הודיה מונסונגו

"כיסחו אותי, אני מפחדת": בעלת צרכים מיוחדים כלואה בפרו

הודיה מונסונגו חוותה הרבה בחייה, גם פינוי מגוש קטיף, גם התמודדות יום-יומית כבעלת צרכים מיוחדים, אבל דבר לא הכין אותה לכלא של פרו, לאחר שנעצרה בחשד להברחת קוקאין. עם ישראל תרם עבורה כסף, ובני משפחתה מספרים על הצעירה, שלדבריהם, נפלה בתרגיל עוקץ

פורסם בתאריך: 13.9.19 13:48

     

פרשת הסמים חוצת היבשות, המתחוללת בשבועות האחרונים ובמרכזה שתי צעירות ישראליות, כאילו נלקחה מתוך תסריט לסרט מתח או לכל הפחות מתכנית דוקו-ריאליטי מסמרת שיער, כזאת שרואים רק על מסך הטלוויזיה, ולא פעם גם מפקפקים באמינותה. אבל זה לא תסריט ולא תכנית, זאת המציאות הקשה שאליה נקלעו שתי הצעירות ובני משפחותיהן, והיא אכן מסמרת שיער ומבעיתה, ובניגוד לכל תסריט, סופה עדיין לא ידוע.

תחילתה של הפרשה לפני כשלושה שבועות, אז קיבלו בני משפחת מונסונגו שיחת טלפון מפתיעה מנציג משרד החוץ. הוא בישר להם שהודיה עצורה בלימה, בירת פרו, בחשד לניסיון הברחת סמים. "עד אותו רגע בכלל לא ידענו שהיא בפרו", מספרת השבוע ל"כאן דרום" רויטל חטאב, גיסתה של הודיה. "האמת, חשבנו שצוחקים עלינו, כי זה מנותק מכל הקשר הגיוני. צריך להכיר את הודיה כדי להבין שהחשד הזה ממש ממש מנותק מהמציאות".

בני המשפחה מספרים על תחושה של הלם מוחלט שאפפה אותם בשעות הראשונות וחוסר אונים מאוד גדול: "היינו בשוק. בכלל לא ידענו מה לעשות ומאיפה מתחילים. בהמשך התחלנו להרים טלפונים לאנשים שמבינים קצת יותר מאיתנו ושכרנו עורך דין. משם הכול התגלגל כל כך מהר", מספרת רויטל.

הודיה מונסונגו. באדיבות המשפחה

הכול התגלגל מהר, אבל טחנות הצדק, כידוע, טוחנות לאט. ובינתיים, כך על פי העדויות, השתיים מוחזקות בתנאים לא פשוטים ונמצאות במצב רגשי ונפשי קשה ביותר. בשבועות שחלפו מאז המעצר הוחזקו שתי הצעירות בכמה מתקני כליאה של משטרת לימה. בתחילת השבוע הועברו לכלא סנטה מוניקה. מדובר בכלא הנשים המרכזי, הממוקם במחוז צ’וריוס הנמצא במרחק של כשעה נסיעה מלימה. מבחינה משפטית, הן נמצאות כ-120 ימים ממועד השלמת החקירה של התיק. אבל ההיכרות עם מערכת המשפט במדינה הזרה מלמדת שהתהליך הזה ייקח, ככל הנראה, עוד זמן ממושך שעלול אפילו להגיע לשלוש שנים. אצלנו קוראים לזה "עינוי דין", אך בפרו לא מתרגשים מכך שאנשים שהם אולי חפים מפשע יושבים מאחורי סורג ובריח זמן ממושך כל כך. "באופן שהוא אולי די מפתיע המערכות בפרו נלחמות ביד קשה בכל מה שקשור למוסר ושחיתות, בעיקר בעבירות שקשורות לסחר בסמים", אומר ל"כאן דרום" גורם המכיר המערכת מבפנים.

מזוודת קוקאין. צילום: דוברות המשטרה

מזוודת קוקאין. צילום: דוברות המשטרה

בפרו כלואים 17 ישראלים, כולם על עבירות של סחר בסמים, על אחד מהם נגזרו 20 שנות מאסר. לדברי אותו גורם, התנאים בבתי הכלא בפרו אכן קשים מנשוא, לא מדובר בסתם תדמית רעה שדבקה בהם. מדובר בתנאים פיזיים קשים ביותר ותנאים סניטריים ירודים. האסירות הן אלה שמנהלות את הכלא, ואפילו הדברים הבסיסיים ביותר, כמו מיטה טובה ושמיכה, עולים כסף. האסירות הזרות, שאינן שולטות בשפה ולא מכירות את המנטליות, סובלות הרבה יותר. החוק הוא פשוט: החזק שורד.

חוותה אירועים קשים

איך התגלגלה צעירה בעלת צרכים מיוחדים, הסובלת מפיגור גבולי, לאחד ממתקני הכליאה הקשים בעולם? לטענת בני המשפחה שלה, היא נפלה קורבן לתרמית, ומישהו ניצל ניצול ציני ואכזרי את היותה מוגבלת שכלית.

מונסונגו היא בסך הכול בת 24, אך למרות גילה הצעירה, היא כבר הספיקה לחוות אירועים קשים שהשפיעו מאוד על מצב הנפשי ודרדרו אותו עוד יותר. היא גדלה בנווה דקלים שבגוש קטיף, ולאחר הפינוי נשלחה ללימודים בפנימייה לנערות בסיכון של שירותי הרווחה. שם היא קיבלה גם טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי צמוד. בני המשפחה מספרים על נערה תמימה, שמגיל מאוד צעיר נאלצה להתמודד עם המוגבלות שלה, "בעבר שלה הרבה מאוד אירועים שהובילו לכך שדברים החלו לצוף, והמצב הנפשי שלה הלך והידרדר", מספרת גיסתה רויטל.

לאחר סיום לימודיה התנדבה הודיה כשנתיים בשירות לאומי בבאר שבע ודימונה ולמדה במכללת ספיר בתכנית מכינה קדם-אקדמית מיוחדת לקורבנות פגיעה מינית וסיימה בהצטיינות. כיום הודיה מתנדבת בעמותת צדקה "נותנים מהלב" המחלקת סלי מזון למשפחות נזקקות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




לדברי אחיה של מונסונגו, האירועים הטראומטיים שחוותה לא הקהו את ליבה הרחב ולא פגמו בנכונותה לעזור לאנשים בכל כוחה. הנכונות הזאת לעזור לכל מי שנקרה בדרכה, בשילוב המוגבלות שממנה היא סובלת והתמימות שלה הן, ככל הנראה, אלה שהובילו למחול השדים המטורף הזה.

הודיה מתפקדת עצמאית, עובדת ומתגוררת עם אחד מאחיה בדירה שכורה בקריית גת. "היא יכולה להתנהל, אבל מהר מאוד מבינים שהיא לא ילדה רגילה", אומרת רויטל, "אחרי שיחה של מספר דקות איתה את כבר מבינה את המצב שלה. היא סובלת מפיגור, ההבנה שלה לא מוחלטת, ועל פי הערכות פסיכיאטריות, היא ברמה של ילד בן 13".

מתפללים לשחרורה. פתק שנתחב בין אבני הכותל המערבי לשחרורה של הודיה מונסונגו

הודיה הכירה את סמדר זוהר, צעירה בת 30 תושבת העיר, והשתיים הפכו לחברות. באחד הימים קיבלה מונסונגו מזוהר הצעה שאי אפשר היה לסרב לה, להצטרף אליה ולשני האחיינים שלה, בת 10 ובן 9, לטיול במדריד. היא תשמור על שני הילדים ותשמש להם בייביסיטר, כשבתמורה תזכה לטיול בלתי נשכח בבירה הספרדית, והכול ימומן מכיסה של זוהר.

"אנחנו לא מכירים את הבחורה הזאת", אומרת רויטל, "מעולם לא שמענו עליה קודם ולא נפגשנו איתה. אך עצם זה שהיא הציעה להודיה להצטרף לטיול הזה ולממן אותו מעיד על היכרות חזקה בין השתיים". כשהודיה בישרה לאחיה על הטיסה, הם החלו לברר את הפרטים, ולדברי רויטל, קיבלו ממנה תשובות מספקות, שלא גרמו להם לחשוד בשום דבר. "הבנו שהודיה עזרה לה בעבר ושהטיול הזה הוא סוג של הכרת תודה. מבחינתנו, לא הייתה לנו סיבה לחשוד שמשהו כאן לא בסדר. מעבר לזה, ראינו בכך הזדמנות עבור הודיה לטוס עם מישהי בוגרת ואחראית. שאלנו שאלות, קיבלנו תשובות והתרשמנו שהכול בסדר. עם הבחורה השנייה אף אחד מאיתנו לא דיבר. לא נדלקו לנו נורות אדומות בשום שלב", היא אומרת.

אחד האחיינים לאחר שחרורו עם הרב שניאור זלמן בלומנפלד, שליח חב"ד בפרו

אביהם של הילדים שולל כוונת זדון מצד זוהר, "היא דודה מאוד אהובה על הילדים שלי. היא חלום שלהם. אין סיכוי בעולם שהיא ידעה, יכול להיות שהכניסו לה את הסמים האלה בכוח. השתמשו בה כדי לעשות עוקץ", כך אמר האב בראיונות שונים.

גם גיסתה של זוהר יצאה להגנתה וכתבה בדף הפייסבוק שלה: "עם ישראל היקר קיבלנו עכשיו מידע על מצבה של גיסתי סמדי מהכלא בפרו (סנטה מוניקה) שאליו העבירו אותה היום אחד מהבית כלא הקשים והמחרידים בעולם, מצבה הולך ומתדרדר ואנחנו במירוץ אחרי הזמן כל דקה שעוברת היא קריטית. אני יודעת שאנשים מלכלכים עליה וקוראת תגובות ופשוט מזועזעת ולא מאמינה שככה מגיב העם שלי. בין אם עשתה משהו ובין אם לא זה לא הזמן להיתפס על התפל אלה להיתמקד בעיקר וזה להחזיר אותה לארץ ויפה שעה אחת קודם. לא מגיע לבת ישראל לשבת בכלא במדינת עולם שלישי מוכה ומפוחדת ללא אוכל ומקלחת שאפילו מחבל שפל מקבל תנאים טובים יותר. 'אל תשפוט אדם עד שתיכנס לנעליו', מצבה הנפשי לא טוב אנחנו מפחדים לאבד אותה".

"לא ידענו שהיא בפרו"

בימים שלאחר הטיסה שמרה הודיה על קשר רציף עם האחים שלה, התקשרה ושלחה תמונות וסרטונים. אחרי חמישה ימים הודיעה מונסונגו לאחים שהן ממשיכות ליעד הבא – מדינת מונטנה שבמערב ארצות הברית. הם הופתעו קצת שהטיול קיבל תפנית, אבל עדיין לא חשדו בכלום. אלא שהיעד לא היה ארצות הברית והודיה מצאה את עצמה בלימה שבפרו. גם בני המשפחה של זוהר טוענים שלא ידעו על היעד החדש, והוריהם של האחיינים הקטנים גילו שהם בלימה רק בזכות אפליקציה שמותקנת בטלפון הנייד שלהם. "היא אמרה שהיא טסה למונטנה, לא ידענו בכלל שהיא נמצאת בפרו. גם היא עצמה לא ידעה. התברר לנו שהיא בלימה רק אחרי שהיא נעצרה", אומרת רויטל.

בזמן השהות שלהם בלימה הגיעו למלון שבו שהו ארבע מזוודות חדשות, שאותן הזמינה זוהר מראש דרך אתר אינטרנט ישראלי. כלומר, היא ידעה מראש שפרו תהיה יעד בנסיעה, כך מעריך גורם המכיר את פרטי הפרשה. הטיול בלימה הסתיים, והן עשו את דרכן לשדה התעופה צ’אבס בבירה, כשהתכנון היה לחזור למדריד ומשם להגיע חזרה לישראל. אלא שהן נעצרו, ובחיפוש במזוודות נמצא בהן סם מסוג קוקאין במשקל של כ-30 קילו. במזוודה של זוהר נמצאו 21 קילוגרמים של הסם, במזוודה של הודיה כשבעה קילוגרמים וגם במזוודות של הילדים היו סמים. מדובר בסם מסוכן ויקר מאוד, שהעלות שלו עומדת על כ-3,700 דולר לקילו בדרום אמריקה וכ-80 אלף אירו לקילו בישראל.

הסכומים האלה מתייחסים לעלות הסם כשהוא עובר מיד ליד בין הסוחרים, עוד לפני שהוא מגיע לידיים של הצרכן הפרטי, שאז המחיר כבר נוסק לסכומים בלתי נתפסים. סחר בסמים נחשב לאחת מהעבירות החמורות בפרו, אך העובדה ששתי הצעירות נתפסו עם הסמים בשדה התעופה מסבכת אותן הרבה יותר. מי שנתפס עם סמים בשדה התעופה מסתבך כהוגן עם רשויות החוק, ורף הענישה על עבירה זו נוסק לגבהים. הדרך שבה ניסו להבריח כמות גדולה כל כך של סם מעידה על חובבנות וחוסר מקצועיות, שכן נתיב ההברחה מלימה למדריד מוכר וידוע, ולכן הבדיקות נוקשות ומקיפות וקל מאוד להיתפס.

"רק בוכה ורוצה להתאבד"

בני משפחת מונסונגו דיברו עם הודיה מיד לאחר המעצר. היא הייתה נסערת מאוד ומבולבלת, בכתה והיה להם מאוד קשה להבין את דבריה. את רגעי המעצר תיארה הודיה כך: "אני הייתי על הרצפה, כיסחו אותי, כיסחו אותי. כולי כחולים בגוף. אני לא יכולה להתקלח, אני לא יכולה לעשות כלום. אני מפחדת. מרביצים לי פה, נועלים אותי פה. אני מפחדת, יש לי טראומה".

הודיה מונסונגו. באדיבות המשפחה

הודיה מונסונגו. באדיבות המשפחה

בימים שלאחר המעצר היא המשיכה לשלוח לאחיה הודעות קוליות, באחת מהן ניסתה להסביר לאחותה את מציאת הסם במזוודות ואמרה: "יש באינטרנט אתר שאפשר להזמין מזוודות. עכשיו במזוודות, אצל הפיליפינים האלה, אצל הסינים, את רק מזמינה מזוודות, שם הם שמים לך סמים בתוך המזוודה. לא היו לי סמים במזוודה. עכשיו הם קרעו לי את המזוודה ומצאו אצלי כמה קילו. אצלה מצאו 21 קילו, אצלי זה עוד קטן. אמרו לי שיכולים לשחרר אותי אם יש לאבא שלי מלא כסף".

מכתב שהכתבה הודיה מהכלא בפרו

על התנאים הקשים במתקן הכליאה אמרה הודיה: "קרעו לי את השרשרת ואת השעון, לקחו הכול. אני לא דוברת ספרדית ואנגלית. קשה לי מאוד להבין את השפה. הגעתי לכאן, אין אוכל כשר, אין פה כלום. מעבידים אותנו בכוח. אי אפשר להסתדר כאן. חיים פה כמו גורילה, כמו כלב. אי אפשר לעשות פה כלום. אתה רק בוכה ורוצה להתאבד. לא רוצה לחיות פה בכלל".

בסרטון אחר היא פנתה לתושבי ישראל וביקשה עזרה: "אני צריכה את עם ישראל שתעזרו לי. אני לא אשמה בכלום. בבקשה תעזרו, תעזרו לי שאצא מפה כמה שיותר מהר. נתפסתי כאן על ידי שוטרים מאוד אלימים. ותעזרו לי כמה שיותר מהר".

"כל עם ישראל תרם לנו"

גם בני המשפחה הבינו מהר מאוד שהזמן פועל לרעתם והחליטו לגייס כסף עבור ייצוג משפטי של הודיה והחזרתה ארצה. בתוך כמה ימים הצליחו לגייס סכום של יותר מחצי מיליון שקלים באמצעות פרויקט גיוס המונים. "הצלחנו לגייס את הסכום תוך ארבעה ימים וזה מטורף. זה רק אומר שכל מי שתרם באמת מאמין בחפותה של הודיה ושאנחנו לא מדברים שטויות ויש בסיס איתן לכל הטענות שלנו. כל עם ישראל תרם לנו, וזה רק מוכיח את מה שהם חושבים על הסיפור הזה" אומרת רויטל.

גיוס הכסף עבור המאבק לשחרורה הודיה מונסונגו

אך אף על פי שהכסף גויס, הסיפור עדיין רחוק מלהסתיים. ככל שחולפים הימים, מצבה הנפשי של הודיה הולך ומחמיר, ובני המשפחה חוששים שהיא עלולה לשים קץ לחייה. באחת השיחות היא אמרה: "אני לא יודעת כמה זמן אני אחזיק מעמד. הנפש שלי סובלת. יש לי מחשבות קשות מאוד".

"אין שום סיכוי שהודיה ידעה"

בפן המשפטי, נראה שיש הרבה מאוד סיבות מצטברות המעידות על כך שהודיה חפה מפשע ונפלה קורבן לתרגיל עוקץ מתוחכם. לדברי בני משפחתה, היא כלל לא ידעה שהיעד לנסיעה הוא פרו ואת המזוודה היא קיבלה לידיה מזוהר, שהודתה בחקירה שהזמינה את המזוודות מבעוד מועד. מצבה הפסיכיאטרי של מונסונגו נתמך במסמכים רפואיים, המעידים שהיא סובלת מפיגור, בעיות נפשיות ויכולת קוגניטיבית נמוכה. בארץ מצב כמו שלה מוגדר כפסול דין, אולם אין לדעת איך יתייחסו אליו רשויות החוק בפרו.

בשבועות שחלפו מאז המעצר בני משפחת מונסונגו עדיין מנסים לקשור את הקצוות ולהבין מה בדיוק קרה שם. מה שזה לא יהיה הם בטוחים שהודיה נפלה קורבן לרשת של סוחרי סמים, שניסתה לנצל את מוגבלותה ותמימותה. הם אפילו לא רוצים לחשוב מה יהיה אם לא יצליחו להוכיח זאת. ברור לכולם שאם תורשע, היא צפויה לעונש מאסר כבד במיוחד.

"אנחנו אומרים שהיא חפה מפשע", מסכמת רויטל, "אנחנו לא מאשימים אף אחד, ובית המשפט הוא זה שיחליט, אבל הייתה פה תרמית. אין שום סיכוי שהודיה ידעה מה מתרחש. גם אם ידעה, מדובר בבחורה שרמת ההבנה שלה כלל לא מאפשרת לה להבין דברים כאלה. לא היה לה מושג לאן הדברים האלה יכולים להתגלגל. מצבה הקוגניטיבי והנפשי לא מאפשר לה לנהל אופרציה כזאת מתוחכמת. אנחנו עושים הכול כדי להציג את מצבה הנפשי והרפואי ומקווים להחזיר אותה הביתה בקרוב".

עורך דינה של הודיה מונסונגו, מרדכי ציבין, המתמחה בטיפול באסירים ישראלים בחו"ל ובזרים מארצות אוייב, אומר: "הודיה נקיה מכל רבב, היא נוצלה על ידי אחרים. זהו מקרה של הרבה עשן ללא אש. אני סומך על רשויות האכיפה בפרו הפועלות בצורה סבירה ביותר, בניגוד לתדמית הבינלאומית שדבקה בפרו. אני בטוח שהמשטרה והתביעה בפרו, יגיעו למסקנה שהודיה חפה מפשע ואני מקווה שמשטרת ישראל תסייע לגילוי האמת".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר