אחיות במערך הסיעודי במרכז הרפואי ברזילי
אחיות במערך הסיעודי במרכז הרפואי ברזילי

החיים לפני הכל

מערך הסיעוד של המרכז הרפואי ברזילי שם את האדם במרכז ולאורך כל הדרך עומדת לנגד עיניו טובת המטופלים והאנשים היקרים להם. זאת, לצד פעילות תמידית בפיתוח מקצועי של צוות הסיעוד במטרה לייצר סיפוק, הנאה וחשיבה מחוץ לקופסה. והתוצאות לא מאחרות להגיע - המטופלים זוכים למעטפת תמיכה רחבה מצוות שעשייה הפכה אצלו לחלק בלתי נפרד מהשירות

פורסם בתאריך: 18.4.19 16:03

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

כבר בשנה הראשונה ללימודיהם, השיעור הכי חשוב שעוברים עובדי הסיעוד במרכז הרפואי ברזילי הוא הצבת טובת המטופל ומשפחתו לנגד עיניהם. זו לא סיסמה ריקה מתוכן, אלו לא מילים שנכתבות בחול ולא משפט שמסתיים בנקודה. זה החזון בו מאמין בית החולים ומחייב את עובדי הסיעוד לעשות הכל על מנת להוציאו לפועל. החל מהיום הראשון בו נכנסו בשערי המרכז הרפואי מכוונים האחים, האחיות והכוחות המסייעים למצוינות בעשייה איכותית, בטוחה ומותאמת לצרכי המטופל. זאת, תוך מיצוי היכולות המקצועיות שלהם, התפתחותם האישית, שימור הגישה אנושית, החום והכבוד לו ראוי כל אדם.

המרכז הרפואי ברזילי מונה כ-900 עובדי סיעוד, מתוכם כ-750 אחים ואחיות וכ-150 כוחות עזר מיומנים וסטודנטים לסיעוד התורמים ונרתמים בלמידת המקצוע. מתוכם 77% אקדמאים ו-64% עם הכשרה על בסיסית (כאשר השיעור בישראל עומד על 48% בלבד). רק בשנה האחרונה קלט בית החולים 92 עובדי סיעוד, מתוכם 67 אקדמאים, ובשנה שלפניה נקלטו 104 עובדי סיעוד, מתוכם 60 אקדמאים. אלה מעניקים טיפול מקצועי, אנושי, איכותי ובטוח למטופלים ולמשפחותיהם בכל המחלקות בתוך בית החולים ובקהילה מחוצה לו.

את צוות הסיעוד מובילה ביד רמה לימור שיימן, שלא רק שנולדה בבית החולים, אלא גם סגרה מעגל כשהתמקצעה בו כמה שנים לאחר מכן. בעברה שימשה לימור מורה בכירה לסיעוד ומרכזת מחזורי הסמכה לסיעוד, אחות אחראית במחלקות אורתופדיה, כירורגיה כללית וכלי דם, חדר ניתוח, אחות כללית ומפקחת בהנהלת הסיעוד. שיימן, שמנהלת את מערך הסיעוד משנת 2012, היא בוגרת תואר ראשון בהצטיינות יתרה ושני בהצטיינות, בחוג לסיעוד באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, היא בוגרת המסלול להכשרת מנהלי סיכונים במערכת הבריאות, סיימה התמחות במנהל ומדיניות ארצית ב-2016 וחברה פעילה ב'פורום מייעץ בתי חולים כלליים' לאחות ראשית ארצית.

צוות הסיעוד הינו שותף פעיל בהובלת תהליכים למתן שירותי בריאות בטוחים ואיכותיים במגוון המחלקות והשירותים שמציע בית החולים. הוא נמצא בצומת המרכזי וממלא תפקיד חשוב מאין כמוהו עבור המטופלים, משפחותיהם וכל מי שמגיע לפתחו של המרכז. אבל לא רק. תרומת הידע, המקצועיות והמומחיות של הצוות באים לידי ביטוי גם במעורבות שלו בחיי הקהילה. רק בשנה האחרונה יצא צוות אורתופדי אל המתנ"סים ברחבי העיר והעביר הרצאות בכל השפות לגיל השלישי בנושא מניעת נפילות. צוות נוירולוגי העביר לקהל הרחב הדרכות על מניעת שבץ מוחי, גילוי סימנים מקדימים ואורח חיים בריא. מאורולוגיה יצא צוות להעלאת מודעות לסרטן הערמונית, וזו רק רשימה חלקית. את עולם הידע הרחב והמעמיק שלו החליט הצוות שלא להשאיר בין כותלי בית החולים, אלא להעביר הלאה.

"אנחנו מאמינים שככל שלצוות הסיעודי יהיו מיומנויות מעמיקות, נרחבות ומתקדמות כך איכות ובטיחות הטיפול יהיו מקצועיים יותר", אומרת לימור שיימן מנהלת מערך הסיעוד במרכז הרפואי ברזילי. "אנחנו משקיעים רבות בפיתוח מקצועי של הצוות והמנהלים המובילים אותו, הן ברמה האקדמית והן בהכשרות על בסיסיות, מתוך ראיה שעל מנת שהמטופל יהיה במרכז גם על הצוות להיות במרכז. כל זה מושג באמצעות למידה מתמדת, התחדשות, שימוש מושכל בידע ובטכנולוגיות חדשות. הנהלת המרכז, בראשותו של פרופ' חזי לוי, מעודדת ותומכת באחים ובאחיות בלימודים אקדמיים, מומחיות קלינית והשתתפות במגוון סדנאות וקורסי העשרה הנוגעים לעשייה, להתפתחות בשדרה הניהולית ובמחקר".

לימור שיימן

לומדים מכל העולמות

בעוד האחים והאחיות לומדים את חשיבות הטיפול הסיעודי הם מתמחים במקביל בכל העולמות המרכיבים את הטיפול הרפואי, אם זה רוקחות, רפואה, פסיכולוגיה, וסוציולוגיה, במטרה לקבל לידיהם את הכלים לנהל ולרכז את תכנית הטיפול הנתפרת באופן אישי עבור כל מטופל ומטופל. הראייה ההוליסטית עוזרת להם לזהות את הצרכים שעולים מהשטח ולתת להם מענה ראוי ומקצועי. כך לדוגמה, קיימת במרכז הרפואי ברזילי אחות מומחית קלינית שעברה הכשרה מעמיקה בתחום הסוכרת בכדי שתוכל לאבחן ולטפל נכון במטופלים החולים במחלה או מועדים לה. כמו כן, הוכשרה אחות המתמחה בפגים ובתינוקות שנולדו טרם זמנם, וכן אחות האחראית על המכון האונקולוגי המומחית גם בטיפול תומך אשר יוצאת אל המחלקות, מאתרת מטופלים ומשפחות ברגעים הקשים בחייהם ו'תופרת' עבורם תכנית טיפול שתקל על התסמינים והכאב.

האני מאמין של בית החולים הוא שעל הצוות הסיעודי להמשיך את תהליך הלמידה, ההתמקצעות וההכשרה האקדמית תוך כדי עבודה. בנוסף, הנהלת המרכז משקיעה רבות בקידום האקלים החינוכי במחלקות השונות גם בקרב סטודנטים לסיעוד, בצוות חדש ואף בכוח העבודה הוותיק. לצד ההדרכה הצמודה, ליווי של חונכת לאחות חדשה, קליטה מיטבית, דוגמה אישית והעברת הידע המקצועי הרב – מקיים צוות המטה פעמיים בשנה מפגשים עם סטודנטים ואחיות חדשות, מתוך רצון לשמוע כיצד הם חווים את ההתנסות, מה חשוב להם לשמר ומה ניתן לשפר עוד. ניתוח הנתונים והסקת המסקנות נועדו להובלת מדיניות מקצועית לצד ייצור פרויקטים.

"אנחנו משקיעים רבות בגיוס ושימור הצוות הסיעודי ובקידום איכות הטיפול הניתן על ידם ברצף הטיפולי, באשפוז ובמעבר לקהילה", אומרת שיימן. "בנוסף, היות ואיכות הטיפול מושפעת מההכשרה של הצוות הסיעודי אנחנו נערכים מבעוד מועד לקראת פתיחת שירותים חדשים. השנה לדוגמה, לאור המעבר של המיון לרפואה דחופה והגדלת פעילותו, פתחנו לראשונה קורס על בסיסי ייעודי ברפואה דחופה שעתיד להכשיר עשרות אחים ואחיות. דגש רב ניתן גם למינוף המחקר בסיעוד, קידום פעולות לשמירת בטיחות המטופל, ניהול סיכונים, מניעת זיהומים, הגברת השותפות וקידום פרויקטים המשותפים לקבוצות המחלקתיות. כל זאת לפי המסלול בו אנחנו מאמינים – מגיוס, לפיתוח, למיצוי הפוטנציאל המלא של כוח האדם שלנו".

לא בכדי נוצרו בשנים האחרונות פרויקטים מחלקתיים רבים שנועדו לשרת את המטופל והקרובים לו. פרויקטים שיותר מכל מממשים הלכה למעשה את המשפט שניצב לנגד עיניו של צוות הסיעוד מיומו הראשון – הצבת המטופל במרכז.

שתי מחלקות יזמו פרויקט להפחתת תחושת הבדידות של המטופל במהלך האשפוז באמצעות יצירת רשת חברתית, שמטרתו לאתר מטופלים בודדים או מעוטי מבקרים ושילובם בפעילות שמייצרים עבורם הצוות הסיעודי וסטודנטים מתנדבים.

פרויקט נוסף מתמקד בחיזוק השיח בין המטפל למטופל בהתאם להבנת מצבו הרפואי, במהלכו האחות המרכזת את הטיפול מקיימת בכל בוקר שיח עם המטופלים שהתקבלו ביממה האחרונה במחלקה.

במחלקת הילדים יצרו את 'הפינה לשאלתך' בה הורים מעלים על סדר היום שאלות בנושאים מגוונים כמו תזונה נבונה, תרופות וטיפול נכון. אותן תשובות מחולקות לבסוף כעלון מחלקתי שניתן להורים במסגרת האשפוז במחלקה.

כמו כן נפתחה קבוצת וואטסאפ ייעודית לקהילה האתיופית בה יכולים המטופלים להעלות שאלות, פחדים וחששות ולקבל עליהם מענה מקצועי מצוות הסיעוד.

האחים והאחיות במחלקת הפגייה יצרו תכנית 'ההאכלה גמישה' לפיה ידעו ההורים כיצד להאכיל את ילדיהם לא על בסיס כמות או שעות, אלא לפי השפה השלמה שיצר הצוות הסיעודי מהסתכלות על הסימנים הגופניים שמביע התינוק.

פרויקט מרגש נוסף נועד לקידום תחושת הביטחון של משפחות למטופלים במצב מורכב, וזאת בעזרת שיח מובנה עם המשפחה אודות מצבו של היקר להם ומאפייני הטיפול, וכן כתובת להסברים נוספים ושאלות.

צוות חדר הלידה יצר סרטוני הדרכה המיועדים לנשים שצפויות לעבור ניתוח קיסרי. כל אישה מקבלת בסמוך לזימון הניתוח קישור לסרטון הכולל את כל המידע שעליה לדעת, לרבות כיצד להתארגן לאשפוז, מה צפוי לה במהלך הניתוח, תשובות לשאלות שיעלו בתקופת ההחלמה וכיצד תתנהל נכון עם שחרורה הביתה. אגב, האחות האחראית על הפרויקט מועמדת לקבלת אות הצטיינות מנשיא המדינה.

"ועוד היד נטויה", מסכמת שיימן. "בהתבוננות בכלל הפעילויות והפרויקטים של הצוות הסיעודי אני חשה תחושת גאווה מההיקף, מהאיכות ומהרמה המקצועית הגבוהה. השילוב בין איכות הטיפול, המגע, החמלה, המקצוענות, הידע, המיומנות, הרגישות, האמפתיה והחום האנושי – זה בעיני מיצוי הפוטנציאל במלואו, תנאי למימוש תפקידה של האחות והבסיס להגשמת חזון בית החולים. אנחנו פועלים ללא ליאות בניסיון לייצר את התנאים להשגת סיפוק, הנאה וחדוות עשייה של הצוות, על-מנת שיוכל להמשיך להתפתח ולממש את ייעודו. המטופלים ויקיריהם הם המרכז של העשייה הסיעודית, ורווחת המטופל היא ערך יסוד עליו מושתתת עשייה זו בכל התחומים. המשמעות בלהיות אחות היא ביכולת לשלב את החשיבה, עולם הידע והטכנולוגיות החדישות לכדי אומנות נפלאה שעוברת דרך הלב ועד המגע עם הידיים. האחות מהווה דמות מקצועית מרכזית וחוליה מקשרת במפגש בין המטופל לבין המעורבים בטיפול בו, בתוך ומחוץ למרכז הרפואי. לו ניתנה לי הזדמנות להתחיל את חיי מחדש, ללא כל ספק הייתי בוחרת שוב להיות אחות".


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר