טיפול זוגי בדרום: הכירו את היועצת הזוגית ענבל וליס. צילום: Sakkmesterke, Shutterstock
טיפול זוגי בדרום: הכירו את היועצת הזוגית ענבל וליס. צילום: Sakkmesterke, Shutterstock

טיפול זוגי בדרום: הכירו את היועצת הזוגית ענבל וליס

הפרפרים בבטן כשהסתכלתם בפעם הראשונה האחד לשנייה בעיניים, עלולים להפוך עם השנים לתחושות של תסכול, כעס, אכזבה וניכור. זה לא אומר שהאהבה מתה, היא כנראה נכנעה ללחצים שהביאו איתם החיים עצמם. אבל לפני שאתם שוברים את הכלים, ענבל וליס, יועצת זוגית, משפחתית ומטפלת CBT מציעה לכם לא לוותר על המשאב החשוב ביותר שזכיתם בו

פורסם בתאריך: 26.4.20 17:00

     

זוגיות היא לא רק שני לבבות שחוברו לאחד, היא גם מפגש בין שני 'תיקים' שאנחנו סוחבים על הגב. כל אחד מאתנו מגיע עם שק מלא בחוויות, מערכת ערכים ואמונות לא מודעות שרכשנו במהלך החיים: דברים שעברנו, חוויות שספגנו, אתגרים שצלחנו, צלקות שהגלידו והיסטוריה שמגדירה אותנו, 'תיקים' אותם אנחנו פורקים בשלבים שונים בחיים ובהתמודדות עם מכשולים. אלא שאז אנחנו מגלים כי מה שחיבר אותנו והביא אותנו לחיות יחד, החברות, המשיכה והמאפיינים המשותפים מתנגשים לא אחת עם הערכים והתפיסות שסיגלנו לעצמנו.

ענבל וליס, יועצת זוגית, משפחתית ומטפלת CBT מזמינה אתכם לצמצם את הפער ולגשר על התהום העמוקה שנפערה ביניכם בעזרת ייעוץ זוגי ממוקד וקצר מועד. "התהליך הייעוצי מאתגר אותנו להתמודד עם הנקודות הכואבות ביותר ועוזר לנו להתגבר על הקשיים והמכשולים", אומרת ענבל. "הוא מוביל אותנו לבניית מערכת יחסים עמוקה, מכילה, מבינה וטובה יותר. אני מאמינה ששווה לעשות הכל כדי להציל ולשפר את היחסים לפני שמפרקים את החבילה וקופצים לפרק ב'. אם לא נדע לעבוד על עצמנו, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם אותם מכשולים וכאבים גם בזוגיות הבאה שלנו".

ענבל היא בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון ותואר שני בייעוץ חינוכי. במשך שלוש שנים התמחתה בטיפול זוגי, משפחתי ובין דורי באוניברסיטת תל-אביב, סיימה לימודי CBT בתל השומר, בעלת רישיון ייעוצי וחברה באגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי. אבל ענבל מעולם לא הפסיקה ללמוד ולאורך השנים הוסיפה השתלמויות מקצועיות בגישות טיפול שונות שהעשירו את ארגז הכלים שלה. בין היתר היא מתמחה בייעוץ טרום נישואים, הכנה לקראת זוגיות, התערבות בשעת משבר זוגי, שיפור התקשורת הזוגית וניהול קונפליקטים, טיפול פרטני ומשפחתי, ייעוץ וליווי בעת פרידה וגירושין ומנחה סדנאות בנושאי הורות.

מתי נכון לפנות לייעוץ זוגי?

"זוגיות במשבר מאופיינת בתקשורת לקויה, מאבקי שליטה וכוח, ציפיות לא מציאותיות, תחושת ריחוק, תקיעות, העדר אינטימיות, קנאה, משבר אמון ופערים בתפיסות עולם ערכיות. נקודת השבירה מגיעה כאשר אתם מנסים להעביר מסר לבן הזוג, אבל הוא לא עובר נכון או לא עובר בכלל. לפתע אתם מבחינים שמערכת היחסים תקועה, שלא משנה מה עשיתם כדי לגשר על הפער ולטפל בקושי ובכאב, היחסים נעצרו והם מתחילים להשתבש. הזוגיות ביניכם כבר לא מאפשרת, התחושות הן שליליות ומשהו פשוט לא עובד. הבעיות חוזרות על עצמן, כל צד מתבצר בעמדתו, הגעתם למבוי סתום וקיימת פגיעה משמעותית באיכות החיים האישית והמשפחתית. הקשר הזוגי שאמור היה לשמש מקור לתמיכה וכוח, הופך להיות פוגע, כואב ומחליש".

למי מיועד הייעוץ הזוגי?

"לכל מי שחווה קושי במערכת היחסים ונמצא בצומת דרכים ומתלבט לאן לפנות. הייעוץ הזוגי חוצה אוכלוסיות ומגזרים. פונים אליי בני זוג הנמצאים במערכות יחסים על כל גווניהן, החל ממונוגמית, פתוחה, פרק ב', לפני נישואין, בשלבי חברות, מהמגזר הלהט"בי, החרדי, ובגילאים שונים מסטודנטים צעירים ועד בני הגיל השלישי. אין הבדל של צבע, דת או מין. לכולם מגיעה הזכות לחיות באושר ובמערכת יחסים טובה ומאפשרת".

מה המטרה של ייעוץ זוגי?

"מטרתו של הייעוץ הזוגי הוא לסייע בתהליך השינוי התפישתי, החשיבתי, ההתנהגותי והרגשי הרצוי. מצד אחד אני בוחנת יחד עם בני הזוג את נקודות החוזק והתורפה בקשר, ומצד שני נותנת להם כלים להתמודדות יעילה עם הקשיים. מאוד חשוב לי לזהות את המקום שבו נמצא כל אחד מבני הזוג, ומה הוביל לפער ביניהם כדי שאוכל לתת להם הכוונה כיצד להתגבר על כך ולשנות את מערכת היחסים לכזו שתכיל תקשורת נכונה, הבנה והקשבה. אני בוחנת את הצרכים השונים בין בני הזוג, גם אלה שהם לא מודעים אליהם, ומעניקה להם את היכולת לענות על אותם צרכים לא רק בבעיה הנקודתית בגינה הם פונים, אלא גם בהמשך, כך שכשהם יתקלו שוב בקונפליקטים הם יידעו כיצד עליהם לפעול. אני מציידת את בני הזוג בכלים שישנו באורח פלא את חייהם. הם יוכלו בעזרתם להבין את ההבדלים, לזהות את נקודות התורפה ולעבוד על כך שמערכת היחסים תצליח, שהיא תצא מהנקודה בה היא נמצאת לנקודה אחרת וטובה יותר. מדובר בתהליך אישי וזוגי שדורש עבודה, אבל ברגע שעולים על דרך המלך האושר הוא במרחק נגיעה".

כמה זמן נמשך הייעוץ הזוגי?

"אני מאמינה בגישת הטיפול קצר המועד והממוקד. בין 3-5 חודשי טיפול אחת לשבוע, אשר במהלכם אני מאבחנת את האישיות של בני הזוג ואת הצרכים שלהם. אני לומדת את ההיסטוריה שלהם, את המקומות שמהם נבנו, את דרכי ההתגוננות וההתמודדות שלהם ועובדת איתם על זה. אחרי כל מפגש בקליניקה מקבלים בני הזוג גם שיעורי בית במטרה לתרגל את הכלים שקיבלו במהלך הייעוץ.

"היתרון הבולט בגישה קצרת מועד היא שבעידן המודרני של היום בו כולנו מתרוצצים, עובדים קשה ועמוסים עד מעל הראש, אני רואה לנכון להקל הן מבחינת הזמן והן מבחינת הכיס. בל נשכח שעם התקדמות הטכנולוגיה התרגלנו לפתרונות אינסטנט. אנחנו רוצים תשובה כאן ועכשיו. מרתון שיוביל אותנו כמה שיותר מהר לגאולה המיוחלת. הגישה הממוקדת נותנת את האותות שלה כבר בהתחלה. הזוגות מרגישים את השינוי מהפגישה הראשונה, והשינוי הוא גדול, עצום. כמטפלת אני מחויבת לתת ללקוחות שלי את הטוב ביותר בדרך שמתאימה לאורח החיים ולרוח התקופה".

בעזרת אילו כלים וגישות את מטפלת?

"אחרי שאני מאבחנת את בני הזוג שמולי, פורטת את הצרכים של כל אחד מהם ומגדירה את הבעיות איתן נרצה להתמודד בדרך לשינוי, אני מרכיבה את תמהיל הגישות והכלים הנכונים להם. הניסיון הרב שצברתי מאפשר לי לטפל במגוון גישות:

הגישה המערכתית – גישה זו אומרת שיש להסתכל על כל אחד מהמשתתפים כחלק חשוב במערכת, בלי להפנות אצבע מאשימה ובלי שיפוטיות. להבין מה תפקידו של כל אחד במערכת, מה הוא תורם לה ולמה בסוף זה לא עובד. מה הקושי ומה מוביל אליו. המטרה היא להזיז את גלגלי השינוי בחלק אחד של המערכת כדי שבהמשך ינועו בסינרגיה גם שאר החלקים.

גישת CBT – מדובר בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי שיוצא מנקודת הנחה שכל מחשבה/תפיסה שלנו מובילה לרגש שמוביל להתנהגות. זאת בעצם הפרשנות שלנו לסיטואציה שמתרחשת ואליה אנחנו מתנהגים ומגיבים בהתאם. ההתנהגות הזו חזקה מאתנו, לא מודעת ומופעלת על אוטומט. דרך הטיפול ב-CBT אני מזהה את התפיסה של כל אחד מבני הזוג, את הרגש שהוא חווה כלפי בן הזוג וכיצד הוא מתנהג בהתאם לתחושה זו. בקליניקה אנחנו עובדים על אותן תפיסות ומפריכים אותן כך שלהבא אותה התנהגות לא תופעל מהבטן אלא מהראש. אנחנו מלכתחילה לא נפעיל את הפרשנות ההתחלתית שטבועה בנו, אלא נבין מהיכן היא נובעת וכיצד נוכל להגיב לה בהתאם.

תקשורת מקרבת – גישה זו עובדת על זיהוי צרכי בני הזוג ושיפור התקשורת ביניהם. מאוד חשוב שנבין שלכל מסר, תלונה או קושי יש כללים. חשוב שנבין מתי אנחנו אומרים, איך אנחנו אומרים, איפה וכמה. אני רואה בגישה זו כפורצת דרך ביחסים הבין אישיים. היא בונה פרוטוקול מסודר לניהול דיאלוג או קונפליקט וגורמת לחיבור והבנה בין בני הזוג.

שיטת אימאגו (imago) – גם גישה זו מדברת על תקשורת, אבל מחלקת את בני הזוג למיכל ושולח. יש צד שמקשיב וסופג וצד שמדבר, כאשר בכל פעם בני הזוג מתחלפים בתפקיד ומחפשים את הגשר דרכו הם יוכלו לחצות כדי להגיע האחד לשנייה. בקליניקה שלי אני מנחה את בני הזוג כיצד לעשות זאת נכון, כאשר הזוג הוא שבעצם מנהל את הפגישה. גישה זו עוזרת לנו לנהל שיח בשעת משבר או קונפליקט כאשר מטרת העל היא שכשהאחד מדבר השני עוצר ומקשיב. לא אחת, נופלים כל כך הרבה אסימונים בדו-שיח שהם כבר הדרך לפתרון.

גישת הפוקוסין (focusing) – שיטה שמתאימה מאוד לטיפול ממוקד קצר מועד שמדברת על התמקדות. אנחנו ממקדים את הבעיה, מדייקים את הקושי עצמו ומה מוביל אליו ועובדים עליו עד שאנחנו מנקים אותו מכל הרעשים שמסביב. הגישה הזו מאפשרת חיבור בין גוף לנפש ונגישות לתכנים עמוקים בצורה עדינה ועוצמתית.

שיטת אניאגרם – גישה זו מחלקת את בני האנוש ל-9 טיפוסים, כשלכל אחד מהם אסטרטגיה קיומית שמובילה אותו. זו בעצם תורה פסיכולוגית רוחנית המאפשרת לנו להבין את מנגנוני הפעולה הלא מודעים המשפיעים עלינו, מעצבים את אישיותנו וכובלים אותנו לתבניות של חשיבה, רגש ופעולה. בשאלון שאני מחלקת בין בני הזוג אני מזהה את הטיפוסים שהם, במה הם דומים, עד כמה הם שונים ומובילה אותם להבין את האדם מולו הם עומדים ומה מניע אותו. זו עבודה שעוזרת לנו להבין איך להשתחרר מכל אותן תבניות.

כמובן שבארגז הכלים שלי ישנן עוד מספר גישות שצברתי, כשחשוב להתאים אותן כל הזמן לא רק לאופיים של בני הזוג, אלא גם לבעיה איתה הם מתמודדים, לצרכים ולהתקדמות שלהם.

חשוב שנדע שלכל אחד מאתנו יש את הזכות לחיות חיים מלאים ובזוגיות טובה ומאפשרת. לי יש את הזכות לצייד את הזוגות בארסנל שילווה אותם לאורך כל הדרך ויוביל אותם לזוגיות טובה יותר מזו שהייתה להם בתחילת מערכת היחסים. הכלים שאני נותנת בידיהם יעזרו להם לתקן את מה שלא עובד, לרענן את היחסים ולהרחיב את הזוגיות".

לקביעת פגישה עם ענבל וליס יועצת זוגית, משפחתית ומטפלת CBT

טלפון: 054-2245111

מייל: [email protected]

לאתר

באתר טיפולנט

פייסבוק

להמלצות על ענבל וליס

האגודה הישראלית לטיפול משפחתי וזוגי

כתובת הקליניקה: רחוב גולן 6/2, גן יבנה

ענבל וליס. צילום: אילנית תורג'מן

ענבל וליס. צילום: אילנית תורג'מן


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר