ד"ר ריקי שי. צילום: דוד לוי

השבוע האחרון גרם לד"ר ריקי שי לבכות באמצע הריאיון

זמן קצר לאחר הגשת כתב האישום נגד המטפלת המתעללת ספיר בושקטיין התברר כי היא תלמידה נלהבת של חברת המועצה ד"ר ריקי שי. אמו של התינוק אף אמרה כי ד"ר שי היא שהמליצה לה על בוקשטיין. מאותו הרגע החלה ד"ר שי לספוג התקפות קשות מצד רבים ברשת הפייסבוק, והדבר גלש מהר לגידופים קשים ונאצות. "עוברים עליי ימים קשים", היא אמרה בריאיון שבמהלכו נשברה ובכתה

פורסם בתאריך: 6.7.17 19:28

     

בשבוע האחרון ציינה ד”ר ריקי שי כמה אירועים משמעותיים: היא חגגה יום הולדת, הצטרפה לקואליציה וגם נפגשה עם ראש ממשלת הודו, שהגיע לביקור בישראל. אבל על כל השמחות הללו האפילה מעורבותה בפרשת המטפלת המתעללת ספיר בוקשטיין, מה שהביא עליה מתקפות רבות מצד גולשים ברשת הפייסבוק. “ימים לא קלים עוברים עליי”, היא אומרת ומוסיפה: “מילא אם זה היה באמת לגופו של עניין, אבל זו סתם רדיפה. אף אחד לא מעניין אותו מה קורה עם התינוק ומה מצבו, אלא רק לרדוף את ריקי שי. מאחר ומדובר בחברת המועצה, אז על אחת כמה וכמה”.

ספיר בוקשטיין וריקי שי בימים אחרים. מתוך פייסבוק

בוקשטיין עברה קורס מטפלות אצל ד”ר שי, ושיטוט בפייסבוק של בוקשטיין גילה כי קיים קשר לא רגיל בין השתיים. בתחילת השבוע התבטאה אמו של התינוק ואמרה כי ד”ר שי המליצה על המטפלת, ולכן היא נתנה לה לצפות בסרטונים שצולמו, אלא שד”ר שי סיפרה על תוכן הסרטונים לסנגורה של בוקשטיין, והאימא טענה כי זה שיבוש הליכי חקירה.

ד”ר שי טוענת מנגד כי זה ממש לא היה כך. “הייתי אמורה להגיע לישיבה ליד בית המשפט, ראיתי בחוץ את המשפחה עם עורך הדין ואמרתי לו שלפני שהוא מייצג אותה, חשוב שהוא ייראה את הסרטונים כי הם מזעזעים. אמרתי לו: ‘הסרטון מזעזע וכדאי שתראה אותו ותבקש לראות, כי הם גרועים’. אמרתי כמישהי אובייקטיבית שהסרטונים מזעזעים”.עורך הדין טען בדיון שאת לא שמעת צרחות בסרטון.“באמת לא שמעתי כי לא היה קול לסרטונים. אבל זה באמת לא היה קל. אמרתי לו כמה זה מזעזע וכמה הוא חייב לראות את הסרטונים, הם מזעזעים”.

ידעת שאסור לך לומר לסנגור מה ראית בסרטון?

“אמרתי שזה מזעזע ושהוא חייב לראות אותם. הוא לא יכול להגיד שהיא חפה מפשע לפני שהוא רואה את הסרטונים”.

ספיר בוקשטיין. מתוך פייסבוק

ד”ר שי אומרת כי היא לא הייתה יכולה לדעת מראש שמדובר במישהי כזו. “היא נראית פסיכופטית? היא לא נראית כזו. אבל כשאתה רואה את הסרטון, אתה מבין את המעשה, ואתה לא יכול לעבור לסדר היום. אני לא מאמינה שאדם עושה כזה דבר. מי היה יכול לחשוב על זה בכלל שיש מפלצת, שאתה מכיר אותה, שיכולה לעשות דבר כזה? היא חצי שנה, שם מטפלת אצל ההורים, וחצי שנה אתה לא רואה שום דבר. אתה מבין כמה הורים צריכים לפקוח עין?”.

אבל כל ההסברים שד”ר שי נתנה, ובעיקר הטיעון שלה שנאמר בהתחלה כי צריך לתת לבית המשפט לעשות את עבודתו, עוררו זעם רב כלפיה. חיש מהר הוצף דף הפייסבוק שלה בקללות, גידופים ונאצות, וד”ר שי ניסתה להגיב לכל אחד ולהסביר את עצמה, אך קולה נבלע במתקפה הרשתית.

“אני לא יודעת למה תקפו אותי. רק כי ראו אותנו בתמונות בפייסבוק? עשינו פעילות עם נשים ובבית האישה, ומישהו צילם והעלה. אני לא חברה של כל אחד כזה שמעלה את הדברים, ואתה לא אחראי למה שאדם מעלה. אתה לא יכול לשלוט בזה. תפסו אותי כמטרה. אתם רציניים? אף אחד לא בא ואמר, 'מה עם התינוק?' ומי שאשם העיקרי זו המטפלת. אבל הנקודה הייתה איך תוקפים את ריקי: ‘איך לימדת אותה?’ מה זאת אומרת, יש מורה נהיגה שיש לו 100 תלמידים. אחד מהם עשה תאונה ודרס מישהו, אז מורה הנהיגה אשם? 99.9 אחוז מהמטפלות שלימדתי הן מטפלות מסורות ומעולות, ואז יוצאת אחת כזו. זה אומר שאני אשמה? אני אומרת שצריך לעשות אבחונים פסיכולוגיים למטפלות. אני מקווה שעכשיו המערכת תעשה משהו עם זה. זה גורם לי לעבוד ביתר שאת כי הילדים חשובים, ואסור שאנשים כאלה יתקרבו לחינוך”.

איך הגעת למצב שאת מתעמתת עם הסבתא של התינוק בפייסבוק?

“הסבתא דיברה איתי עוד לפני כן ואמרה לי להתנתק מהבחורה הזאת, אבל הבחורה הזאת היא לא במצב שהיא משהו בשבילי. אני לא מבינה למה להפנות את האש אליי? עניין אותי מה קורה עם הילד ושמגיל אפס עד שלוש זאת תקופה משמעותית לשאר החיים. זה עניין אותי”.

תמונות ואיחולים

דף הפייסבוק של בוקשטיין היה עמוס בתמונות עם ד”ר שי, ברכות שהיא כתבה לה ואיחולים.

מה הייתה מערכת היחסים שלך עם ספיר?

“היא למדה אצלי מטפלות סוג 1. היא עבדה בגנים ומעונות עוד כשהיא הייתה בשירות לאומי. אחרי שהיא קיבלה תעודה, אני כבר לא קשורה אליה בשום קשר. היא הגיעה לפעילויות ב’בית האישה’ ועם נשים בכלל, אם זה בכנס באילת, ואני מצטלמת עם כולם, אבל היא הייתה טו מאצ’ אובססיבית כמה אני טובה וכמה אני עושה. אולי מהמקום הזה שאני עוזרת ומסייעת לאנשים, זה יצא ככה. אבל מפה ועד לבוא ולהגיד בת טיפוחיי? זה מה שאני עושה עם רוב הנשים ולא רק בעיר. גם כשהיא ניסתה ליצור קשר עם הילדים שלי, הם מחקו אותה מהפייסבוק. אבל אני, הלב הרחום שלי, אם מישהו רוצה, אז אני מסייעת. אבל מפה ועד להגיד שסידרתי לה עבודה בעירייה? הילדים אומרים לי: ‘עכשיו תפסיקי לעזור לאנשים’, אבל אני אמשיך לעזור כמה שאני יכולה. נכון שאני משלמת מחירים על זה, אבל מה תעשה?”.

ד"ר ריקי שי. צילום: דוד לוי

ד”ר שי טענה בהתחלה כי הדבר נמצא בבית המשפט ושצריך לתת למערכת לעשות את עבודתה. השתמע מזה כאילו היא מגוננת על המטפלת ולא ממש יוצאת מגדרה לגנות את המעשה. הדבר תרם לא מעט למתקפות נגדה. “גם איתמר שמעוני, שהיו לנו הוכחות, אמרנו שאנחנו סומכים על בית המשפט שיעשה צדק. מי אנחנו שנעלה אדם על המוקד? אנחנו לא נתווכח עם המשפחה. שאלתי איך אני יכולה לעזור ולסייע. אולי טעיתי בהמלצה, אבל המעונות והגנים אמרו עליה דברים טובים, אפילו האימא אמרה שהיא טובה. מפה ועד לשים אותי על המוקד, זה נשמע הזוי”.

התכתבות עם האימא

המתקפה על ד”ר שי הייתה חסרת תקדים, ואין ספק שפגעה לא מעט בתדמיתה הציבורית. אבל היא סבורה שלא הייתה כל סיבה לתקוף אותה: “כולם נכנסו לפייסבוק שלה ומרגע שראו את התמונה היו בטוחים שאני אימא שלה או קרובת משפחה. היו עוד נשים אחרות בתמונות שנפגעו מקללות והסתה. אני אפילו לא יכולה לתאר לך את הבריונות ברשת. רק בשבוע שעבר כתבתי על השיימינג ואמרתי שאני אכתוב על הבריונות, אבל אף פעם לא חוויתי את זה. אנשים שהם לא חזקים, יהיה להם מאוד קשה לעמוד בזה. לא עניין אותם הילד, עניין אותם להיכנס בריקי, כמה מהם בטח פוליטיים. אנשים כותבים: ‘אני אמשיך בעבודת הקודש וארדוף אותך’. זה לא שבאמת דואגים ומתעניינים בילד. המטרה היא מלחמה בריקי שי ובגלל זה לא רציתי להתראיין. אבל למה אני צריכה להתחבא?”

בשלב הראשון היה רושם שיצאת להגנתה.

“אף פעם לא אגן על מי שמתעלל בחסר ישע. גם אם זה היה הילד שלי. איך אפשר לצאת להגנה אחרי דבר כזה מזעזע? אתה לא רוצה לראות את האדם עצמו. אתה לא רוצה להאמין שמישהו כזה למד אצלך”.

היה רגע שנשברת ובכית?

“כן. אנחנו בני אדם”, היא אומרת. הדמעות מציפות אותה, והיא מבקשת לעצור רגע להירגע ואז ממשיכה: “החיזוקים שקיבלתי, זה היה הכי מרגש. זה ריגש אותי מאוד שאנשים כתבו שהם מחזקים אותי”.יש משהו שהיית רוצה לומר לאימא?“אני לא רוצה להגיד כדי לא לשפוט אדם שנמצא בצער. אבל אם היא רק הייתה מבררת מה אמרתי ולא ישר להגיד שיבוש ושאני מגנה עליה. אפילו בהודעות אמרתי שזה חמור. לא חשבתי שהשיחה הפרטית תצא לאנשים אחרים. היא אמרה לי את הדברים ומה צריך לעשות ומה שהיה חשוב לי זה התינוק. אני אמרתי לה שכאימא לא הייתי מחכה, באותו רגע הייתי ישר במשטרה, דקה לא הייתי מחכה. אני לא שופטת, קטונתי. זה שהעבירו את האש אליי, אני לא יודעת מה הייתה המטרה. זה כנראה ניסיון שאני אמורה לעבור ולהכשיר אותי לקראת הבאות”.

ההתכתבות שחשפה את שם האם

איך קרה שהעלית התכתבות שלך עם האימא ובכך חשפת את שמה?

“העליתי את ההתכתבות כדי להראות שגם היא חשבה כמוני שהיא מטפלת טובה. זה היה לחלקיק שנייה, ומיד כששאלו אותי על זה הורדתי. רציתי להראות שגם היא חשבה שהיא טובה”.

מה המסקנות שלך מהשבוע הזה?

“המסקנות שלי שבריונות ברשת זה אחד הכלים הכי הרסניים. מהאירוע הזה למדתי שאני לא צריכה לנטוש את כל הדברים שבשבילם נבחרתי. כשהייתי ממונה על החינוך הבלתי פורמלי אני רציתי לקדם שיהיו אבחונים פסיכולוגיים למטפלות, שהאחריות על המטפלות תעבור מהרווחה למשרד החינוך ולדאוג שיהיו פעילויות לילדים בגילים אפס עד שלוש. אולי סטיתי קצת מהייעוד של חינוך בלתי פורמלי, גם בגלל שגדעו לי את זה שנה וחצי אחרי הבחירות. אבל המקרה הזה דוחף אותי לקדם את הדברים האלה”.

האם עכשיו תמשיכי להמליץ על מטפלות?

“אני אף פעם לא ממליצה על מה שאני לא חווה. המעסיקים הקודמים שלה היו הממליצים, ואני הייתי רק על תקן מי שהיא למדה אצלה. ממה שאני ראיתי – וכל אחד שראה תמונות שלה יכול לראות – מדובר בילדה שקטה. גם אמרתי שהיא קצת חסרת ביטחון. אבל אפשר לומר שהיא נראית פסיכופטית? שהיא נראית מפלצת? ואם היה נראה לי משהו כזה, אז הייתי ממליצה על מי שפוגע בחסר ישע?”.

סנגורה של ספיר בוקשטיין לא מסר תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר