ללא בית. חורבות מושבת האנפות במושב חלץ.

"כואב הלב": מה גרם למותם של אנפות וגוזלים?

שילוח הקן גרסת חוף אשקלון: המועצה האזורית גזמה עצים עליהם קוננה להקת אנפות. התוצאה: חלק מהעופות מוגנים מתים, אחרים משוועים בכוחות אחרונים לפיסת צל בטרם גם הם ימותו בשמש הקופחת. זה אולי חוקי אבל לא מוסרי

פורסם בתאריך: 14.6.19 17:51

עדכון אחרון: 16.6.19 07:55

     

במרחבי הטבע הפתוחים תראו את אנפית הבקר עומדת ברוגע ובבטחה על גבה של בהמת בר וזה אולי יהיה רגע שיזכיר לכם עד כמה צריך להניח ולאפשר לטבע ולבעלי החיים הממלאים אותו לחיות בהרמוניה ובחופשיות.

אלא שלעיתים נעשים מעשים ומי שמשלם עליהם את המחיר הם בעלי החיים, מה שמעורר את התהייה האם לא היה אפשר אחרת? במועצה האזורית חוף אשקלון החליטו לכרות מספר עצי אורן במושב חלץ, עליהם קיננו אנפיות בקר.

עשרות האנפות המסכנות במושב חלץ

עובדים מטעם המועצה גזמו את העצים עם הקנים והגוזלים חסרי האונים שבתוכם. זה קרה בזמן שהעופות הבוגרים יצאו למרחבי הטבע לצוד להן ולגוזלים מזון. כשחזרו לעת ערב אל הבית גילו את חורבנו. את הלילה הם העבירו בעמידה על חורבות ביתם.

בבוקר נחשף המראה העצוב לתושבי המושב שגילו את האנפות עומדות בחוסר אונים מול חורבות ביתן – ענפי העצים שבהם בנו קנים, הטילו ביצים ואף התרגשו למראה הגוזלים בוקעים מהביצים לאחר תקופת הדגירה הארוכה.

לרוע מזלם של עשרות הגוזלים שבקושי מסוגלים ללכת ושכבר כמה שעות מנסים למצוא פיסת צל תחת השמש הקופחת העתיד ללא כל כך מזהיר. מספר גוזלים כבר מתו וייתכן שגם אחרים כבר לא ישרדו.

גוזל אנפית הבקר מחפש פיסת צל תחת השמש הקופחת

"הבוקר כשקמנו נגלה לעינינו מחזה מזעזע. הגוזלים על הרצפה בשמש, אין להם איפה להיות, חלק מהם מתים. משהו מטורף לגמרי מה שהולך פה" סיפר אחד התושבים והוסיף "זה גועל נפש. כואב הלב. זה מזעזע. אי אפשר לעכל. ציפורים מיותמות שאין להם איפה להיות".

לפני עשרות שנים היו אנפיות הבקר עוף נודד שהיה רק מבקר באזורנו לתקופה מוגבלת וממשיך במעופו אבל לפני עשרות שנים עם התרבותן הן החלו לקנן ובוחרות את המקום על עצים סביב מדשאות ציבוריות, מזבלות ומקורות פסולת אחרים. אנפית בקר ניזונה מבעלי חיים קטנים בעיקר חרקים, דו-חיים, דגים וזוחלים קטנים.

איפה הבית שלנו? אנפות הבקר על העץ שבו עד אתמול קיננו

בבוקר הן יוצאות למרחבי הטבע למצוא אוכל ומידי ערב הן מתקבצות ללינת לילה. את חזרתן הביתה ניתן לראות בשמים בשעות אחר הצהריים כשכל קבוצה מתקדמת בשורה מדורגת ובמעוף חתירה איטי אל אתר הלינה הקבוע שלה.

בישראל, אנפית הבקר היא עוף מוגן על פי חוק. על פי מדיניות רשות הטבע והגנים פקחי הרשות יכולים לדלל את אוכלוסיות אנפיות הבקר בתוך הישובים בלבד. על פי החוק אין להטריד אותן לאחר בניית הקן ועד נטישת הגוזלים. כדי למנוע את מטרדי אנפיות הבקר ביישובים ניתן לפעול בחלון זמן צר מאוד – במהלך חודש פברואר בלבד ומשכך לא ברור מדוע בוצע גיזום העץ ועל פגיעה מזוויעה ואכזרית בערכי טבע.

"המועצה נהגה בחוסר אחריות, הילד שלי חזר מבית הספר ונגלה למחזות הקשים של גוזלים רמוסים ואחרים מסתובבים בדשא ללא קן ומחפשים מחסה וצל" מסר תושב המושב שמתגורר בסמוך.

גורם ברשות הטבע והגנים הסביר היום כי בשלב הזה הגוזלים גדולים וזה השלב שהם יורדים מהעץ לקרקע לתקופה מסויימת ולאחר מכן הם מטפסים על ענפים בינוניים ואחרי זה גדולים. מדובר בלהקה גדולה של כ-400 פרטים לפעמים הם דוחקים אחד את השני. אבל הם בשלב שהם עצמאיים. עוד נמסר לאחר בירור עם פקחי הרשות כי היתר לגזום ניתן על ידי ענף היער בקק"ל.

אלא שהתמונות והסרטון ששלחו לנו התושבים מראה מציאות אחרת בה האנפות עומדות מחוסרות בית, גוזלים מתים ואחרים משוועים אחר פיסת צל בכוחות אחרונים. "בכל מקרה מדובר במראה מזעזע" אמר תושב המושב.

מהמועצה האזורית חוף אשקלון נמסר: "אין תגובה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר