הרב משה פלס ועו"ד אלעד דנוך ליד המקרר
הרב משה פלס ועו"ד אלעד דנוך ליד המקרר

מקרר מכל הלב: המיזם החברתי החדש שמרגש את העיר

בבית חב”ד בשכונת אפרידר הוצב מקרר מלא במצרכי מזון, וכל מי שזקוק למוצר כלשהו יכול לבוא ולקחת משם. גם התורמים יכולים לעצור במקום ולשים במקרר מצרכים. “כך המקרר תמיד יהיה מלא, ואנשים שזקוקים יוכלו לקחת מבלי שיצטרכו לבקש”, אומר הרב משה פלס

פורסם בתאריך: 14.2.20 11:09

     

בשבוע שעבר הושקה באשקלון יוזמה מרגשת במיוחד – המקרר החברתי הראשון שנקרא “מקרר מכל הלב”. מי שעומד מאחורי היוזמה הם רב בית חב”ד משה פלס ועו”ד אלעד דנוך, יו”ר לשכת עורכי הדין במחוז דרום. הכול התחיל בשיחה שגרתית שניהלו השניים לפני כחודשיים, ובמהלכה סיפר עו”ד דנוך לרב פלס על מקרר דומה שמוצב בלונדון. “דיברנו על הקושי ועל כך שיש יותר ויותר משפחות נזקקות, ואז הוא סיפר לי על המקרר”, אומר הרב פלס, “בחו”ל מדובר על מקרר שנועד לאסוף בתוכו מוצרי מזון שאין לאנשים מה לעשות איתם או שיש להם עודף, אז במקום שילך לפח הם שמים שם. אנחנו חשבנו לקחת את היוזמה הזאת ולהרחיב אותה, להגיע למצב שבו אנשים ירכשו מוצרי מזון במיוחד כדי לשים במקרר שלנו. כך המקרר תמיד יהיה מלא, ואנשים שזקוקים יוכלו לבוא ולקחת בצורה מכובדת, מבלי שיצטרכו לבקש מאף אחד”.

מיד אחרי השיחה הזאת טס הרב פלס לכנס השליחים של בית חב”ד בניו יורק, ושם הוא קיבל החלטה סופית: “החלטתי שברגע שאני חוזר לארץ, אני לוקח על עצמי לפתוח את המקרר”.

המקרר מתרוקן ומתמלא

מלא בכל טוב 

עו”ד דנוך אומר כי לא סתם נבחר הרעיון הזה והמיקום שלו: “רצינו שלאנשים הזקוקים למצרכים תהיה האפשרות לקחת מבלי לבקש. וגם שזה יהיה בצד, במקום דיסקרטי ולא הומה אדם, וזה מוכיח את עצמו בזכות הרבה אנשים טובים”.

“יש הרבה מאוד נזקקים”

הרב פלס הוא איש של מעשים, ואכן ברגע ששב ארצה הוא החל לפעול כדי לקדם את היוזמה. בתוך זמן קצר מאוד כבר נתרם מקרר ומוצרי המזון, והוא מוצב היום בשכונת אפרידר בעיר, במתחם בית חב”ד שברחוב הלוז. “זה אולי קצת מפתיע שהמקרר הוצב דווקא בשכונת אפרידר, שנחשבת לכאורה מבוססת יחסית. אבל אנחנו מתעסקים הרבה מאוד עם אנשים שזקוקים לעזרה בכל מיני צורות וגם בשכונות המבוססת יש הרבה מאוד אנשים נזקקים”.

היה קשה להשיג את התרומות הראשוניות?
“לא, ממש לא. הייתה היענות מיידית גדולה מאוד, אך לצדה גדל גם הביקוש. ברגע שהנושא הזה פורסם התחילו להגיע יותר ויותר אנשים כדי לקחת”.

המקרר

המקרר מתרוקן ומתמלא בזכות אנשים טובים

“לא בודקים למי מגיע”

לדברי הרב פלס, המקום נקי, מסודר ומפוקח באופן קבוע. “אנחנו משתדלים למלא את המקרר מספר פעמים ביום, בכמויות קטנות בכל פעם, כדי שיהיה מסודר ויהיה מספיק לכל מי שצריך לקחת. יש לנו מתנדבת מדהימה שאחראית על המקרר ומוודאת כל הזמן את טריות המוצרים והתוקף שלהם. היו מקרים שקיבלנו מוצרים פגי תוקף, הם כמובן נבדקו מראש והוצאו מהמקרר. אנחנו מבקשים להביא רק מוצרים סגורים וארוזים, שכמובן בתוקף או פירות וירקות, בשר ודגים ארוזים, שניתן לשמור בהקפאה. אין אפשרות להביא סירים או אוכל מבושל, כי אנחנו לא יכולים לפקח על טיב המוצרים וטריות ולא יכולים לקחת על זה אחריות”.

אז מה עושה מי שרוצה לתרום?
“פשוט מגיע למקום, פותח את המקרר ומניח את המוצרים. מבחינתנו זה גם הכי קל ונוח. יש אנשים שמעדיפים לתת לנו כסף כדי שאנחנו נקנה את המוצרים. זאת גם אפשרות. אנחנו קונים ומביאים קבלה. אבל הכי פשוט זה בזמן שעורכים קניות הביתה לקנות מספר מוצרים עודפים ובדרך חזרה פשוט לעבור דרך המקרר ולהניח שם”.

כל אחד יכול לבוא ולקחת?
“בהחלט כן. כל מי שצריך יכול לבוא ולקחת, אנחנו לא עורכים רשימות, לא מאשרים אף אחד ולא בודקים למי מגיע ולמי לא. ניתן לעשות את זה בדיסקרטיות מלאה. נכון לעכשיו המקרר פתוח כל הזמן. אנחנו שוקלים עכשיו לסגור אותו בלילות, אבל כרגע הוא פתוח גם בלילה”.

מקרר מכל הלב

מקרר מכל הלב

איך ההיענות עד כה?
“אדירה ומאוד מאוד מרגשת. לא תיארתי לעצמי בכלל שתהיה היענות גדולה כל כך בעיר. אבל כמו שכבר אמרתי, יש כאן שני צדדים, גם כמות האנשים שבאים לקחת היא גדולה מאוד”.

מפתיע אותך שבישראל 2020 אנשים עדיין זקוקים למוצרי מזון בסיסיים?
“זה לא מפתיע אותי, כי אני מכיר את האנשים האלה מקרוב. אני מכיר משפחות של אנשים שעובדים מהבוקר עד הלילה ועדיין מתקשים להתקיים ולהאכיל את הילדים שלהם. כל התהליך הזה התחיל מההיכרות האישית שלי עם המשפחות הללו. כך שזה לא מפתיע, אבל זה מאוד מאוד כואב לראות. סיפרו לי על אבא שהגיע עם הילד שלו, פתח את המקרר, לקח לחם והלך. זה ממש עשה לי לבכות”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




יש מחשבה להרחיב את היוזמה לעוד אזורים בעיר?
“כן. כרגע אנחנו חושבים קודם כול איך להרחיב את המקום הספציפי שלנו, אולי להוסיף גם ארונות ובהם לשים גם מוצרים שאינם צריכים קירור. בנוסף, בהחלט יש מחשבה להציב מקררים נוספים כאלה, זה יהיה השלב הבא. חשוב להבין שיש לכך תנאים, זה דורש מקום מסודר ומפוקח וזה לוקח זמן”.

אתם זקוקים כרגע למשהו?
“אנחנו זקוקים כרגע אך ורק למוצרי מזון או כסף שאיתו נקנה מוצרים. אנחנו רוצים שהמקרר יהיה מלא תמיד ושתהיה לכולם אפשרות לבוא ולקחת”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר