות ובחר בנו הוא הציבור של תושבי אשקלון שקיבלו את ההחלטה שלהם. אי אפשר לשנות דעה של אנשים בצורה כזו או אחרת. אנשים הביעו את דעתם והם החליטו שאני אהיה ראש העיר. הרי כל הדברים היו בצורה סדירה לכל הצדדים. אני שמח שאני נאבק עכשיו איך לקדם את אשקלון לטובת כלל התושבים בצורה הכי טובה שיכולה להיות ואחרים מתעסקים בכל מיני דברים מיותרים”.

תומר גלאם. צילום: עדי תשובה

"אני נאבק עכשיו איך לקדם את העיר". גלאם בלשכה. צילום: עדי תשובה

ומה בנוגע למסרונים שנשלחו?
“נשלחו גם מסרונים שמשרד הפנים פסל את הרשימה שלי וכל מיני דברים, אני האשמתי אנשים? לא. אני עבדתי פוזיטיבית, הצגתי את היכולות שלי ואת העשייה שלי. בואו לא נשכח שהיו עוד מתמודדים מול איתמר והוא הצליח לרכוש לעצמו כל כך הרבה אנשים שלא מכבדים אותו, שלא רצו שייבחר, ועכשיו מנסים להטיל את הרפש למי שניצח את המערכה. הדברים האלה לא מעניינים ויש לי דברים יותר מהותיים להתעסק בהם”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר