יצחק שמיר ויצחק רבין. צילום: זיו קורן/לע"מ
יצחק שמיר ויצחק רבין. צילום: זיו קורן/לע"מ

שד' רבין או שד' שמיר? בעיריית אשקלון גרמו לבלבול בשם היציאה הצפונית

ועדת השמות של העירייה קראה למחלף החדש ע"ש ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר. אלא שבדיעבד התברר כי המחלף אינו בשטח השיפוט שלה והדבר נעשה בחוסר סמכות. הדבר אף גרם לאתר העירייה לקרוא לקטע הכביש בדרך למחלף על שמו של שמיר ועד הבוקר עוד התקשו בעירייה להחליט מה שמו

פורסם בתאריך: 8.7.20 16:55

     

דוד בן גוריון, יצחק רבין, מנחם בגין, משה שרת ואפילו אריאל שרון הם ראשי ממשלה לשעבר שכבר זכו שעיריית אשקלון תנציח את שמם ברחובותיה.

ליצחק שמיר, ראש הממשלה מטעם הליכוד שכיהן כשבע שנים, שהיה גם מבכירי המוסד וממפקדי לח"י זה כמעט קרה גם. לאחר מותו בשנת 2012 ביקשו מוקירי זכרו מהעירייה להנציח את שמו בדרך כלשהי ובכדי להיענות לבקשתם נעשו כמה פעולות שמעלות תהיות כיצד פועלת ועדת השמות בעיריית אשקלון.

כביש היציאה הצפונית החדשה. צילום: אדי ישראל

כביש היציאה הצפונית החדשה. צילום: אדי ישראל

בדצמבר 2015 התכנסה הוועדה בראשותו של הרב אברהם עשור. נושא הדיון הראשון: "בקשה לקריאת מחלף ע"ש יצחק שמיר ז"ל". יו"ר הוועדה ציין כי מדובר ב"בקשה מבורכת ביותר, אדם שפעל רבות לטובת מדינת ישראל ועם ישראל" וביקש מחברי הוועדה לאשר את הבקשה.

מרכז הוועדה, עו"ד שלמה פרץ הסביר על האיתור הפוטנציאלי של הקמת המחלף והוועדה החליטה פה אחד לקרוא את שמו של המחלף החדש על שמו של יצחק שמיר ז"ל.

מחוץ לסמכותה. פרוטוקול ועדת השמות של עיריית אשקלון.

מחוץ לסמכותה. פרוטוקול ועדת השמות של עיריית אשקלון.

ההצעה הובאה להצבעת הוועדה וכל חבריה מאשרים אותה פה אחד, מבלי שאף אחד מחבריה לא מנסה להבין איפה ממוקם המחלף, כמצופה מחבר ועדה כזו שכמעט לכל הצעה שבה היא דנה מצורפת מפה – לומר לחבריה שמדובר במחלף שכלל אינו בשטח השיפוט של עיריית אשקלון ולהחלטה שעליה הם נדרשים להצביע אין שום תוקף.

כמעט שנה וחצי לאחר מכן מתאספת ועדת השמות הממשלתית וקובעת את שמו של המחלף המתוכנן "מחלף אשקלון צפון".

מחלף אשקלון צפון. פרוטוקול וועדת השמות הממשלתית

הממשלה החליטה: "מחלף אשקלון צפון". מתוך פרוטוקול ועדת השמות הממשלתית

שנה לאחר מכן מתחילות העבודות להקמת הכביש והמחלף ובמהלך העבודות מתעדכן האתר ההנדסי של העירייה, שם הוחלט להנציח את שמו של שמיר דווקא בקטע הכביש החדש, מהכיכר עם שד' קדש ועד למחלף.

שדרות יצחק שמיר. כך עדכנה העירייה באתר ההנדסי שלה

שדרות יצחק שמיר. צילומסך מתוך אתר העירייה

בעקבות כך גם מתעדכנים יישומי מפות אחרים שניזונים מהאתר ההנדסי של העירייה. באפליקציית waze ניתן היה להבחין בשמו של הרחוב של שמו של שמיר למרות שאף ועדה לא התכנסה והחליטה כמתחייב בתקנות לקרוא את שם הרחוב על שמו של שמיר.

בימים האחרונים פנתה החברה הכלכלית ל-waze בבקשה שיסירו בהקדם, עוד לפני פתיחת הכביש, את שם הרחוב השגוי, שכן הוא ההמשך של שד' יצחק רבין ועל כן זה השם שצריך להופיע עד למחלף.

בתחילת השבוע, נעלם השם יצחק שמיר מה-waze ומופיע יצחק רבין כפי שביקשה החברה הכלכלית. אלא שהשבוע, ביום פתיחת המחלף עוד חשבו גורמים בעירייה שמדובר בטעות וביקשו מעורכי המפה של האפליקציה לעדכן את שם הרחוב הנכון ליצחק שמיר.

לאחר שנמסר להם שרק בתחילת השבוע שונה שם הרחוב משמיר לרבין לבקשת החברה הכלכלית נותר השם על שמו של רבין.


כך נראית המפה ברגעים אלה ב-waze

לעת עתה, כל עוד לא החליטה וועדת השמות בעירייה לשנות את שמו של הכביש החדש, זוכה ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ששמו מונצח ברחוב הארוך ביותר באשקלון.  כרגע אורכו של שדרות יצחק רבין, מהקצה הדרומי מהכיכר עם שד' חיים ברלב ועד למחלף החדש הוא כ-11 קילומטר. בכך איבד שד' בן גוריון את תואר הרחוב הארוך ביותר באשקלון כשאורכו רק כ-5 קילומטרים.

ניסינו היום לברר עם העירייה האם ואיך יונצח שמו של יצחק שמיר ברחבי אשקלון וכיצד קורה שוועדת השמות מקבלת החלטות שמעבר לסמכותה וכך נמסר מהעירייה בתגובה: "המדובר בכביש שמוביל למחלף ולא במחלף עצמו. כל החלטה שהתקבלה בוועדה הייתה בסמכות השיפוט של העירייה".


גילוי נאות: הכותב הוא מנהל אזור אשקלון בקהילת עורכי המפה של waze

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר