תיק שמעוני. צילום: דוד לוי
עו"ד רובינשטיין: "אם התביעה בנתה תיק על כזה דבר אז יש לה בעיה". תיק ראיות

הפתק והסדק: האם פיסת נייר תביא לקריסת תיק שמעוני?

דרמה במשפטו של איתמר שמעוני: שוטרת סמויה העידה כי אספה פתק מפליל, המהווה ראיה מרכזית, משולחן שבו ישבו איתמר שמעוני וחברו משה פונטה, במסעדה. הסנגורים טוענים כי השוטרת אינה דוברת אמת וכי יש בידם תצהיר המחזק טענה זו. "אם אין פתק, אין תיק שמעוני", אומרים בצוות ההגנה. מהפרקליטות נמסר: "מדובר בהליך תלוי ועומד ולא נוכל להתייחס"

פורסם בתאריך: 9.2.18 10:35

     

לפני שבועות מספר התקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב דיון חשוב במיוחד. אל הדיון הובא פרגוד שנועד להסתיר את מי שתעיד מאחוריו — שוטרת מיחידת העיקוב של המשטרה.

בלשי יחידה הזאת נבחרים בקפידה לתפקיד זה, בדרך נבחרים אנשים שהמראה שלהם אינו מושך תשומת לב ושיודעים להיטמע בכל מקום, כך שנוכחותם אינה מורגשת כלל.

מסכת סקי ומעיל גדול

העוקבת שהגיעה לבית המשפט ליוותה את איתמר שמעוני בזמן כהונתו כראש העירייה, היא הלכה אחריו לפגישות או עמדה לידו בבתי קפה ומסעדות. היא נכנסה לאולם בית המשפט כשפניה מוסתרות במסכת סקי והיא לובשת מעיל הגדול עליה בכמה מידות ונעמדה מאחורי הפרגוד.

עוקב מ"הסמויה". צילום: מוטי קמחי

היא נשאלה על דוח עיקוב שכתבה בתאריך 20 במאי 2015, כחצי שנה לפני חשיפת הפרשה, כאשר איתמר שמעוני עדיין כיהן כראש עירייה פופולארי. הוא הגיע אז לפגישה עם חברו ויד ימינו משה פונטה, הנאשם עמו בכתב האישום. את הפגישה הם קיימו במסעדת "שיפודי ציפורה" שבגן העיר באשדוד.

העוקבת ישבה בשולחן סמוך וכתבה בדוח העיקוב כי פונטה “נראה כשהוא מניח אל מול הנדון דף נייר. לאחר מכן דף הנייר לא נראה”.

כאשר היא נשאלה כיצד הגיב שמעוני לפתק, נזעק צוות ההגנה וטען כי היא לא כתבה את זה בדוח לאחר העיקוב. מתברר כי את תגובתו של שמעוני לפתק ציינה העוקבת בפעם הראשונה בשיחת הריענון שהיא קיימה יום קודם במשרדי הפרקליטות.

הפרגוד מאחוריו העידה העוקבת

“מה הייתה תגובתו של איתמר שמעוני, אם בכלל, לדף הנייר שהניח בפניו משה פונטה?” שאלה התובעת עו”ד הילה גבאי את העוקבת.

העוקבת השיבה: “הוא הסתכל לכיוון הדף”.

הפתק כראיה מרכזית

כדי להבין עד כמה חשוב המשפט הזה, צריך לחזור לכתב האישום שהוגש נגד שמעוני. בכתב האישום מיוחסת לשמעוני קבלת שוחד מאיש העסקים גבי מגנזי בסך 100 אלף שקלים. על פי כתב האישום, מי שקיבל את הכסף מנהגו של מגנזי הוא משה פונטה בפגישה שהתקיימה בחניון של מלון ריץ’ קרלטון בהרצליה.

מנגד, טענתו של שמעוני לאורך הפרשה תמיד הייתה כי אינו יודע מה מקור הכסף שהביא אליו משה פונטה.

על פי טענת התביעה, על הפתק שהחזיק פונטה באותה שיחה עם שמעוני היו רשומים שמות של בני משפחה וקרובים שהביאו כסף לפונטה, ובהם מופיע גם השם גבי מ', ולידו מספר שנראה כמו הסכום 100 אלף.

איתמר שמעוני, עו"ד עמיר ג'ורג'י ומשה פונטה

כעת ברורה חשיבותו של המשפט שאמרה העוקבת כי ראתה את שמעוני מסתכל על הדף, זאת מאחר שהיא סותרת את טענת ההגנה של שמעוני כי אינו יודע מהו מקור הכספים שהביא לו משה פונטה. אלא שבזמן אמת העוקבת לא ציינה זאת.

אז איך התביעה יודעת מה כתוב בפתק ההוא? מתברר כי נוסף לדוח של העוקבת היא כתבה גם מזכר באותו היום, לדבריה. במזכר זה היא סיפרה כי אספה גזירי נייר משולחנם של פונטה ושמעוני.

“מתי הבחנת בגזירי הנייר לראשונה?” נשאלה העוקבת בידי עו”ד גבאי והשיבה: “ברגע שהם עזבו את השולחן”. בהמשך היא הוסיפה: “ברגע שהם לא היו בשולחן, ניגשתי לשולחן ואספתי את גזירי הנייר שהבחנתי בהם”. העוקבת סיפרה עוד כי לאחר שאספה אותם היא שגם חיברה אותם.

התובעת עו"ד הילה גבאי

"העוקבת לא תפסה את הפתק"

כאשר נשאלה העוקבת מה היא חושבת על גודל הנייר שהחזיק פונטה ולטענתה הניח בפני שמעוני בהשוואה לפתק שחיברה מגזירי הנייר, היא השיבה: “אני יכולה להגיד שזה יכול להתאים מבחינת הגודל, אני לא יכולה להגיד שזה אותו דף נייר”.

לאחר מכן החלה העוקבת להישאל שאלות בידי סנגורו של שמעוני עו”ד מנחם רובינשטיין, אלא שהחקירה שלו הופסקה בטענה כי השאלות נוגעות לנושאים חסויים.

במהלך הדיון, כאשר הוצג הפתק בבית המשפט, טען עו”ד ג’ורג’י עמיר, סנגורו של משה פונטה, כי הפתק הזה הוא פתק שאינו קביל כי, לדבריו, העוקבת “לא תפסה את המסמך. יש לנו עד שבאופן ישיר חתום על תצהיר שהוא מצא את המסמך במקום אחר לגמרי”.

התצהיר של המאבטח

בעקבות כך עתרו הסנגורים ודרשו לחשוף פרטים רבים בנוגע לאותו העיקוב. בין היתר הם טענו כי ככל הנראה בעקבות לחץ מצד גורמי התביעה או החקירה ביצעה העוקבת מקצה שיפורים על מנת לתת משקל לאותו פתק נייר ולהכשיר אותו.

 

עוד טענו בצוות ההגנה כי הטענה של העדה כי מצאה את הפתק על שולחן היא טענה שקרית. כחיזוק לטענה זו הם אומרים כי הכנסת הפתק לתיק החקירה של שמעוני בוצעה בחודש אוקטובר 2015, חמישה חודשים לאחר אותו עיקוב. כאשר התהייה היא מה עבר על הפתק באותם חודשים.

האם הוא אסף את הפתק? המאבטח של שמעוני

כמו כן, הם טוענים כי מאחר שבאותה התקופה איתמר שמעוני היה מאובטח בדרגה 6, בשל איומים שהיו נגדו באותו הזמן, היו כללים שחייבו את המאבטח שלו לאסוף כל דבר שאיתמר משאיר אחריו ובטח כאשר מדובר בפתקים ומסמכים. לטענת ההגנה, יש להם ביד תצהיר של המאבטח שמאשר זאת.

"זה לא נותן מנוח"

“אני באמת חושב שבפתק הזה רב הנסתר על הגלוי”, אומר עו”ד אשר אוחיון, סנגורו של עופר שמעוני. “אני גם חושב שהאופן שבו הדברים הגיעו לידיעת איתמר מעורים סימני שאלה גדולים. כיוון שייצגתי את איתמר עוד בשלבים הקודמים, אז בשלב השימוע לא הביאו שום הסבר איך הגיע הפתק. היה רק פתק, ואין שום דוח של אף אחד מהעוקבים. זה היה מוזר לגמרי. מה זה פתק שצומח בתוך התיק?”.

אוחיון גם מתייחס לשיפורי העדות שעשתה העוקבת בשיחת הריענון לקראת העדות ואומר: “זה סימן שאלה כל כך מהותי של התנהלות לא שקופה, שאני מראש לגמרי אומר לך רב הנסתר על הגלוי. ברור שהיו עוד עוקבים ועוד עיקובים. דוח בזמן אמת לא ניתן. יש פתק שהערך היחיד שלו זה רק אם הוא נתפס באותה פגישה. זה לא נותן מנוח וזה מריח לא טוב”, אומר עו”ד אוחיון.

עו"ד אשר אוחיון: "זה לא מריח טוב"

בתור אזרח אתה לא רוצה להאמין שהמשטרה משקרת בעניינים כל כך מהותיים.

“המשטרה משקרת על ימין ועל שמאל, הם עשו כבר דברים יותר גרועים. אני לא מנהל את העניין הזה כי הוא לא נוגע לעופר, ואני אומר לך שהוא די מסריח הקטע הזה”.

אם יפסלו את הפתק הזה כראיה, זה יפגע מאוד בתיק?

“אם אין פתק, הערכה שלי שאין תיק נגד איתמר. אם אין פתק, איזו ראיה יש נגד איתמר? אין אחד שאומר, 'נתתי לאיתמר', ואין אחד שאומר, 'איתמר ידע שזה ממני'. אז איך אפשר יהיה להרשיע את איתמר שקיבל שוחד מאנשים, כשאין שום הוכחה שהוא ידע שהם נתנו למשה? הרי גם משה אומר שכל ההתנהלות הייתה ממנו, ואף אחד לא אמר שהוא ידע שזה מגיע לאיתמר”.

סנגורו של שמעוני עו”ד מנחם רובינשטיין, שהחקירה הנגדית שהוא ביצע לעוקבת הופסקה באמצע, אמר: “אנחנו מאוד רוצים לחקור את הגברת הזאת בחקירה נגדית. המדינה נדרשת לתת הבהרות והסברים על מה שקרה. מה אני חושב? אני חושב בין דברים חמורים מאוד לבין דברים אחרים”.

יכול להיות שהמשטרה בודה ראיות?

“סליחה, זו פעם ראשונה שהמשטרה בודה ראיות ושמשקרים במשטרה? לא מכיר את פרשת מע”צ?” הוא שואל ומוסיף: “אני חושב שאם מישהו בדה ראיות או שיקר, שיעמוד לדין”.

אם זה יקרה, תגיש תלונה?

“אם זה יעלה בבית משפט, אני אמליץ להגיש תלונה”.

עו"ד מנחם רובינשטיין: "אם מישהו בדה ראיות שיעמוד לדין"

רובינשטיין גם סבור שהמשטרה והפרקליטות בנו יותר מדי על הפתק הזה ותולים בו תקווה רבה מדי. “אני לא חושב שהפתק הזה יש בו משהו נגד איתמר שמעוני. כשלעצמו אין דבר וחצי דבר כנגד איתמר שמעוני. אני מלכתחילה לא חשבתי שהפתק מהווה נדבך מרכזי בתיק הזה. אם התביעה בנתה תיק או רבע תיק על כזה דבר, אז יש לה בעיה”.

בינתיים עניין הפתק מונח בפני בית המשפט וכך גם כל הבקשות של הסנגורים לחשוף את כל פרטי העיקוב ההוא. התביעה מצדה מתנגדת לחשוף כמעט כל פרט, כי לטענתה מדובר בשיטות חקירה שאסור לחשוף אותן. בזמן הקרוב צפוי בית המשפט להכריע בעניין הזה ואף להעלות את אותה עוקבת לחקירה נגדית, ובה היא תצטרך להידרש לתהיות וטענות שמעלה צוות ההגנה.

סנגורו של משה פונטה, עו”ד עמיר ג’ורג’י, סירב להגיב לכתבה.

מפרקליטות מחוז תל אביב – מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה: “מדובר בהליך תלוי ועומד, ומשכך לא נוכל להתייחס לנושא בטרם הדברים יובהרו בבית המשפט”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר