מיטל אמיתי- מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון. צילום: ענת קזולה
מיטל אמיתי- מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון. צילום: ענת קזולה

תושבי לכיש בעתירה לבג"ץ: מנעו את שריפת הפסולת המזהמת

תושבי לכיש ואיגוד ערים נפת אשקלון עתרו לבג"ץ ודרשו להוציא צווים נגד המשך שריפת פסולת באזור יהודה ושומרון, הגורם לפגיעה משמעותית באורח חייהם של התושבים באזור

פורסם בתאריך: 4.7.22 14:01

     

אחרי למעלה מעשור בו סובלים תושבי נפת אשקלון ממטרדי ריח וזיהום אוויר כתוצאה משריפה בלתי חוקית של פסולת אלקטרונית באזור איו"ש, איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, המועצה האזורית לכיש וישוביה הגישו עתירה לבג"ץ, בדרישה להוציא צווים שיחייבו את משרדי הממשלה, ביניהם משרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומשרד האוצר, להגביר את הפיקוח והאכיפה ולמנוע הגעה של פסולת אלקטרונית משטחי ישראל לאיו"ש במטרה למנוע את המשך שריפת הפסולת המזהמת.

בשנים האחרונות תועדו שריפות פסולת באזור יהודה ושומרון בין היתר על ידי ארגונים ירוקים, המוכיחים את המפגע הסביבתי בפעולה זו, הגורמת נזק אקולוגי ובריאותי לתושבי הסביבה. "השריפות האמורות מובילות למפגעי ריח וזיהום אוויר חמורים מהם סובלים התושבים, אשר נאלצים, כמעט מדי יום, להסתגר בבתיהם ולאטום אותם, על מנת להגן על בריאותם", טענו איגוד ערים. "משמעות הדבר היא כי שגרת יומם, איכות חייהם ובריאותם של תושבי היישובים העותרים בלכיש נפגעות ללא היכר כתוצאה מן המציאות העגומה".

בעתירה נטען כי "מזה שנים, פועלת תעשייה ענפה ובלתי חוקית, משני צידי הקו הירוק, אשר המניע שלה הוא כלכלי, ומעורבים בה בעלי עניין רבים בתעשייה זו. ברחבי יהודה ושומרון פועלים עשרות רבות של אתרי שריפת פסולת אלקטרונית פיראטיים, כאשר הקורלציה בין האמרת מחיר המתכת בשנים האחרונות לבין תדירות השריפות ההולכת וגדלה היא ברורה, ואף הופכת את מטרד השריפות ליומיומי".

"מדובר בשיטה קבועה ובלתי חוקית, הפועלת במערכת מתואמת היטב. משאיות עמוסות פסולת אלקטרונית שנאספת בישראל עוברות את הגבול לשטחי איו"ש, שם הפסולת האלקטרונית נשרפת לצורך הפרדת מרכיבי המתכות שבה משאר מרכיביה (פלסטיר, PVC, חומרי בידוד או קירור וכיו"ב)  ולבסוף הכנסת המתכות שהופרדו מתוך תוצרי השריפה ישראל באמצעות משאיות דרך מעברי הגבול, לצורך מכירתם ליצוא או לייצור מקומי. הטיפול בפסולת אשר נעשה באמצעות שריפה אסורה כאמור, מוביל לפליטת חומרים רעילים לסביבה, כגון ארסן, עופרת, קדמיום ומעכבי בעירה, באופן היוצר זיהום קרקע, זיהום אוויר, זיהום מים ופגיעה באוזון, לצד חשיפת התושבים למטרדי ריח ולסכנות בריאותיות, כתוצאה מן החשיפה לחומרים רעילים אלו".

אתר הפסולת המזהם שנחשף. צילום: דוברות איגוד ערים לאיכ"ס אשקלון

אתר הפסולת המזהם שנחשף. צילום: דוברות איגוד ערים לאיכ"ס אשקלון

עוד נטעו בעתירה כי משרדי הממשלה שאמונים על הפיקוח והאכיפה בעניין, "כשלו בהפעלת סמכותם מכוח הדין, והותירו את תושבי הישובים העותרים במציאות בלתי אפשרית, בעודם חשופים למפגעים אלו מזה למעלה מעשור".

את איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, המועצה האזורית לכיש וישוביה, מייצגים בעתירה עו"ד ציפי איסר-איציק ועו"ד טל גרנות ממשרד עוה"ד ליפא מאיר ושות'.

מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון: "לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לקבל התייחסות מספקת מצד משרדי הממשלה, אשר לא הובילו להפסקת המפגעים הסביבתיים החמורים אנו נאלצים לפנות לבג"צ, על מנת שיפסיק את סבלם של תושבי האזור ויחייב את משרדי הממשלה להפעיל את סמכויותיהם ולאכוף את הדין כנדרש"


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר