בניינים ללא ממ"ד וללא מקלט כשיר. אחד הבניינים הישנים בשכונת שמשון. צילום: אווה טוטאי

בצל ההסלמה: איתי סהר קורא למגן את כל העיר

המועמד לראשות העיר מנצל את ההסלמה לתקוף את הנהגת העיריות לדורותיהן שלא מיגנו את הבניינים הישנים. הבעיה היא שזה לא היה תלוי רק בהן. העירייה: "רצף של אי דיוקים המטעים את הציבור"

פורסם בתאריך: 16.7.18 14:04

     

ההסלמה כמעט מאחורינו אבל בזירה הפוליטית-מקומית יש מי שמנצלים אותה להתגוששות שמאחוריה ניסיון לצבור רווח אלקטוראלי.

המועמד לראשות העירייה, עו"ד איתי סהר מגלה היום את מה שכולנו ידענו. סהר שלח היום מכתב לראש העירייה בתואנה ששכונת שמשון ובניינים רבים אחרים ברחבי העיר אינם ממוגנים. לכאורה דאגה אמיתית לביטחונם של תושבי העיר, אך מעבר לכך מדובר בסוגיה ידועה שנדונה בעבר על ידי כל ראשי הערים מול משרד הביטחון מאז החלה העיר לסבול ממתקפות טילים מעת לעת. בינתיים שדרות היא העיר היחידה שמשרד הביטחון הואיל לתקצב את מיגונה.

עו"ד איתי סהר. למגן את כל הבניינים הישנים. צילום: יח"צ

מערכת כיפת ברזל שנכנסה לתפקוד מבצעי לפני כמעט עשור מוכיחה את עצמה ובשל כך גם תקצוב מיגון עיר, בסדר גודל כמו זה של אשקלון שגם עשוי לגרור אחריו דרישה של ערים נוספות למיגון, כבר אינו בוער כבעבר.

אבל הדבר אינו מפריע לסהר להעביר ביקורת על ראש העירייה בפועל, הגם שמבלי תקצוב ממשלתי אינו יכול לעשות מאומה. "השכונות הוותיקות באשקלון לא ממוגנות. במשך שנים ארוכות של ירי, ולמרות תלונות – עיריית אשקלון לא פעלה לשפר את מצב המיגון בשכונות, למרות תקציבים ייעודיים לעניין" כתב סהר לגלאם. סהר מפרט את שמות הרחובות הרבים בשכונה הישנה, שכונת שמשון ומציין כי בבניינים רבים ברחובות אלה אין ממ"דים ואין מקלטים. לכל היותר כשיש מקלטים ההגעה אליהם בתוך 30 שניות, לדעתו של סהר, בלתי אפשרית.

היכן יחסו דיירים בבניין שהמדרגות בו חשופות? בניין בשכונת שמשון. צילום: אווה טוטאי

בבניינים בהם אין ממ"דים או מקלטים כשירים, ההנחיות הן לצאת לחדר המדרגות ולהמתין שם בפרק הזמן הדרוש. חדרי המדרגות במספר בניינים, זיהה סהר, "חשופים לחלוטין, לכן גם אין אפשרות בעת חירום לצאת למדרגות".

סהר גם תוקף את מוכנות המקלטים לשעת חירום, נושא שכבר דובר עליו רבות בעבר. "בבניינים בני ארבע קומות לרוב יש מקלטים בקומת המרתף, חלקם אינם שמישים בשל הזנחה פנימית ובעיות רטיבות ובשל מכת החולדות המתגברת בשכונות הדרומיות. רבים מהתושבים קשישים שאינם מסוגלים לירידה מהירה. תושבי הקומות העליונות אינם יורדים למקלט בעת אזעקה כיוון שגם לאנשים צעירים, ובוודאי למשפחות, הגעה למרתף בתוך 30 שניות היא בלתי אפשרית".

סיור במקלטים. גלאם, ביילין וליברמן. צילום: עיירת אשקלון

סהר גם מאתר את הבנייה הישנה הקיימת גם בשכונות אפרידר ובדרום שכונת ברנע, גם שם סובלים הבניינים מהעדר מיגון.

ברבות השנים ערכה העירייה וגם פיקוד העורף סקר מקיף של כל הבניינים באשקלון אלו הממוגנים ואלו הממוגנים פחות אם בכלל. סהר קורא לבצע סקר "זה הזמן לבצע סקר צרכי מיגון מקיף ולפעול לשיפור המיגון בשכונות הוותיקות בעיר. זוהי חובה בסיסית של עיריית אשקלון. המשמעות היא חיי אדם".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "ראשית יש לומר כי כותב המכתב הינו מתמודד לראשות העיר וצר לנו שבמקום לגלות אחריות ציבורית, במיוחד בימים אלה, הוא בוחר להעלות על הכתב רצף של אי דיוקים המטעים את הציבור. כמו להציג רחובות שלמים ללא מיגון, כשבפועל ישנם מקלטים משותפים ומקלטים ציבוריים, ואף הגדיל וכתב על רחוב ללא מיגון כשלכל בית יש ממ"ד.

לגופו של עניין, סוגיית המקלטים בשכונות הוותיקות הינה ידועה ולצערנו מדובר בבעיה ארצית. ראש העיר בפועל, תומר גלאם, פועל נמרצות מול משרדי הממשלה השונים על מנת לתת פתרון לאותן שכונות וותיקות, כשבמהלך שלוש השנים האחרונות גויסו תקציבים לטובת מקלטים דרך משרד השיכון והבינוי.

נוסיף כי מקלטים ציבוריים מטופלים על ידי העירייה באופן שוטף ע"י צוות באגף שפ"ע שאמון על בדיקת המקלטים, ביצוע בקרה וליווי פרוייקטים של שיפוץ עומק ושדרוג מקלטים שמתוקצבים ע"י משרד הביטחון. נדגיש כי כל המקלטים הציבוריים נבדקו ע"י פיקוד העורף ונמצאו תקינים.

באשר למקלטים בבתים משותפים ופרטיים, האחריות לתחזוקתם הינה של הדיירים. ישנו בקר מטעם העירייה שבודק באופן שוטף את המקלטים ודואג בשיתוף פעולה עם הדיירים לתקינותם. כמו כן, נציין כי לאחר מבצע 'צוק איתן' ערכה הרשות מיפוי למקלטים המשותפים בעיר ובאמצעות 'הקרן לידידות' ו'עמיגור' שופצו ושודרגו קרוב ל-400 מקלטים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר