חדרי הניתוח החדשים. קרדיט צילום - צילום רופאי ברזילי
חדרי הניתוח החדשים. קרדיט צילום - צילום רופאי ברזילי

"עניין של חיים ומוות": למה משרד הבריאות לא מאשר טיפול מציל חיים בברזילי?

כמות הלוקים בשבץ מוחי עולה משנה לשנה אבל הדבר עדיין לא שכנע את אנשי משרד הבריאות שגם בברזילי ניתן וגם צריך לבצע צנתורי מוח ולהציל את עתידם התפקודי של הלוקים באירועים מעין אלה. חבר המועצה עמיחי סיבוני פנה לשר הבריאות שממשרדו נמסר: "ועדה מקצועית תחליט בשבועות הקרובים"

פורסם בתאריך: 14.10.20 16:37

     

כמעט מידי יום מגיעים לחדר המיון במרכז הרפואי ברזילי מטופלים אשר לקו באירוע מוחי – שבץ. מדובר בחולים תושבי אשקלון אך גם תושבי שדרות, קרית מלאכי או קריית גת שזהו בית החולים הקרוב לביתם.

שבץ הוא מקרה רפואי דחוף שבו מגיע כריש דם למוח וחוסם את זרימת הדם לאזורים שבעזרתם מתפקד הגוף. שבץ נוסף הוא כשנוצר שטף דם במוח ואז המצב הוא חמור יותר. במקרה של שבץ מהסוג הראשון ישנן ארבע 'שעות זהב' מרגע שהחל האירוע, שבהן החולה יכול לקבל טיפול שעשוי להחזירו לתפקוד מלא. את הטיפול הזה אמנם מבצעים בברזילי אך ישנם מקרים בהם יש צורך בהול לבצע צנתור במוח, הליך כירורגי עדין שצריך להתבצע על ידי מומחים שכן כל טעות יכולה לפגוע במקום אחר במוח ולגרום לנזקים אחרים בלתי הפיכים.

Portrait Of Senior Man Suffering From Stroke

אי סימטריה של הפה. אחד מהסימנים לזיהוי שבץ מוחי. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/ INGIMAGE

כיום, המטופלים שמגיעים לברזילי וצריכים לבצע צנתור מועברים למרכז רפואי אחר, בדרך כלל לסורוקה בבאר שבע  או לשיבא בתל השומר היות ובברזילי, למרות שקיים כבר צוות מיומן, למרות שיש מחלקה נוירולוגית חדישה ולמרות שיש מנתח מצרפת שמוכן להגיע ולעבוד בברזילי משרד הבריאות עדיין לא מאשר לבצע את הפעילות הכירורגית הזו.

מי שלפני פחות משנה פנה למשרד הבריאות בבקשה לאשר לברזילי את ביצוע הצנתורים הוא לא אחר מאשר פרופ' חזי לוי, אז מנכ"ל ברזילי וכיום מנכ"ל משרד הבריאות, אותו גוף שאליו הוא פנה בעצמו כדי שיאשר את הצנתורים.

השר יולי אדלשטיין, פרופ חזי לוי ופרופ יניב שרר. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי/דוברות ברזילי

השר יולי אדלשטיין, פרופ חזי לוי ופרופ יניב שרר. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי/דוברות ברזילי

לוי פנה אז במכתב למשרד הבריאות ובו סקר את המצב הלא תקין כיום שפוגע במטופלים ולאחר שהסביר כי מוקמת יחידה נוירולוגית חדשה ומתקדמת כתב: "לא אחת אנחנו עומדים מול שוקת שבורה, באפשרות של להעביר חולים לצנתור הן בשל זמינות מצנתרים, הן בשל זמינות אמבולנס עם פראמדיק לפחות והן בשל תפוסה בבית חולים אשר מאלצת אותנו לחפש בתי חולים אחרים או בירושלים או בשפלה", כתב לוי בזמנו והוסיף: "אני סבור כי לאור הידע אשר נרכש, והציוד שנרכש, בית החולים ברזילי מסוגל ורוצה לבצע את הצנתורים בבית החולים ולטפל בחולים במסגרת היחידה לטיפול נמרץ בשבץ".

מסיירים בחדר המיון

שר הבריאות, פרופ' לוי ופרופ' שרר מסיירים בחדר המיון

פרופ' לוי לא ידע שבתוך כמה חודשים ינהל את הגוף שאליו הוא פונה כדי לקבל את האישור, אך האם מעברו לתפקיד הרם יאפשר כעת לקבל את האישור המיוחל – נכון לעכשיו, לא. מחליפו פרופ' יניב שרר פנה אף הוא למשרד הבריאות כדי באותה בקשה וטרם נענה.

אמבולנסים בכניסה לחדר המיון בברזילי. צילום: מאור רביעי

אמבולנסים בכניסה לחדר המיון בברזילי. צילום: מאור רביעי

מי שהרים את הכפפה והחליט להעלות את הנושא לסדר היום הוא חבר המועצה, עמיחי סיבוני שפנה השבוע לשר הבריאות יולי אדלשטיין בבקשה שיפעל לקדם את הנושא. "אני פונה אליך בשם כל תושבי אשקלון והאזור על מנת לקבל את אישור צנתורי המוח באופן בהול. ברור לכל אדם שבשנת 2020 ראוי ששירותי רפואה מצילי חיים יהיו בכל בתי החולים בארץ… ייתכן שזו פרוצדורה מנהלית כזו או אחרת שאנשי משרדך מתעסקים בה בשגרה, אך עבור תושבי אשקלון והסביבה זה ממש עניין של חיים ומוות ברגע מאוד קריטי. על כן אנחנו מבקשים ודורשים שירותי בריאות טובים יותר כאן בברזילי גם בתחום צנתורי המוח".

חבר המועצה, עמיחי סיבוני

חבר המועצה, עמיחי סיבוני

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות זיהה והגדיר תחלואה זו כמרכזית ובעלת נטל משמעותי על הציבור, הן במובן הטיפולי והן במובן הכלכלי. הזיהוי המוקדם והטיפול במסגרת הזמן הקריטי הוגדרו כמשימה לאומית ולכן, נבנתה והושקה בשנת 2015 תכנית לאומית בנושא טיפול בשבץ מוחי. התוכנית שמה לעצמה כמטרה להטמיע טיפולים בשבץ מוחי איסכמי באמצעות העלאת ידע ומודעות, הכוונה והכשרה של כוח אדם ובנית תשתיות שירותים וטכנולוגיות רפואיות. התוכנית הלאומית כוללת הקמת יחידות לשבץ מוחי בכל בית חולים ועיבוי המרכזים לשבץ מוחי. לציין כי – כיום קיימים 9 מרכזי שבץ מוחי המבצעים צנתורי מוח בפיזור גאוגרפי ראוי, יש להדגיש כי רק חלק קטן ממקרי השבץ מתאימים לצנתור מוחי. בשנת 2019 צונתרו 5.7% שהם 713 מהאירועים המוחיים. צינתור מוחי דורש מיומנות רבה ובמידה ונעשה ע"י צוות פחות מיומן הנזק גדול מהתועלת. ההגבלה הייתה על מנת שלא לגרום נזק בשל העדר מיומנות. יחד עם זאת בשבועות האחרונים, ועדה מקצועית דנה בנושא ובצורך בפתיחת מרכזי שבץ נוספים (מרכזים מצנתרים). הועדה עתידה למסור את המלצותיה בשבועות הקרובים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר