הפגנה לחינוך פיננסי. צילום: עמר אברהמר

דעה: מתי מערכת החינוך תשכיל ללמד את בני הנוער להתנהל עם כסף?

תלמיד בישראל נדרש ללמוד 12 שנים המתפרסים על 14 אלף שעות לערך. מה יוצא לו מכל הזמן הזה? גיליון ציונים, מעט מאוד מיומנויות שישמשו אותו בחיים האמיתיים, אבל בעיקר תחושה של פספוס

פורסם בתאריך: 9.8.19 13:57

     

שירלי קדוש. צילום בר צ'פרק

אחד מארבעת הנושאים (יחד עם מתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים) שקיבל הכרה ככישור חיים חיוני ברמה העולמית על ידי ארגון ה-OECD הוא חינוך פיננסי.

רכישת אוריינות פיננסית בגיל צעיר מאפשרת לפרט לקבל החלטות פיננסיות מושכלות, להבין בין "צורך" ל"רצון", לתכנן את עתידו וכן מסייעת בחיזוק תחושת המסוגלות והיכולת להתנהל באופן עצמאי מבחינה פיננסית.

כיום בני נוער מתמודדים עם החלטות פיננסיות יום-יומיות כאשר כבר מגיל 14 הם רשאים לפתוח חשבון בנק, לקנות מוצרים באינטרנט על חשבונם, ו"לגהץ" בכל מקום את כרטיס ה"דייקרט".

אך האם מישהו לימד אותם איך מתנהלים פיננסית נכון? קרי, שהבית הוא המקום העיקרי שבו רוכשים בני נוער כישורי חיים, ולעתים גם ההורים אינם יודעים להתנהל נכון עם כסף: משפחות רבות חיות מעבר לאמצעים שלהם, מתנהלות לפי צורכי הרגע ואינן לוקחות בחשבון בהתנהלותן את צורכיהן העתידיים.

כמו כן, לא מעט משפחות בארץ מצויות בחובות גדולים, דבר המונע מהן לנהל את כלכלת משק הבית שלהם בצורה מיטבית.

בשנים האחרונות אם תשאלו כל תלמיד מחטיבת הביניים או נער שבדיוק סיים את התיכון, מה הם היו רוצים לדעת וללמוד, מרבית התשובות שהייתם מקבלים הן איך קוראים תלוש משכורת, מה זה ביטוח לאומי ומס הכנסה, איפה כדאי להשקיע כסף, האם הם יוכלו לקנות בית בעתיד, ומה זה בכלל פנסיה צוברת או תקציבית.

אם להגיד את האמת, למרות היותי כבר בת 26, על חלק מהשאלות הללו עדיין אין לי תשובה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מתוך החוסר הזה החלטתי להצטרף השנה למיזם בשם "רווח נקי" מטעם תנועת "ישראל 2050" של התאחדות הסטודנטים.

כחלק ממטרת העל של המיזם, שהינה לקדם את החינוך הפיננסי כאחד ממקצועות הליבה בבתי הספר, לקחנו על עצמנו לקרוא למפלגות להכניס לימודי חינוך פיננסי למצעים החינוכיים של הבחירות הקרובות.

עמדנו מול משרד החינוך וקראנו בשמנו ובשמם של עוד רבים, ביניהם גם תלמידים, הורים ומורים – חינוך פיננסי לכולם. לטובת האחים הקטנים שלנו, לטובת הילדים העתידיים שלנו ולטובת המדינה.

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר