כפרי נוער בדרום: הדרך להצלחה טמונה בהקניית ערכים. צילום: אדם לוריא
כפרי נוער בדרום: הדרך להצלחה טמונה בהקניית ערכים. צילום: אדם לוריא

כפרי נוער בדרום: הדרך להצלחה טמונה בהקניית ערכים

כשמדובר בכפר נוער, חשוב לשים לב למרכיבים השונים שביחד יוצרים מקום מעצים, מחזק, מהנה ומפתח. בכתבה הבאה תכירו כמה מכפרי הנוער בהם שמים דגש על הישגיות, לצד הקניית ערכים הומניים לחיים

פורסם בתאריך: 17.2.20 15:28

     

כפרי הנוער: חינוך "מחוץ לקופסא" ותוכנית אישית לכל תלמיד

כפר נוער הוא מסגרת חינוך ייחודית הכוללת בית ספר, פנימייה ומשק חקלאי או ימי, המשמשים מרחב ללמידה והעשרה. בישראל כחמישים כפרי נוער בפיקוח משרד החינוך, בהם מתחנכים אלפי תלמידים בכיתות ז' עד י"ב, שבחרו ללמוד במסגרת חינוך פנימייתית כדי לקבל מענה לימודי וחברתי אישי ומגוון.

"בכפרי הנוער התלמידים מקבלים מעטפת חינוכית מלאה הכוללת תוכניות לימוד והעשרה ייחודיות, חוגים, טיולים, תגבור לימודי, חיי חברה וצוות חינוכי שרואה אותם סביב השעון ומוביל אותם להצלחה", אומרת אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי ופנימיית במשרד החינוך. בין התוכניות הייחודיות: מדעי הים וצלילה, כבאות והצלה, לימודי משטרה, אקדמיות לספורט ועוד.

לצד הלימודים העיוניים לבגרות, התלמידים מקבלים גם מגוון קורסים עם תעודות הסמכה מקצועיות, למשל כמאמני כושר, מאלפי כלבים, מדריך רכיבה על סוסים, אח/אחות וטרינר, פיתוח אפליקציות והדפסות תלת מימד, שפותחים עבורם אופק מקצועי בצבא ובאזרחות.

"כל התכניות הללו", אומרת נולמן, "מאפשרות לתלמידים להבליט חוזקות וכישורים שלא באים לידי ביטוי במקצועות הלימוד הרגילים ולפתח חוויית הצלחה. דבר זה אפשרי רק במרחב הייחודי של כפר נוער המהווה 'תעתיק קהילה', שבו התלמידים לומדים ומתגוררים ויכולים לקחת חלק בפעילויות גם בשעות אחר הצהריים והערב". נולמן מדגישה כי "כפרי הנוער ממשיכים ללוות את תלמידיהם גם לאורך השירות הצבאי, באקדמיה ועד להשתלבות בשוק התעסוקה במסגרת תכנית ייעודית 'יש לך כתובת' שיזם המינהל, דבר המבטיח מיצוי הפוטנציאל האישי של כל תלמיד ובוגר".

 

כפר סילבר

כפר הנוער סילבר, השוכן באזור הדרום, הוקם ב- 1956 וכיום לומדים בו כ-700 תלמידים מכל הרקעים והמגזרים, מתוכם 220 בתנאי פנימייה. בכפר הנוער בית ספר, הכולל חטיבה ותיכון ומשק חקלאי, והדגש שמושם בו הוא על עידוד להצלחה ולהישגיות, לצד סובלנות כלפי האחר וכבוד לזולת, אהבת הארץ ושמירה על הסביבה. הכפר שייך לרשת החינוכית היהודית WORLD ORT ושלוחתו בישראל – קדימה מדע, שהינה אחת מרשתות החינוך הגדולות והמובילות בארץ.

כפר סילבר כמיקרוקוסמוס של המדינה

אל הכפר מגיעים תלמידים ממגוון מגזרים ותרבויות, ולכן יש בו נציגות לכל האוכלוסיות החיות בישראל. "אני רואה בכפר שלנו מעין מיקרוקוסמוס של המדינה, שבו ילדים מרקעים שונים, שלא היו נפגשים באף מקום אחר, לומדים יחד והופכים לחברים" אומר עמוס גופר, מנהל כפר סילבר, "זה מה שהופך גם את צוות ההוראה שלנו למקצועי ומנוסה כל-כך בהוראה שמותאמת לאוכלוסיות השונות הלומדות בכפר", הוא מוסיף.

"אנחנו מאמינים שלכל ילד וילדה מגיעים שוויון הזדמנויות, ומעודדים כל אחד למצות את הפוטנציאל הטמון בו", אומר עמוס. בין היתר מגיעים לכפר תלמידים שעלו ארצה ללא משפחתם, ולומדים בכפר בתנאי פנימייה בתכנית 'נעלה' (נוער עולה לפני הורים) של משרד החינוך. התלמידים לומדים ראשית את השפה ומשולבים בתוכנית הלימודים הרגילה. כמו כן, אחת מחוזקותיו של הכפר היא המשפחתיות. "כל ילד שלומד בכפר זוכה ליחס אישי ומענה המותאם לצרכיו", מדגיש עמוס, "כולל מענה פרטני לילדים הזקוקים לסיוע בלימודים והעצמת החוזקות הקיימות בכל ילד".

צילום עמוס גופר

צילום עמוס גופר

מגמות ייחודיות

תלמידי התיכון הלומדים בכפר יכולים לבחור מבין אחת עשרה מגמות המוצעות בכפר. בין המגמות הייחודיות והמבוקשות: עיצוב אמנותי, מערכות בריאות, הנדסת תוכנה, חקלאות, דיפלומטיה ותקשורת וידאו, שתלמידיה זכו במקום ראשון בתחרות הארצית ליצירת סרט. נוסף על כך, בכפר קיימת מגמת מופ"ת, במסגרתה תלמידים ריאליים לומדים לבגרות של 5 יח"ל בפיזיקה, מתמטיקה, כימיה ומדעי המחשב. לצד זאת, בכפר נפתחה לפני כשנתיים גם מגמת מופ"ת הומנית, בה מושם דגש על מקצועות השפות ובמסגרתה בוחרים התלמידים ללמוד לבגרות של 5 יח"ל שפה אחת או יותר: אנגלית, רוסית וערבית.

"ההישגים הלימודיים של תלמידי הכפר בשנים האחרונות יוצאים מן הכלל", אומר אהרון עטיה, מנהל בית הספר בכפר בארבע השנים האחרונות ובעל ניסיון של למעלה משלושים שנים בחינוך, "רוב התלמידים בוחרים ביותר ממגמה אחת. בשנים האחרונות אחוז הזכאים לבגרות בקרב תלמידי הכפר עומד על יותר מ-80%, ובנוסף יותר ממחצית התלמידים לומדים לבגרות של 5 יח"ל באנגלית".

המשק החקלאי

לצד הלימודים, כל תלמיד הלומד בכפר מקדיש מספר שעות בשבוע לעבודה במשק החקלאי, הכולל מאות פרות ברפת ודיר עזים, חממות וגידולי שדה, כוורות, גן בוטני, חממות וגידולי שדה ועוד. "כל תלמיד יכול לבחור את המקום והפעילות בו הוא רוצה להקדיש את השעות השבועיות העומדות לרשותו – ניתן להאכיל ולטפל בחיות, לסייע בזריעה, טיפול בצמחים וקטיף בחממות ועוד. בקרוב תיפתח בכפר גם כלביה ופנסיון כלבים, ובהמשך יוכלו התלמידים אף ללמוד במגמת כלבנים, שתכשיר אותם להיות מאלפי כלבים.

ללמוד עם ירוק בעיניים

ייחודו של כפר סילבר טמון בין היתר בעובדה שהוא מוקף בטבע וטובל בירוק. "הכפר מכיל 250 דונם של עצים ומרחבים ירוקים ונראה כמו קיבוץ", אומר עמוס, "דבר שהופך אותו לאחד הכפרים הכי יפים ופסטורליים בארץ. כאן אין צפיפות, כל תלמיד יכול למצוא את הפינה שלו בטבע, והילדים מציינים שזה אחד הדברים שאהובים עליהם בכפר". לצד זאת, עמוס מציין כי גם התשתיות שופצו לאחרונה והכפר צויד במבני לימוד ומגורים חדשים.

דגש על ספורט ואמנות

בשעות אחר-הצהריים והן במסגרת יום הלימודים, משולבים חוגים רבים מהם התלמידים יכולים לבחור. אחד התחומים המבוקשים ביותר בקרב התלמידים הם חוגי הספורט, הכוללים אתלטיקה, גו'דו, כדורגל, אופני הרים, ריקוד, שחייה ועוד. בכפר קיימת בריכת שחייה הפעילה בעונת הקיץ, לצד אצטדיון כדורגל ומתחם כושר גופני, הכולל אומנויות לחימה- ג'ודו ו-MMA. בימים אלו נבנה בכפר אצטדיון אתלטיקה משוכלל. תחום נוסף שהינו מבוקש בקרב התלמידים הינו אמנות, הכולל חוגים כמו להקת זמר, להקת כלי נגינה וחוג ציור. בכפר נפתח לאחרונה מתחם אמנות חדש, שמטרתו לעודד כל ילד לפתח את היצירתיות שלו.

צור קשר
כפר סילבר
מזכירת מנכ"ל הכפר – נסיכה 08-6776100
קישור למייל של כפר סילבר
לאתר כפר סילבר
לעמוד הפייסבוק של כפר סילבר

צילום עמוס גופר

צילום עמוס גופר


כפר הנוער כנות

כפר הנוער כנות הינו בין הוותיקים בישראל. הכפר, שנוסד ב – 1952 וממוקם בסמוך לגדרה, קולט תלמידים בחינוך הרגיל מכל רחבי הארץ – מצפון ועד דרום. בכפר לומדים כיום 600 תלמידים, בכיתות ז' ועד י"ב. 370 מהם לומדים בתנאי פנימייה, ועוד 230 לומדים בכפר במסגרת יום-יומית ומגיעים מהישובים בסביבה. הכפר מפוקח על ידי משרד החינוך ומהווה חלק מרשת החינוך נעמ"ת, דבר המאפשר לו ליהנות ממשאבים רבים ולהבטיח איכות חיים גבוהה לתלמידים.

ביקוש גובר לחינוך פנימייתי
את הכפר מנהל בשמונה השנים האחרונות ד"ר חזי יוסף, דוקטור לחינוך ובעל ניסיון של למעלה מעשרים שנים בניהול כפרי נוער. "הילדים היום חיים בעולם טכנולוגי ורגילים לתקשר זה עם זה באמצעות האפליקציות והטלפון הנייד", אומר ד"ר יוסף. "מגיע רגע, לרוב בגיל ההתבגרות, שבו הם חשים צורך בתקשורת 'מחוץ למסכים' ומרגישים שאין להם את הכישורים לתקשורת בין אישית. חלקם חשים בדידות וכשלון בהיבט החברתי. אנחנו מציעים לילדים מעטפת לימודית וחברתית ותקשורת בלתי אמצעית עם קבוצת השווים שלהם, לכל אורך היום".

אם שאלתם את עצמכם למי מיועדים הלימודים בכפר, ד"ר יוסף משיב: "לכל נער ונערה המעוניינים למצות את הפוטנציאל שלהם בכל התחומים, החל מלימודים ועד חוגים ותחביבים. הכפר שלנו חווה תנופה אדירה וכיום הוא מבוקש מאוד", מספר ד"ר יוסף, "מגיעים אלינו תלמידים מפה לאוזן, לאחר שהם שומעים מחבריהם על הכפר". כך, הביקוש לכפר הנוער כנות בשבע השנים האחרונות עלה מ– 250 תלמידים ל- 600 תלמידים שלומדים כיום בכפר.

מעטפת לימודית וחברתית בכפר הנוער כנות. צילום: ד"ר חזי יוסף

מעטפת לימודית וחברתית בכפר הנוער כנות. צילום: ד"ר חזי יוסף

עידוד למצוינות אישית והעצמת כישוריו הטבעיים של התלמיד
לדבריו של ד"ר יוסף, הגידול במספר הלומדים בכפר נובע מהאווירה הייחודית הקיימת בין תלמידי הכפר והעידוד המתמשך למצוינות, תוך שימת התלמיד במרכז. "הצוות בכפר שם דגש על הישגיות, הן ביחס לאחרים והן ביחס לעצמך", הוא מספר. "אנחנו מניעים את התלמידים לנחישות והתמדה, פיתוח מסוגלות עצמית והנעה לפעולה. לתפיסתנו, כשתלמיד נמצא בתהליך שיפור מתמיד, זה מה שהופך אותו למצוין".

לצד המערכת הלימודית, בכפר משלבים הן במערכת הלימודים והן בשעות אחר הצהריים חוגים רבים, מתוך מטרה לחזק את כישוריהם ונטיות ליבם של התלמידים. בשנת הלימודים הנוכחית 60 תלמידים החלו לצבור נקודות זכות לתואר ראשון במכללת אחווה. הלימודים במכללת אחווה מתחילים כבר בכיתה ט' בתחומי המדעים ומדעי החברה.

מגמות ייחודיות
התלמידים בכפר יכולים לבחור בין מגוון מסלולי לימוד. אחת המגמות המבוקשות ביותר בכפר הינה מגמת מופ"ת. כך, כרבע מתלמידי הכפר לומדים בכיתות מופת, בה הם לומדים לבגרות מורחבת (5 יח"ל) באחד מתחומי המדעים המדויקים – מתמטיקה, ביולוגיה, קדם וטרינריה, פיזיקה ומחשבים.

מגמה ייחודית אחרת הינה מגמת המשטרה, במסגרתה תלמידי התיכון לומדים סוציולוגיה וקרימינולוגיה ומתנדבים במג"ב ובמשמר האזרחי, ולעתים בהמשך הדרך אף משתלבים בתפקידים במשטרה.

מגמה מבוקשת נוספת הינה מגמה לעיבוד שבבים ממוחשב (CNC), כאשר הלומדים בה ממשיכים ללימודים בכיתות י"ג ו-י"ד, שבסיומם מוענק להם תואר הנדסאי.

מערכת חוגים ענפה
לצד המערכת הלימודית, בכפר קיימת מערכת חוגים ענפה, בכל התחומים. "אנחנו בית הספר היחיד בישראל שיש לו אגודת ספורט משלו – מכבי כנות, בו לוקחים חלק מאה תלמידים. אחת מקבוצות הכדורגל שלנו אף זכו באליפות מחוזית", מספר ד"ר יוסף.

תחום מבוקש נוסף הינו מחול וזמר, ותלמידים רבים מצטרפים אל להקות המחול והזמר שבכפר, ומופיעים בארץ ובעולם.

פרויקט מסקרן במיוחד הפועל בכפר הינו המאיץ המדעי. מדובר בשיתוף פעולה עם NASA  (סוכנות החלל הבינ"ל), במסגרתו התלמידים מפתחים פרויקטים שמטרתם שיפור איכות החיים של אסטרונאוטים בחלל.

בין החוגים הנוספים הנוחלים הצלחה ניתן למנות רכיבה על סוסים, נגינה, רכיבה אתגרית על אופניים, רובוטיקה, רחפנים ועוד.

כל הכלים להגיע למיצוי יכולות התלמידים. צילום: ד"ר חזי יוסף

כל הכלים להגיע למיצוי יכולות התלמידים. צילום: ד"ר חזי יוסף

דגש על ערך ההתנדבות והעזרה לזולת
בכפר שמים דגש על פעילות התנדבותית. "אנחנו רואים את העזרה לאחר כפעילות בעלת ערך מוסף, שמלבד הערך הברור שלה לחברה, היא מהווה גם פעילות מעצימה למתנדבים עצמם", אומר ד"ר יוסף. לדבריו, זו אחת הסיבות שכל תלמידי הכפר, ללא יוצא מן הכלל, מתגייסים לצה"ל, ואף 40% מהם מתנדבים לפני כן לשנת שירות או משתתפים במכינה קדם צבאית. בין הפעילות ההתנדבותיות: אריזת מזון לנזקקים, ליווי קשישים, מפגשים והפעלות בעמותות ילדים עם צרכים מיוחדים ועוד.

 

כפר הנוער כנות

טלפון: 08-8548103

אתר כפר הנוער כנות

עמוד הפייסבוק של כפר הנוער כנות


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר