הרחובות הראשונים בעיר היין נסללים. צילום רחפן: אור דלקיאן

קונדיטון, חמרא ומזקקה: הכירו את שמות הרחובות החדשים בעיר היין

שכונת עיר היין קורמת עיר וגידים. ועדת השמות בעירייה קבעה שמות לכ-27 רחובות חדשים כשלכולם זיקה לתחום היין. בקרוב גם תראו את שמות הרחובות החדשים ביישומי הניווט

פורסם בתאריך: 31.10.19 14:31

     

אשקלון מתפתחת. זה כבר לא סוד שבשנים האחרונות זוכה העיר להקמת שכונות בסדר גודל שלא היה כבר עשרות שנים.

גם צעירי העיר ואפילו בני הנוער האשקלוניים עדיין זוכרים את החולות, העצים והפסולת הרבה שהיו בשטח שבו הוקמה שכונת אגמים והכיצד נראה המקום כיום.

אחת השכונות הגדולות שמוקמות בימים אלה במסגרת הסכם הגג שנחתם בין העירייה לממשלה היא 'עיר היין' הממוקמת ממזרח לשכונת ברנע.

כבר למעלה משנה עמלים טרקטורים כדי ליישר את השטח השכונה העתידי, על מנת להקים בו תשתיות של מים, ביוב, ניקוז, חשמל ותקשורת ובכדי שבמקום תוכל לקום שכונה שתאכלס עשרות אלפי יחידות דיור, מוסדות ומרכזים מסחריים.

עיר היין. עבודות התשתית בעיצומן. צילום: אלירם משה

בימים האחרונים עלתה הקמת השכונה שלב כאשר ברחבי השכונה העתידית החלו להיסלל הכבישים הראשונים שחושפים את תוואי רחובותיה הראשונים של השכונה וזו ההזדמנות לחשוף את שמות הרחובות שבשנים הקרובות יכנסו ללקסיקון הרחובות האשקלונים.


עיר היין לפני חודשיים. צילום רחפן: אור דלקיאן

ועדת השמות של עיריית אשקלון אישרה כבר בקיץ 2018 את שמותם של 27 רחובות חדשים שיקראו בשמות שיש להם זיקה לשמה של השכונה.

אחד מהרחובות הראשיים וזה שלמעשה נסלל כבר בימים אלה יקרא "המיל השלישי". שם הרחוב נבחר על שם ממצא ארכיאולוגי מקומי של אבן מיל מהתקופה הרומית ובו ציון כי המקום שוכן 3 מיל מהעיר תל אשקלון העתיקה.

רחוב ראשי נוסף יקרא: "קנקני אשקלון". על פי ממצאי של רשות העתיקות באשקלון שכן מפעל לצריבת כדים שבהם היו מייצאים יין לארצות העולם.

רחוב ראשי נוסף יקרא: "דרך הים" על שם דרך עתיקה עוד מתקופת הברונזה שחיברה בין אימפריות קדומות: מצרים, בבל, אשור ופרס.

עוד רחובות פחות ראשיים יקראו בשמות שכאמור קשורים ליין ולתהליך יצורו: "חמרא" שפירושו יין בארמית, "סברי מרנן" המוכר ביהדות בטרם מברכים על היין, "אצוה" זו סדרה של ייצור יין, "בשומת" זו הארומה של היין, "חכליל" זה צבע אדמדם של יין, "שירת יין" זה הטעם שנשאר בפה לאחר שתיית יין, "דוריף" זהו זן ענבים שנוצר מהכלאה של ענבי שירז ופולרסין הגדל בישראל, "שאנין" זן אחר של ענבים שיובא מעמק הלואר וגדל בישראל, "יערה" זה זן ענבים מתוק וללא חרצנים הגדל בישראל ואפילו נמכר בחנויות, "ארגמן" זהו זן נוסף של ענבים הגדל בישראל ומיועד בעיקר לייצור יין, "קונדיטון" הוא יין מתובל, "עסיס" הוא תמצית ענבים, "שפיה" היא הפרדת היין ממשקעיו על ידי העברה מכלי לכלי, "בריק" חבית עץ גדולה בה משמרים את היין, "לגין" הוא כלי למזיגת יין, "מזקקה" הוא מקום בו מזקקים משקאות אלכוהוליים, "מבשלה" זהו מקום בו מייצרים בירה או משקה אלכוהולי שמופק מדגנים.


צפייה במפה גדולה יותר

עוד שמות רחובות נוספים הקשורים ביין וימצאו את מקומם בשכונת עיר היין: הבוצרים, הכורמים, הגתות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




"נעשתה כאן עבודה מושקעת, שוחחנו עם בעלי כרמים, ייננים ראשיים, התייעצנו עם אנשי אקדמיה" אמר מזכיר וועדת השמות, שלמה פרץ בישיבה בה אושרו כל השמות החדשים.

"נעשתה כאן עבודה מרובה והושקעו המון שעות על מנת לחפש שמות פוטנציאליים לרחובות. אציין שאיתור שמות ומילים מעולם היין נעשתה בעזרת האקדמיה ללשון עברית" אמרה בישיבה נציגת אגף התכנון ואחראית המיפוי בעירייה, שירה קדש והוסיפה "נעשתה חשיבה על סדר השמות הפוטנציאליים כלומר האופן שבו שויכו לרחובות. אם תסתכלו במפה תראו שסדר קריאת השמות הפוטנציאליים מדרום לצפון עוקב אחר תהליך ייצור היין מגידול הענבים עד לבקבוק היין, כאשר באזור התעשייה העתידי נתנו שמות פוטנציאליים שעוסקים בפועלות תעשייתיות, רובן מעולם היין".

כאמור, בימים אלה החלו להיסלל הרחובות בשכונה החדשה, מדובר בריבוד ראשוני ולא סופית כדי לאפשר את המשך הקמת התשתיות ובקרוב יעודכנו בהתאם גם מאגרי המפות ויישומי הניווט השונים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר