איתי סהר. צילום: ראובן קפוצינסקי

איתי סהר: “אני מוכן לשלם כל מחיר ולהוכיח שאפשר גם אחרת"

איתי סהר, עורך דין ויזם עסקי, הרגיש שתושבי אשקלון משלמים את מחירה הכבד של השחיתות. הוא החליט לקפוץ למים העמוקים ולהתמודד על ראשות העיר. סהר נחוש לחולל שינוי, הוא אינו חושש מחוסר ניסיונו הפוליטי וחושב שזאת דווקא נקודה נוספת לזכותו. הוא גם אינו חושש לדבר על הכול ולהטיח ביקורת נוקבת על התנהלות העירייה, ביקורת ששמר בבטן במשך שנים

פורסם בתאריך: 12.1.18 14:28

     

רשימת המועמדים לראשות עיריית אשקלון בבחירות שיתקיימו בחודש אוקטובר הולכת ומתארכת. השבוע הצטרף אליה שם נוסף, מסקרן ומפתיע: עו”ד איתי סהר, המוכר לרבים בעיר כחבר בלהקה "הפיל הכחול" ומי שמזוהה כיום עם הפאב המצליח בחוף דלילה "הג’ק". הכרזתו של סהר מצטרפת להכרזות נוספות על התמודדות על ראשות העירייה מצד עו”ד אבי עייש ומצד איש השב”כ לשעבר ויקטור בן עמי.

"הקדנציה הקרובה היא דרמטית"

הריאיון עם סהר מתקיים לאחר שעבר לילה סוער ללא שינה בבית החולים בעקבות הולדת בנו השלישי. “היה לילה מדהים, אשתי עשתה את זה, כמו תמיד, כמו גדולה. אנחנו מאוד מתרגשים, ואין ספק שזכיתי שוב באחת החוויות המדהימות ביותר שיש”, הוא אומר.

שעות אחדות לאחר שהגיח לאוויר העולם בנו השלישי, חזר סהר לפעילות נמרצת, כזאת שהוא מחויב אליה מתוקף היותו מועמד לתפקיד ראש עיריית אשקלון. אמנם את ההודעה הרשמית הוא הוציא רק השבוע, אך לדבריו את ההחלטה הדרמטית הזאת הוא לא קיבל על רגל אחת, אלא בתום תקופה ארוכה שבה חש שתושבי העיר משלמים מחיר קשה, כפי שהוא מגדיר זאת.

“מה שגרם לי לרוץ הוא לא איזשהו טריגר בן יום או יומיים ולא משהו טרי, אלא ביקורת ארוכת שנים על התנהלות העירייה. היא לא נולדה אתמול ובטח שלא בקדנציה של תומר גלאם”, הוא מסביר. “נפגענו מהשחיתות, לכאורה, שהתגלתה בעיריית אשקלון ואת המחיר משלמים יום-יום תושבי העיר כמעט תחת כל כותרת אפשרית. אם זה בתשתיות, בבעיית הפקקים והחניה, זיהום אוויר ובעיקר כישלונה הכולל של העירייה בטיפול בעסקים ותעסוקה. לצערי, העירייה הפכה למומחית בדיכוי עסקים ויזמים. מוכרחים לשנות תפיסה וגישה כלפי יזמות ולעשות את זה באופן עמוק ומסודר, שיכלול שינויים מבניים רציניים שיסייעו לפתור בעיות מרכזיות בעיר. אשקלון היא עיר נפלאה שמושכת הגירה של צעירים, אבל אינה מנוהלת טוב. אני מגיע עם תכנית עבודה מפורטת הנוגעת לכל תחומי אחריות הרשות ומתכוון לעבוד עבור העיר שלי ועבור תושביה, לממש את הפוטנציאל העצום שלה ולדאוג שלא תהפוך לעיר לינה כושלת שתושביה עובדים בגוש דן, תקועים בפקקים ואינם מבינים למה בעצם הם כאן. מצאנו את עצמנו בנקודה שבה השתלבו מספר נתונים ויצרו צומת. זו, לתפיסתי, נקודה דרמטית בחיי העיר אשקלון. הקדנציה הקרובה היא דרמטית, והיא יוצאת לדרך אחרי שמתרחשת כאן קריסה טוטלית של כל מנגנוני העירייה. הקריסה הזאת אירעה על אף המאמצים שעשו אנשים טובים כדי להחזיק את החבל, בזמן שהעיר עברה טלטלות קשות. אנחנו עומדים בפתחו של יישום הסכם הגג, ואם הוא יבוצע וייבנו 30 אלף יחידות דיור חדשות מבלי שנערוך שינוי גישה יסודי, הבעיות רק יחריפו”.

בא מהשטח

כשסהר מדבר על יזמות ועסקים, הוא יודע היטב במה מדובר. הוא ממקימי ובעלי פאב “הג’ק” במבנה האונייה בחוף דלילה, בית הקפה "נלסון" הסמוך לקניון חוצות, מועדון הקרוספיט ובית הספר לגלישה “דה בוקס” במתחם הקוסמוס ועוד, עסקים שבנה עם שותפיו במו ידיו. סהר ושותפיו בפאב ”הג’ק” אחראים לאחת מיוזמות ההתחדשות העירונית החשובות באשקלון בכך שיזמו וביצעו את מבצע השיקום המצליח של מבנה האונייה. “העירייה כשלה שנים בהתמודדות עם המקום הזה, שהיה עזוב ומוזנח, ואנחנו הפכנו אותו לשוקק חיים. מה שעשינו בחוף דלילה אפשר וצריך לעשות בכל תחום בעיר ובכל ושכונה באשקלון”.

סהר בן 38, נשוי ואב לשלושה. הוא נולד, גדל והתגורר מרבית חייו באשקלון וכך גם כיום. הוא דור שלישי למשפחת ארביב המקומית, שעלתה לאשקלון מלוב בשנות ה-50 ושוכנה בשכונת מגדל. את ילדותו חילק בין העתיקות למונטיפיורי. לפני שפנה ליזמות סיים בהצטיינות תואר במשפטים, עבד כעורך דין והתמחה בליטיגציה מסחרית, תחילה במשרד אהרונסון-שר-אבולעפיה ושות’ בתל אביב ולאחר מכן במשרד עצמאי משלו. במסגרת זאת ייצג גופים גדולים, בהם גם רשויות מקומיות שונות, בסכסוכים כספיים וחוקיים גדולים ומורכבים. סהר הוא גם מוזיקאי ושימש גיטריסט ומפיק מוזיקלי של להקת הרוק האשקלונית “הפיל הכחול”.

אתה נכנס לזירה הזאת ללא שום ניסיון.
“אני מביא איתי את הניסיון היום-יומי שלי במסגרת העסקים שלי ומה שאני עושה בתחום היזמות, היכרות עם החוק והבנה מוחלטת של צורכי התרבות. כשאני סוקר את כל הנתונים האלה שאני מחזיק בהם, אלה היתרונות שלי. היתרונות האלה מייצרים אחריות ולא מנוף להישגים אישיים. אני רוצה למנף את הידע שלי והמקצועיות לטובת עשייה ציבורית. אשקלון היא העיר שבה נולדתי, גדלתי והתחנכתי, וזה הזמן שלי לעשות עבורה חזרה. דווקא כשאני סוקר את חברי המועצה בקדנציה האחרונה ואת המועמדים, אני מתרשם שאני מבין היחידים שיש לו ניסיון רלוונטי כלשהו. אני היחיד שהשקעתי בעיר הזאת והקמתי בה עסקים. אני היחיד שאפשר לזקוף לזכותו החייאה של אזור שלם, ששינינו את גורלו”.

וניסיון פוליטי הוא לא משהו שרלוונטי בעיניך?
“אני שואל את עצמי מה היה קורה אם הייתי חבר מועצה בחמש השנים האחרונות? מה הייתי לומד? הייתי לומד לעשות מסיבות יח”צ? הייתי לומד איך נראה מינהל לא תקין לכאורה? איך נותנים למערכת שלמה להתנהל בלי ראש ומוחקים שדרת ניהול שלמה? אני יכול להוסיף לרשימה הזאת עוד הרבה דברים, כשבשורה התחתונה זה לא בדיוק ניסיון חיובי. אנחנו מביאים ניסיון פרקטי ואמיתי. אנחנו באים מהשטח ויודעים בדיוק מהי המשמעות של להאמין בעיר הזאת ולסכן מכספך ומזמנך לטובתה, לשים את כל יהבך על האמונה שלך בעיר הזאת ולהצליח. אם מישהו מהדמויות הפוליטיות מביא איתו משהו דומה לזה, אשמח לשמוע”.

אתה מדבר ברבים, מי עוד ברשימה שלך?
“קבוצה רצינית של אנשים שהמכנה המשותף ביניהם הוא שפשוט אכפת להם, זה מה שמחבר בין כולם. אנשים כמוני שמבינים שחובה לייצר נבחרת בעלת כישורים וניסיון רלוונטי שתעשה לטובת העיר והתושבים”.

למה אתה לא חושף שמות?
“אני מרגיש שחובת ההוכחה כרגע היא עליי בלבד, ואני לא מצפה לרוץ בזכות שם של אף אחד, אצלנו אין מטריות. זה משהו שהוא באחריותי האישית כרגע. כשארגיש מספיק נוח, אני אבקש מהחברים להיחשף”.

ובכל זאת, אפשר שם אחד או שניים?
“אני יכול לומר שבמעגלים הקרובים שלי ובין אלה שתומכים בי נמצא רוני אליאב, בעלים של בית ספר לאבטחה וסגן אלוף במילואים בשלדג, ואלי כחלון, שמנהל בין היתר את מתחם הקוסמוס בעיר. אני עדיין לא יודע אם הם יהיו ברשימה, אבל אלה אנשים שמכירים את המציאות העסקית והחברתית, פעלו ופועלים לטובת הקהילה ומאמינים שאני יכול להוביל נבחרת שתוביל את העיר בהצלחה רבה”.

"אני אדם יהודי, יהודי מאמין"

סהר גם מותח ביקורת חריפה על ראש העירייה בפועל תומר גלאם על רקע אי-חקיקת חוק עזר נגד סגירת מרכולים בשבת ועל פוליטיקאים שיש להם הנהגה רוחנית. “לצערי, תומר נמנע מלחוקק חוק עזר עירוני שימנע את יישום ‘חוק המרכולים’ באשקלון ובכך יגן על מרכולים ועסקים נוספים מקריסה ויגן על חירותם וזכותם של התושבים לבלות את סוף השבוע כרצונם. ראשי ערים ברשויות אחרות חוקקו חוקים כאלה להגנת זכויות תושביהם, עיריית אשקלון פשוט הזניחה את חובתה זו”, אומר סהר, “זה לא סוד שאני מאוד מחבב ומכבד את תומר גלאם, הוא בחור מצוין. שנינו גדלנו פה, והעיר חשובה לו כמו לי, אבל חובתו להכיר את הגוונים השונים בקהילה, ועליו להגן על זכויות כל התושבים ולהתוות חזון, ולצערי הוא אינו עושה זאת. פוליטית, הוא גם לא יכול לעשות זאת”.

למה בחרת לתקוף דווקא מהחזית הזאת?
“חשוב לציין שלא תקפתי את עניין הדת, אלא את מה שבעיניי הוא ניצול של הדת וביזוי התורה, לא פחות מזה. אני אדם יהודי, יותר מזה, אני יהודי מאמין, אבל ברור לי שמה שנעשה פה במסגרת 'חוק המרכולים' הוא רחוק כמזרח ממערב מדאגה לכבודה של השבת ותורת ישראל. מדובר בלקיחה של מושגים חשובים ומהותיים לכל יהודי והפיכתם לקופון פוליטי זול ומהיר.

חובתה של הרשות לשמור על הסמכויות של בעלי העסקים לנהל את עסקיהם כראות עיניהם, בטח כשמנגד מדובר בגחמות פוליטיות זמניות שנועדו לשרת אינטרסים לפוליטיקאים ספציפיים. כשעיריית אשקלון לא נעמדת על הרגליים האחוריות כדי להגן על בעלי העסקים זאת הפקרה, שנעשית בהמשך לאוזלת היד הקבועה והגישה המדכאת של הרשות כלפי עסקים ויזמים בעיר”.

אתה לא חושש שהכיוון הזה דווקא יכול לפגוע בך?
“אני לא רואה בזה כיוון, זאת לא הכרזת קמפיין. עבורי זאת תפיסת העולם שלי שנובעת מההגות היהודית. פוליטיקה היא עולם שכולו חול, סכסוכים ומחלוקות; וערבוב של פוליטיקה עם הנהגה רוחנית-דתית לא עובד וגורם נזק לכל הצדדים. אנו רואים דמויות שהעמידו הדרכה רוחנית, עצה ונחמה לציבור גדול והרחיקו מעליהם רבים בשל מעורבות מוגזמת בעולם הפוליטי. עם כל הכבוד, זה לא ייצוג נכון, זה עוול לאותן קהילות שמבקשות הנהגה רוחנית. מנהיגים רוחניים צריכים לקבל על עצמם לקרב”.

ולמה בכל זאת בחרת להיכנס לעולם די מלוכלך שכולו סכסוכים ומחלוקות?
“יש הרבה מאוד סיבות של למה לא לעשות את זה, אבל זאת חובה גדולה מאוד דווקא כן לעשות את זה. כל הדברים האלה שמתקשרים לפוליטיקה אכן מרתיעים הרבה מאוד אנשים טובים ומוכשרים מלגשת לתחום. מבחינתי כל הדברים הללו הופכים ללא רלוונטיים ברגע שאני מרגיש שמוטלת עליי החובה הזאת. אני מוכן לשלם כל מחיר ולהוכיח שאפשר גם אחרת”.

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "בתוך חודשים ספורים מאז נבחר לכהן כראש העיר בפועל, הוביל תומר גלאם שורה של מהלכים משמעותיים לטובת תושבי העיר בכל התחומים, והתוצאות מדברות בעד עצמן. הציבור נבון מספיק כדי להחליט בבוא העת מי ראוי לשרת אותו, ורצוי שלא להקדים את המאוחר".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר