מי אתה יואל דוידי?

מיהו יואל דוידי ומדוע הוא קנה את אתר אשקלון 10?

יואל דוידי, אחד מאנשי העסקים המשפיעים באשקלון, רכש באחרונה את אתר האינטרנט האופוזיציוני "אשקלון 10". כעת האתר אינו פעיל ולא מאפשר גישה לארכיון הכתבות שעד לא מזמן גרמו לראש העיר כאב ראש לא קטן. באופוזיציה תוהים לגבי המניעים האמיתיים העומדים מאחורי הרכישה. דוידי: "אני לא מתייחס לשטויות, אני מתעסק בעשייה"

פורסם בתאריך: 18.12.15 10:13

     

כבר שנים שאיש העסקים יואל דוידי מבצע רכישות ברחבי העיר אשקלון, אבל דווקא הרכישה האחרונה שלו עוררה עניין רב יותר מכל האחרות. מדובר ברכישת אתר האינטרנט האופוזיציוני "אשקלון 10", אתר שהִרבה לתקוף את הנהגת העירייה בכלל ואת ראש העיר איתמר שמעוני בפרט, ומתח עליו ביקורת קשה כמעט על בסיס יומיומי.

עם רכישת האתר על ידי דוידי סיים רועי רביב (העורך, הכותב ובעל האתר) את תפקידו באתר, ומזה כשבועיים שהאתר ירד מהאוויר ומופיעה בו הכתובית "יצאנו להתרעננות – כי גם לנו מגיע". רביב, אגב, שוהה בימים אלה בפיליפינים בחופשה פרטית שתוכננה מראש. כמו כן, לא ניתן לקרוא באתר כתבות עבר, אך כבר ימים קודם לכן האתר חדל מלהתעדכן ולא פורסמו בו כתבות חדשות.

אין ספק כי שמעוני נשם לרווחה עם היוודע דבר רכישת האתר והפסקת הדיווחים בו. לפי גורמים מעורים בעניין, ההערכות הרווחות בעיר דיברו על כך שבעל האתר קיבל סכום של מאות אלפי שקלים, הסכום המדויק אינו ברור. יואל דוידי מסר בעניין כי הערכות הסכום המדובר רחוקות מאוד מהמציאות.

אולם גורמים במסדרונות העירייה טוענים כי הרכישה הזאת אמורה לפסול את שמעוני מלעסוק בכל הנושאים הקשורים לעסקיו של דוידי, שלו יש אינטרסים רבים ברחבי העיר אשקלון והוא ממשיך לבנות ולהרחיב בה את עסקיו. "אני חושבת שהוא נמצא בניגוד עניינים ואיתמר צריך לצאת מכל דיון שבו דנים בנוגע לעסקים של יואל דוידי", אומרת למשל חברת האופוזיציה ד"ר ריקי שי.

פנינו לעירייה ושאלנו האם כעת מתכוון שמעוני לצאת מישיבות שבהן יעסקו בענייניו של דוידי. בעירייה סירבו להשיב בצורה עניינית ומסרו: "עסקים של גורמים פרטיים אינם מעניינה של העירייה והעומד בראשה".

"אני פועל בצורה הכי חוקית"

יואל דוידי אינו רוצה להתייחס להערכות האומרות כי האתר נקנה על מנת להשתיק את הביקורת על שמעוני. "אני לא מתייחס לשטויות, אני מתעסק בעשייה ואני פועל בצורה הכי חוקית שיש", אמר דוידי, "אני רכשתי את האתר ואני כבר שנה במשא ומתן איתם ועם אתר 'אשקלונים' ועם האתר של איילת יקיר טפירו ('אשקלון פוסט'; ד"ל)".

"סוד הצלחתו של 'אשקלון 10' היה בכך שהוא ענה על צורך אמיתי של רבים מתושבי אשקלון לעיתונות אמיצה, עצמאית ולוחמת. נראה בעליל כי הבעלים החדשים לא ימשיכו בקו הייחודי והבלעדי של האתר הזה ובכך תיגזר עליו 'מיתת נשיקה'", אומר שלמה כהן, חבר האופוזיציה, "תרחיש סביר כזה צריך לעורר חשיבה נמרצת בציבור, כמו גם אצל האנשים הנכונים, לגבי מטרת הרכישה ומניעיה האמיתיים. ולכן אני לא פוסל את האפשרות שאתר 'אשקלון 10', בדומה לשמשון הגיבור, יביא במותו תועלת אפילו גדולה יותר מאשר בחייו".

רועי רביב בפיליפינים. מתוך פייסבוק

דוידי סירב לנקוט בסכום הרכישה של האתר ואמר כי האתר יחזור לאוויר בעוד כשבוע עד שבועיים. יחד עם זאת, הוא מוכן לומר כי האתר יהיה שונה במתכונתו מהתנהלות האתר קודם הרכישה ואומר כי זה יהיה אתר חדשותי. "זה יהיה אתר שיתמוך בעיתון ('קול אשקלון') מבחינת פרסום. יהיו חבילות פרסום למפרסמים", אומר דוידי, שרכש לפני כשנתיים את המקומון "קול אשקלון" שהיה בבעלות תושב העיר, שמעון בן חיים, ואשר נקט בקו פרו שמעוני לכל אורך מערכת הבחירות.
גורמים המקורבים לבעלי אתר "אשקלון 10" דוחים כל טענה על כך שביקורת האתר נמכרה תמורת כסף. "יש סכומים שאף אחד לא חושב פעמיים. מה גם שאף אחד לא שם שקל בזמן שרועי השקיע המון כספים באתר שלו. הוא מימן הכל לבד. חוץ מזה, אף אחד לא יודע על הפקחים שהיו מגיעים לא פעם ולא פעמיים בחודש לבית של רועי רביב כדי לחפש חריגות בנייה. גם אדם כמו דורון נקשרי, שהזדהה עם האתר (כתב טורים לאתר; ד"ל), קיבל כמויות חריגות של דוחות לבית עסק שלו".

בעניין הדוחות נמסר מהעירייה בתגובה: "העירייה פועלת ללא משוא פנים או מניעים זרים על מנת להילחם, בין היתר, בעבירות בנייה וניהול עסק ללא רישיון".

ההיסטוריה של האתר

אתר האינטרנט "אשקלון 10" הוקם לפני כשנה וארבעה חודשים ובתוך זמן קצר הצליח למצב עצמו כאתר "שלא דופק חשבון", ובעיקר לראש העיר איתמר שמעוני. עם טורים מושחזים פרי עטם של מספר תושבים, וכתבות שכתב בעיקר רביב, הפך האתר להיות אופוזיציה אמיתית, ובעיקר כאב ראש גדול, לשמעוני. האתר פרסם מדי יום כתבות וטורי דעה תחת כותרות זועקות ותמונות פוטושופ שנועדו בחלקן הגדול להביך ובחלקן הקטן להגחיך את שמעוני וחבריו להנהגת העירייה. רביב עשה זאת בהצלחה מרובה, לא מעט בזכות רשת מקורות של מתנגדי שמעוני שראו בו כתובת להדלפות רבות. חלק מהפרסומים היו פרי הדלפות שהתרחשו אונליין היישר מהקומה הרביעית בעירייה.

חברת המועצה ד"ר שי אומרת כי מי שהביאו להקמת האתר הזה מלכתחילה הם דווקא גורמים מהנהגת העירייה. "בעזרת הון ושלטון הם חסמו את דרכם של חברי המועצה הנמצאים באופוזיציה בכל ערוץ תקשורתי לרוב התקשורת, הן האלקטרונית והן המודפסת. כחברת מועצה לא יכולתי להביע ביקורת גם אם היא נכונה ובונה. באין מנוס, קמו אנשים שראו את התנהלותה הפסולה של העירייה, בראשות איתמר שמעוני, עושה בכספי הציבור, אזרו אומץ והקימו אתר שנתן ביטוי לכולם – פה ל'חלשים'. בצורה אמיצה גילו את הנעשה, אי השקיפות, חוסר היושר הציבורי ועוד מעשים והחלטות שאם האתר 'אשקלון 10' לא היה קיים, מעשים רבים לא היו מתגלים לעיני התושבים".

רועי רביב מוצא מאולם הישיבות לאחר שיצא להגנת שלמה כהן. צילום: גל חזיזה

רביב הצליח לפגוע בבטן הרכה של שמעוני, שהידיעות באתר העסיקו אותו לא מעט, ולפני שבעה חודשים הגיש ראש העיר תביעת לשון הרע נגד רביב ובה דרש פיצוי בגובה של חצי מיליון שקלים. מכתב התביעה שהגיש שמעוני ניתן להבין עד כמה הפך האתר למטרד עבורו. "הנתבע, מר רועי רביב, הוא העורך הראשי ובעל אתר האינטרנט 'אשקלון 10'. הנתבע מפרסם באתרו דרך קבע דברי דיבה שיטתיים ומכוונים נגד התובע. כפי שמצוין באתר, המערכת מתיימרת להיות 'אתר ניטרלי', אולם פני הדברים אינם כאלה. למעשה, מאז בחירתו של מר שמעוני לראשות העיר, מערכת האתר אינה חדלה מלפרסם כנגדו דברי לעז על מנת להוציא לו שם רע בקרב תושבי אשקלון", נכתב.

איתמר שמעוני

שמעוני הציג מספר כתבות, שלדבריו פגעו בשמו הטוב. "הנה כי כן, לפנינו סדרה של כתבות שכל מהותן היא להוציא שם רע למר שמעוני. מדובר באמירות חסרות שחר, כזבים אשר נאמרו בזדון ובכוונה, כדי להכפישו בעיני הציבור שאותו הוא משרת בנאמנות. מדובר בכזבים חמורים שאין מקומם בחברה מתוקנת, המקדשת שמו הטוב של אדם", נכתב בכתב התביעה. מקריאה של כתב התביעה ניתן להבין עד כמה הצליח אתר זה ליצור כאב ראש לשמעוני. "אם לא די בכתבות המשמיצות, מערכת האתר אף נוהגת לצרף תמונות לכתבות ולטורי הדעה המתפרסמים, אשר נערכו על ידי המפרסם. כך שמר שמעוני מופיע בהן בצורה מבזה ומשפילה… הפרסומים הללו חצו את כל הגבולות האדומים. יש בהם לא מעט הסתה והפחדה. זוהי אלימות מילולית, ניצול האינטרנט והנגישות לציבור הרחב לצרכים פסולים, לחתירה תחת אמות מידה של צדק ויושר… כאשר מדובר בסדרה שיטתית של פרסומים ברוטאליים, זדוניים וכוזבים מיסודם לא ניתן לעבור על כך בשתיקה. חופש הביטוי אינו חופש השיסוי. על מי שמעלה על דעתו לנצל במה המופנית לעשרות אלפי איש חובה לשאת באחריות ולשלם על שקריו".

אכן כאב ראש לא פשוט, זאת למרות שתעבורת הכניסות באתר לא היתה גבוהה במיוחד, אך די מכובדת בשביל אתר חדש. על פי בדיקה שנערכה באמצעות אתר האינטרנט SimilarWeb, הנחשב לאתר אמין במיוחד בכל הנוגע לבדיקת מספר כניסות לאתרים וכן לפילוח כל נתון אפשרי בהם, ל'אשקלון 10' היו כ־6,000 כניסות בכל חודש, קרי – כ־200 כניסות בכל יום. מדובר במספר זניח של מבקרים, אך יחד עם זאת, לא מספר המבקרים היה זה שהטריד את שמעוני, כמו התוכן שנכתב בו.

צער באופוזיציה

אנשי האופוזיציה די אבלים על כך שהאתר ירד מן האוויר. לדבריהם גם אם יחזור לפעול הוא יהיה בעל אופי שונה מזה ששרר בו עד כה. "כמי שלחם ככל יכולתו, מתוך השקפת עולם מוצקה, למען עיתונות מקצועית, חופשית ובלתי תלויה, אני בהחלט מצר על אובדן כלי ביטוי כה משמעותי לדמוקרטיה באשקלון", מוסיף שלמה כהן, "אבל, מצד שני, אני לא מרשה לעצמי לשכוח שמדובר בנכס פרטי שבעליו זכאים לעשות בו כרצונם, מה עוד שמפעילי האתר הצליחו בתקופה הקצרה של הפעלתו ליצור דינאמיקה ולזרוע זרעים ששום רכישה לא תעצור אותם. אני גם מקווה שיימצאו אחרים שיצליחו לזהות את החלל או את הנישה ש'אשקלון 10' מותיר אחריו וייכנסו לנעליו במתכונת כזו או אחרת".

ד"ר ריקי שי הוסיפה: "כמו רבים, גם אני מצטערת על החלטת 'אשקלון 10' למכור את כלי התקשורת שכל כך חשוב ונחוץ ומאמינה שגם חלל זה יתמלא. שוב מוכיחה ההנהגה שהכל 'נקנה' בכסף, ממשיכים לשלם כדי להשתיק. כבר עברנו את זה לא פעם, אני מקווה שיקומו כלי תקשורת חופשיים שיתנו ביטוי הולם לכולם, הרי זה תפקידה של התקשורת, במיוחד המקומית. אני עצמי אדרבן ואעזור להקמת תקשורת חופשית, ובהזדמנות זו קוראת לתקשורת המקומית לפתוח את השורות, להיגמל מהחרם הלא מוצהר ולתת ביטוי הולם לכולם".

מי אתה, יואל דוידי?

איש העסקים יואל דוידי הוא איש בעל השפעה רבה בעיר ומחזיק בקבוצת עסקים החולשת על מגוון רחב של עסקים בעיר. למרות זאת, הוא אינו מוכר לרבים בעיר. לעולם לא תראו אותו בכל מיני אירועים נוצצים והוא מעולם לא משך או ייצר כותרות בתקשורת.

דוידי (50), אב לארבעה ילדים ונשוי לאביה, מורה לחינוך מיוחד. הוא יליד אשקלון ובן להורים שהיגרו לישראל מאיראן. יש לו עוד שני אחים ואחות, ובילדותו התגוררה משפחתו בשכונת גבעת ציון. הוא נחשב היום לאיש עסקים ממולח, מהבכירים ביותר בעיר אשקלון, אבל הניצנים ככל הנראה נראו כבר בגיל צעיר כאשר עסק בחלוקת עיתונים על אופניו כבר בגיל בית ספר, ובעת שגייס לעבודה זו בין היתר את תלמידי כיתתו שיסייעו לו בחלוקת העיתונים ששלטו בזמנו בשוק: "על המשמר" ו"דבר". היום בבעלותו חברה לשירותי הפצה ודואר המחזיקה בבעלות הזיכיון של חברת מ.ס.ר, חברה המספקת שירותי דואר לחברות ממשלתיות, רשויות ועסקים פרטיים. החברה מחזיקה גם בקו חלוקת עיתונים ומעסיקה בסך הכל למעלה מ־100 עובדים ומפיצה מאות אלפי פריטים מדי חודש.

צילום: דוד לוי

בצבא שירת דוידי בבסיס מפקדת חילות השדה (מז"י כיום) במחלקת ביקורות. לאחר שחרורו החל לעבוד כחשב שכר בחברה גדולה. השעות הארוכות והמשמימות שלו במשרדי החברה הבהירו לו כי את ייעודו האמיתי הוא לא ימצא כשכיר, אלא דווקא כאיש עסקים. לצורך הקמת העסק הראשון הוא רתם את שני אחיו, הרצל ויוסי, ויחד פתחו את הסופרמרקט הידוע "סופר האחים" בשכונת ברנע, שהחל כסניף אחד וכיום הוא חלק מרשת של חמש חנויות, חלקן ממותגות תחת השם "סופר דוידי".

אלא שלא איש כיואל דוידי ישקוט על שמריו וחיש מהר החל להתפרש לתחומי השקעות נוספים, וכיום הוא עומד בראשות קבוצת ד.י דוידי השקעות בנדל"ן בע"מ. עסקי הקבוצה כוללים מגוון תחומים: הראשון הוא קמעונאות – המרכולים שבבעלותו. השני הוא הפצה ושירותי דואר – החברה, שכאמור, עוסקת בחלוקת דואר ועיתונים. התחום השלישי הוא התחום שבו דוידי הפך לכוכב מקומי – השקעות בנדל"ן. בתחום הנדל"ן מחזיק דוידי בעשרות אלפי מטרים רבועים של שטחי מסחר ומשרדים בכל רחבי העיר אשקלון, בהם: "פאר סנטר", שנבנה על חורבותיו של אולם השמחות המיתולוגי פאר. מדובר בבניין משרדים מפואר של שש קומות, כשגודל כל קומה כמה מאות מטרים רבועים. כמו כן, בין נכסיו: "דוידי סנטר" באפרידר, שמשך אליו רשתות כמו רולדין, עידן 2000, שיפודי ציפורה, מקדונלד'ס, פלאפל ג'ינה ואחרות. "מרכז הפנינים" באזור התעשייה הצפוני, שהביא אליו בין היתר את מחסני חשמל ומסעדת פרסקו. "פנינת אפרידר", שבה פועלים היום מאפיית קינמון והניו-פארם. המבנה של מרכול מגה בשדרות ירושלים. המרכז המסחרי ברחוב ש"י עגנון, שבקומת הקרקע שלו פועל אחד הסניפים של "סופר דוידי".

פאר סנטר. צילום: דוד לוי

בימים אלה נמצאים בהקמה עוד שני פרויקטים נוספים: הראשון הוא מרכז מסחרי בשם "צה"ל סנטר" ברחוב צה"ל, ובו 1,500 מ"ר של שטחי מסחר. השני הוא פרויקט הדגל של קבוצת דוידי – "מרכז אביאל", שיכלול כ־20 אלף מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים. יחד עם זאת, דוידי מתעתד להיכנס בקרוב גם לתחום הנדל"ן הפרטי ולהקים פרויקט ברחוב שדרות ירושלים בשכונת ברנע, ממול לעסק הראשון שהקים – סופר האחים. לפי אתר האינטרנט של קבוצת דוידי בכוונתה להיכנס לעסקי המסעדנות, ומופיע בעמוד הלוגו של קפה לנדוור ומתחתיו מצוין "פרטים בקרוב". עסקי המסעדנות אינם זרים לדוידי שבעבר הפעיל את קפה ג'ו בצומת סילבר. את בית הקפה הפעיל דוידי באמצעות חברה שהוקמה בשנת 2007 ואותה מכר בשנת 2012 לשרון פריניאן, המוכר מפרשת פריניאן.

לפני מספר חודשים עלה עניינו של דוידי במועצת העיר, כאשר דובר על השכרת חלק מהמבנה שלו "פאר סנטר", לצורכי העירייה. מהנדס העיר דוד ירון, שהשבוע פרש מתפקידו, הצהיר במועצה כי הוצא צו הפסקת עבודה לקומה נוספת שהחלה בנייתה ללא היתר. דוידי מציג זאת כדוגמה לכך שהעירייה אינה באה לקראתו, אלא להפך, מערימה עליו קשיים. "זה לא שהקומה נבנתה סתם, רכשתי זכויות בכסף מלא, התהליך של העברת הזכויות היה אמור להתנהל במשך חודש־חודשיים, אבל עד עכשיו עברה שנה ולא היתה העברה של הזכויות. הם רק סרבלו את התהליך", אומר דוידי.

כעת, מחזיק דוידי בזרוע תקשורתית הכוללת, נכון לעכשיו, את המקומון "קול אשקלון" ואתר האינטרנט "אשקלון 10", וכך הוא ביסס עצמו בעיר כאיש עסקים בעל השפעה רבה במגוון תחומים.

מאתר "אשקלון 10"/רועי רביב לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.

 

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר