הדולוס במרינה מרקט. צילום: ארמן פורטוגלי

הדולוס: סיפורו של הפסל הצבעוני במרינה

מי שמבקר כעת במתחם המרינה מול פוגש שם פסל מכוסה פסיפס צבעוני, ועליו חקוקים שמות של אישי ציבור בעבר ובהווה, כמו בני וקנין, חיים תורג’מן אלי אלעזרא ועוד. יעל גל-און הלכה לבדוק מה פשר השמות ומה עומד מאחורי היצירה

פורסם בתאריך: 2.11.17 13:34

     

הפתיחה הרשמית טרם התקיימה, אבל מתחם המרינה החדש כבר רוחש מבקרים. המתחם הוא יוזמה משותפת של עיריית אשקלון ושל יזם הנדל’’ן אלי אלעזרא, שהיה מהראשונים שחלמו על הקמת המרינה באשקלון. את מרכזו של המתחם מעטר פסל ייחודי, דולוס, שנשאר מבניית שובר הגלים, מצופה אמנות פסיפס.

עבודת נמלים. דאינסון עובד על הפסיפס. צילום: ארמן פורטוגלי

כ-3,500 דולוסים מרכיבים את שובר הגלים במרינה, ומשקלו של כל אחד מהם הוא כ—16 טון. הדולוס הוא יציקת בטון אפורה בעלת מבנה גיאומטרי ייחודי אשר פונה לחזית הים ומקנה למערכת שריון.

אלעזרא: “הפסל הוא סגירת מעגל”

יזם הנדל’’ן אלי אליעזרא, שחברת הכשרה שבבעלותו בנתה את החלק המסחרי של המרינה, חיפש דרך להנצחת המיזם והאנשים שפעלו להקמת המרינה. “ידעתי שאני רוצה להציב מונומנט מרכזי בכיכר שמחברת את האגפים של המרינה לחלק השייך לעירייה ונמצא בדיוק מול שובר הגלים”, מספר אלעזרא. “התלבטנו רבות בנושא, וכשארמן פורטוגלי הציע שנעמיד דולוס כפסל סביבתי, הרגשתי איך שוב נסגרים אצלי מעגלים. בזמן הקמת המרינה בשנת 1992 הקמנו את השובר, ואת הדולוסים היה צריך להזמין ממפעל. מוטי זיסר היה אחראי על הנושא, ואני ידעתי שמפעל יובל גד נמצא בקשיים כלכליים ועומד לסגור את שעריו ולפטר את העובדים. ביקשתי ממוטי שאת הדולוסים נזמין מיובל גד והוא הסכים. זאת הייתה עסקה של כשני מיליון דולר, ובזכות העבודה הזאת המפעל המשיך לעבוד חמש שנים נוספות. פסל הדולוס מצופה הפסיפס עם האלמנטים האמנותיים הוא בשבילי הנצחה למוטי זיסר ולכל האנשים שחלמו ויישמו את המרינה ולמפעל יובל גד שהצליח למנוע אז את הפיטורים”.

כך זה נראה בהתחלה. צילום: ארמן פורטוגלי

ואלה שמות

לאחר שהצליחו להעביר דולוס אחד למרכז הכיכר במתחם, פנה אלעזרא אל האמנית נירה פורטוגלי, מהמוכרות ביותר בתחום המוזאיקה באשקלון. פורטוגלי, בת 80, עמדה על פיגומים תחת השמש הקופחת של חודש אוגוסט, ויחד עם הפסל אלכסיי דאינזון הם נתנו למרינה את הטאץ’ האשקלוני כל-כך: פסל פסיפס יפהפה. פסל הפסיפס מעוטר באלמנטים ימיים מתוך המוזאיקה הספונטנית שאותה יצרה ולימדה האמנית אילנה שפיר ז’’ל, שנירה היא אחת מתלמידותיה. אלכסיי, תושב אשקלון וחבר ארגון אמני המוזאיקה, הוא מומחה בין היתר בהקמת פסלים שימושיים למגרשי משחקים ושחזור מבנים ישנים. בעבודותיו הוא מסתמך על התרבות וההיסטוריה, חוכמת הטבע ומצדד בגישה סביבתית, אקולוגית.

תחילת העבודה. צילום: ארמן פורטוגלי

פורטוגלי עובדת על הדולוס. צילום: ארמן פורטוגלי

“העבודה יחד לא הייתה פשוטה”, מספרת נירה. “בכל יום פרשנו מחדש את החומרים, הפיגומים והאריחים והשקענו מחשבה בשיבוץ המדוזות, כוכבי הים והדגים. עבדנו כמו שני פועלי בניין עם שפכטלים ומלט, וכך יצרנו קטע אחר קטע”. על הפסל בחר אלעזרא לציין מלבד את שמו של מוטי זיסר גם את שמותיהם של ראשי העירייה לשעבר אלי דיין ובני וקנין, מנכ’’ל החכ’’ל לשעבר חיים תורג’מן, מהנדס העיר לשעבר אלי יהלום, סגן ראש העיר לשעבר אלי שבי, מנכ’’ל העירייה לשעבר אברהם בן דויד וארמן פורטוגלי אשר הקים וניהל את המרינה. הצבת הדולוס והעבודה עליו ארכו כשישה שבועות.

אלי אלעזרא בא לסייע. צילום: ארמן פורטוגלי

עבור הכשרה נדל”ן, הזרוע הנדל”נית של חברת הכשרה שבבעלות קבוצת אלעזרא, זהו הצעד הראשון בכניסה לתחום מרכזי המסחר. שדרת המרינה תכלול לצד הסעדה גם חנויות מעצבים בהשקעה כספית של 150 מיליון שקל. המתחם משתרע על פני כ-12 אלף מ”ר ויפעלו בו כ-40 חנויות ובתי עסק. קומת המסחר התחתונה נושקת לקו המים של המרינה וכוללת כ-5,000 מ”ר ובה יוקמו ברים, מסעדות ובתי קפה. בשלב הנוסף ייבנה מתחם אופנה שישלים את ההסעדה.

זה מה שיצא. נירה פורטוגלי ואלכסיי דאינזון ליד הדולוס. צילום: ארמן פורטוגלי

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר