יעוץ עסקי. צילום: Shutterstock
יעוץ עסקי. צילום: Shutterstock

ירון לוי: מדוע יש חשיבות ליצור חדשנות בעסק ומתי צריך לעשות את זה?

פורסם בתאריך: 3.6.21 13:48

     

עולם העסקים של העידן המודרני מאופיין בדינאמיות גבוהה ובתחרות גדולה, כאשר בכל עת נכנסים לתמונה קונספטים ומוצרים חדשים, שינויים טכנולוגיים, מגמות והעדפות של ציבור הלקוחות, שינויים בצרכים ובפתרונות, ועוד. הדבר מחייב את בעלי העסקים שלא לקפוא על השמרים אלא לשים את הדגש על פיתוח חדשנות אשר תצעיד את העסק קדימה, תשדר הצלחה, תביא לקוחות חדשים ותשמר קיימים, ובשורה התחתונה תגדיל את הרווחים ואף את המחזור.

יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים נרתעים מהמונח "חדשנות" מפני שהוא מצטייר עבורם כאופק רחוק וערטילאי. אכן, חדשנות משמעה לחשוב מחוץ לשגרה או ל-"קופסא" הבטוחה והמוכרת, מחוץ לטייס האוטומטי שהעסק כבר רגיל להתנהל איתו, ומה שאינו מוכר וודאי מעלה חשש. יתרה מכך, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, על אף שהיו רוצים לחדש, מרגישים שבסופו של דבר חדשנות היא מילה השמורה לחברות גדולות. הם גם חשים לפעמים שאין בידיהם את משאבי הזמן, את האנרגיות הפנויות, את המוחות היצירתיים או את המשאבים הכלכליים להכנסת חידושים אל העסק. ואולם, חשוב להבין כי חדשנות בעסק אינה משימה בלתי אפשרית, נהפוך הוא: מדובר בהכרח בשוק של ימינו והוא בהחלט אפשרי בעסקים קטנים ובינוניים.

חדשנות כחלק אינטגראלי מההתנהלות

חדשנות בעסק יכולה להתבטא בשורה ארוכה של היבטים ופעולות. אבל יותר מכך, מדובר בגישה שכדאי לאמץ כמוטיב המלווה את הפעילות העסקית וכחלק מההתנהלות השוטפת של העסק. בתור התחלה, אין זה קשה במיוחד לארגן צוות קטן המבצע אחת לכמה זמן סיעור מוחות המוקדש לחדשנות בעסק. מדובר בפגישות קבועות שבהם נותנים דרור לרעיונות ולחלומות, המבוססים כמובן על היכרות טובה עם הענף והשוק, אך אינם מוגבלים עדיין מבחינת האילוצים הכלכליים. גם אין זה קשה למנות אדם מסוים בעסק לתפקיד של "מקדם חדשנות" או כל הגדרה אחרת, אשר זיהיתם אצלו התלהבות, מעוף ויצירתיות, ואשר מעת לעת ישתף אתכם ברעיונותיו ובבדיקות שערך לגביהם.

כמובן שכדי להוריד את הדברים אל הקרקע יהיה צורך ליישם חלק מהרעיונות במציאות. אבל, לא מדובר בהכרח בהשקעה משמעותית של זמן וכסף. ניתן ועדיף להתחיל בקטן עם קצת ניסוי וטעייה, מה שיראה לאורך תקופה האם הרעיון החדש באמת ישים ובעל פוטנציאל רווחי. כדאי ואף מומלץ להתייעץ בתהליכים אלו עם יועץ עסקי מיומן המכיר היטב את התחום, שיוכל להביא בעצמו רעיונות שטרם חשבתם עליהם, ולהציע דרכי יישום ריאליות מבחינה כלכלית ועסקית.

במה יכולה חדשנות עסקית להתבטא?

כאמור, ישנם תחומים רבים שבהם ניתן לבטא חדשנות בעסק. כך למשל, ניתן להכניס מוצרים חדשים המקנים פתרונות טובים יותר ללקוחות, עם עדיפות על פני מה שמציעים כיום המתחרים או העסק עצמו. מובן שעל מנת לבצע שינוי כזה בצורה נכונה יש להכיר את המתחרים וההיצע שלהם, להיות בקשר עם קהל הלקוחות ולהכיר את צרכיו ורצונותיו, לבצע תמחור מקצועי ולהבין כיצד יכול המוצר החדש לתרום רווחיות. אפשרות נוספת היא ללכת על חבילות שירות חדשות העונות לצרכיהם של גורמים שונים, למשל מבחינת היקף השירותים המוצעים בכל חבילה, עלויות שונות, חבילת בייסיק ופרימיום וכן הלאה. גם כניסה לתחומי פעילות חדשים היא אפשרות שכדאי לבחון, אם כי הדבר כבר יכול להוות שינוי יותר גדול ומובן שיש לבצעו לאור בדיקה מעמיקה ברמה הכלכלית, ברמת המיתוג והשיווק וכדומה.

מעבר לכך, חדשנות אינה חייבת להתבטא דווקא במוצר, בשירות או בפעילות חדשה. לדוגמא, ניתן לבצע שינוי במבנה העסק על ידי שכירת מעצב פנים המתמחה בעסקים ובמשרדים. לא פעם, שינוי בצבעים ובאווירה, בסידור המדפים ובארגון החללים בעסק, מייצרת השפעה מהותית על כמות המכירות ועל שביעות הרצון של הלקוחות. גם שינויים במיתוג של העסק יכולים לקדם את הרווחיות, החל ברענון של הלוגו ועד למתיחת פנים שלמה. אפשר לתכנן חדשנות במסגרת של בניית תוכנית עסקית כללית שנועדה לתכנן ברמה העסקית כמה שנים קדימה

מי יביא את החדשנות לעסק שלי?

בעלי עסקים נדרשים להתמודד עם סדר יום עמוס ומטלות רבות, ולעיתים מרגישים את עצמם בודדים בראש הפירמידה. אבל חשוב לזכור שאינכם לבד ושאתם עובדים עם אנשים שיש להם ראש על הכתפיים. כפי שאינכם אמורים לדאוג לכל פרט קטן בהתנהלות השוטפת, כך גם אינכם צריכים להיות האחראים הבלעדיים לחשיבה יצירתית. למעשה, יש לכם כבר עכשיו שני משאבי הון אנושי שניתן לנצל בצורה חכמה. ראשית, לקוחות העסק הם מקור מצוין לקבלת רעיונות ובדיקתם. אל תתביישו לשאול אותם לדעתם על המוצרים והשירות, האם יש מקום לשיפור ולחידוש, איך היו מגיבים אם הייתם מכניסים חבילה חדשה או מוצר חדש לעסק, ובכלל – מה הצרכים שלהם? ייתכן מאוד שתיתקלו ברעיונות ובכיוונים ששווה לקדם.

המרכיב השני שעליו כבר דובר הוא העובדים, ובהחלט ניתן ליצור תרבות או רוח של חדשנות בעסק. בין אם החלטתם להקדיש חלק מהפגישות של הצוות הניהולי לנושא החדשנות, בין אם הקמתם צוות ייעודי או מיניתם אדם מוכשר לכך, אתם יכולים לשכור שירותי ייעוץ עסקי מה שעליכם לשדר הוא גישה פתוחה לרעיונות חדשים. היו פתוחים לרעיונות הללו ואל תפסלו אותם על הסף, אפילו אם במבט ראשון הקונספט לא נראה מתאים. הנקודה היא לתת את התחושה שיש אמון ביצירתיות וביכולות הייחודיים של כל אחד ואחת, תוך שמירה על הקו, החזון והערכים המובילים את העסק. בנוסף, לא יזיק לשלב מעת לעת סדנאות ופעילויות חוץ ופנים המעודדות יצירתיות, ואפילו בונוסים עבור רעיונות ופרויקטים שאחד העובדים העלה, קרמו עור וגידים והוכיחו את עצמם.

במידה ותרצו לקיים פגישת ייעוץ עסקי ראשונית ללא עלות ניתן להתקשר לטלפון 035377088

אודות הכותב: ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ פיננסי ועסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל


תוכן מקודם


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר