העשן המיתמר ממתחם אחסנת הפחם כפי שצילם הכונן

בעקבות מטרדי ריח קשים: מנהלי תחנת הכוח רוטנברג זומנו לשימוע

איגוד ערים לאיכות הסביבה דורש לפתוח בחקירה כנגד חברת החשמל זאת לאחר שלטענתם תקלות באחסנת הפחם גרמו למטרדי ריח קשים באזור אשקלון, כאשר הנהלת התחנה פעלה להסתיר זאת. מנהלי התחנה זומנו לשימוע. "מקור המפגע הינו בתעשיות הסמוכות לתחנה", נמסר מחברת החשמל

פורסם בתאריך: 5.6.19 15:37

עדכון אחרון: 6.6.19 09:59

     

לאחר שכונני איגוד ערים אשקלון איתרו בעירה בלתי מבוקרת במתחם אחסנת הפחם בתחנת הכוח אשר יוצרת מפגעי ריח באזור אשקלון פנתה מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מיטל אמיתי למנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר. אמיתי ביקשה ממנו כי המשרד יפעיל את סמכויות האכיפה שלו כנגד חברת החשמל בגין חשש לקיום מפגעים סביבתיים שלא כדין וישקול פתיחה בחקירה פלילית.

מתחם אחסנת הפחם בתחנת הכוח בתמונה שצילם הכונן

בפנייתה מציינת מנכ"לית האיגוד כי האיגוד מקבל בשבועות האחרונים עשרות תלונות מתושבים על מפגעי ריח קשים באזור אשקלון, חוף-אשקלון ובעיקר בקיבוץ זיקים.  "על פי בדיקתנו, מקור מטרדי הריחות הינו בשריפת פחם הנעשית באופן בלתי מבוקר ובהיקפים נרחבים, דבר הגורם ליצירתם של ענני ריחות חריפים הנעים בהתאם לכיווני הרוח המשתנים", כתבה אמיתי והוסיפה כי ביום שלישי האחרון כונן האיגוד יצא לסיור בקיבוץ זיקים בשעה 23:30 וחש בריחות המדוברים וכי לאחר שזיהה הכונן תימרות עשן ממתחם אחסנת הפחם בתחנת הכוח החליט להיכנס למתחם ולבחון את הנושא.

העשן המיתמר ממתחם אחסנת הפחם כפי שצילם הכונן

"במהלך נסיעתי מערבה בכביש הגישה לתחנת הכוח רוטנברג ולקצא"א זיהיתי תימרות עשן מאזור אחסנת הפחם בתחנת הכוח. נכנסתי למתחם רוטנברג, אספתי את מהנדס המשמרת ונסענו למתחם אחסנת הפחם. באתר נצפו בעירות פתוחות ותימרות עשן רבות המצביעות על בעירה פנימית", כתב הכונן בדו"ח שלו וציין כי כאשר נכס פנימה הוא ידבר עם מנהל המשמרת במקום ועם עובד של מתחם אחסנת הפחם "הם ציינו כי מדובר בכמויות גדולות של פחם קולומביאני ("היום מגיעה עוד אניה"). הם ציינו כי הם לא מכירים את נושא ניהול ומקורות הפחם. עובד אתר אחסנת הפחם ציין בעת הסיור במקום כי העובד המפעיל את זרוע של מחפרון ההעמסה חש גם הוא בריחות ומתחלף כל פרק זמן. ניכר היה כי העשן והבעירות הן חלק משגרת העבודה במקום".

במכתבה ציינה אמיתי כי הנהלת תחנת רוטנברג מודעת מזה מספר חודשים לתופעת הדליקות הבלתי מבוקרות המתרחשות בתדירות גבוהה. למרות זאת הנהלת תחנת הכוח לא מצאה לנכון להודיע על כך לאיגוד, ובחרה לעצום את עיניה אל מול המטרד המתמשך. וציינה עוד כי הפחם המיובא מקולומביה, "מתאפיין בריכוז גבוה של גזים נדיפים אשר כפי הנראה גורמים להתלקחויות תכופות. למרבה הצער הטיפול בהתקלחויות אלה באתר אחסנת הפחם, אינו מספק, לא עומד בסטנדרטים הנדרשים, ואינו עולה בקנה אחד עם התנאים הסביבתיים ברישיון העסק".

בנושא הזה ציינה אמיתי כי תנאי רישיון העסק של תחנת הכוח, כוללים הגדרות ברורות בנוגע לחובת טיפול מידית בשריפות פנימיות באתר אחסנת הפחם לצד חובת דיווח על כל אירוע תוך 15 דקות למוקד הסביבה. "למרבה הצער תנאים אלה לא מולאו על ידי מנהלי תחנת הכוח. בצד התעלמות זו מהתנאים הסביבתיים בנוגע לאופן הטיפול בבעירות ובמטרדים המתמשכים, אני רואה בחומרה את העובדה שעצם קיומן של הבעירות ממתחם תחנת הכוח הוסתר שלא כדין על ידי תחנת הכוח", נכתב.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מנכ"לית האיגוד מסיימת את פנייתה בבקשה לפעול לאלתר בכדי לאכוף את הדין על האחראים למטרדים הסביבתיים המתוארים ולמחדלים שהובילו לכך וכן לשקול פתיחה בחקירה פלילית. בעקבות התלונה, החליטו במשרד להגנת הסביבה לזמן את מנהלי תחנת הכוח לשימוע ולברר את העניין.

תחנת כח רוטנברג. צילום: אלירם משה

תחנת כח רוטנברג. צילום: אלירם משה

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "כמו תמיד, חברת החשמל תשתף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה. אנו מאמינים כי בשימוע יוכח מעבר לכל ספק כי מקור המפגע הינו בתעשיות הסמוכות לתחנה ולא בתחנת הכוח".

עוד נמסר כי "התחנה פועלת בהתאם לתנאי ההיתרים והרישיונות החלים עליה, ועושה שימוש בסל פחמים מאושר ותקני. ככל שמתרחשת בעירה פנימית בערימות הפחם, פועלת החברה לטיפול מידי בה בהתאם לתנאי ההיתר. מטרדי הריח בקיבוץ זיקים, מבחינת טיבם וטבעם, אינם קשורים לפעילות התחנה, וסביר להניח כי אלה קשורים לתעשיות אחרות הממוקמות באזור התעשייה אשקלון. גם בדיקות שנערכו על ידי חברת החשמל בשטח, עם קבלת עדכון בדבר תלונות, מלמדות על ממצאים שונים מאלה שמוצגים במכתב האיגוד. מתוך ראיית צרכי התושבים, והגם שמקור הריח אינו בפעילות התחנה, חברת החשמל העמידה לטובת תושבי זיקים איש קשר אשר יוכל לבחון כל תלונה בזמן אמת".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר